Vom stabili mai jos in ce conditii se poate stabili vechimea in specialitatea studiilor in cazul unui asbolvent care in timpul si dupa terminarea studiilor a lucrat pe un post de casier.
De asemenea, vom vedea daca se pot incheia contracte de munca pe perioada nedeterminata pentru o persoana cu handicap care, in urma revizuirii la comisie, este nerevizuibila. In plus, se va vedea in ce masura absolventii de studii superioare (actualmente pe post contractual de magaziner) pot fi promovati pe post de inspector de specialitate.
Mentionam astfel ca potrivit prevederilor art. 3 lit. l) din HG 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici vechimea in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice reprezinta experienta dobandita in temeiul unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau ca profesie liberala, demonstrata cu documente corespunzatoare de catre persoana care a desfasurat o activitate intr-o functie de specialitate corespunzatoare profesiei sau specializarii sale, prin raportare la domeniul general de absolvire a studiilor potrivit nivelurilor de organizare a invatamantului in Romania.
Asadar, vechimea in specialitatea studiilor reglementata de Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de HG 611/2008 poate fi considerata o varianta a vechimii in specialitate.
In sectorul bugetar, actele normative prevad, de regula, conditii de vechime atat la incadrarea in munca, cat si la avansare. Astfel, sunt prevazute conditii de vechime in specialitate (sau perioade asimilate acesteia) pentru fiecare functie in parte.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Legis Plus Legislatia Muncii
Astfel, in speta mentionata de dvs. apreciem ca, perioada de timp desfasurata de salariatul in cauza in functia de casier este vechime in specialitatea studiilor, insa aceasta va fi considerata vechime in specialitatea studiilor medii pe intreaga perioada in care salariatul respectiv nu era absolvent de studii superioare finalizate prin obtinerea diplomei de licenta.
Ulterior acestui moment si a incadrarii persoanei respective intr-o functie cu studii superioare munca astfel prestata este considerata vechime in specialitatea studiilor superioare.
Deci practic vechimea in specialitatea studiilor (superioare) reprezinta perioada de munca exercitata intr-o functie cu studii superioare.
In ceea ce priveste modificarea duratei contractului individual de munca aferent asistenului personal al persoanei cu handicap declarata a fi nerevizuibila, apreciem ca, aceasta este posibila in conditiile art. 41 alin. (3) lit. a) din Codul muncii, republicat coroborat cu prevederile art. 35 si urm. din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republic at, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca persoana cu handicap sa isi patreze acest drept la asistent personal, conform prevederilor legale. Astfel, in acest sens, trebuie incheiat un act aditional prin care sa fie modificata durata contractului individual de munca cu precizarea ca acesta este incheiat pe perioada nedeterminata.
De asemenea, precizam ca, potrivit prevederilor art. 39 alin. (3) si (4) din Legea 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, modalitatile şi conditiile de incheiere, modificare şi incetare a contractului individual de munca al asistentului personal se completeaza cu prevederile Legii 53/2003 - Codul muncii,republicat, contractul individual de munca al asistentului personal incetand de drept in cazul decesului persoanei cu handicap grav.
Cu privire la promovarea salariatilor de pe studii medii pe posturi pentru care sunt necesare studiile superioare mentionam ca, potrivit prevederilor art. 26 din Legea 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare incadrarea şi promovarea personalului platit din fonduri publice pe functii, grade sau trepte profesionale se fac potrivit prevederilor din statute sau alte acte normative specifice domeniului de activitate, aprobate prin legi, hotarari ale Guvernului sau act administrativ al ordonatorului principal de credite.
In situatia in care promovarea personalului bugetar in functie, grad sau treapta profesionala nu este reglementata prin statute proprii, promovarea se face de regula pe un post vacant existent in statul de functii.
In situatia in care nu exista un post vacant, promovarea personalului platit din fonduri publice in functii, grade sau trepte profesionale se va face prin transformarea postului din statul de functii in care acestea sunt incadrate intr-unul de nivel imediat superior.
Promovarea in grade sau trepte profesionale imediat superioare se realizeaza pe baza criteriilor stabilite prin regulament-cadru, ce se aproba prin hotarare a Guvernului, daca nu este reglementata altfel prin statute sau alte acte normative specifice.
In acest sens, mentionam ca in conformitate cu prevederile HG 286/2011 promovarea persoanelor incadrate cu contract individual de munca in grade sau trepte profesionale se face, de regula, pe un post vacant sau temporar vacant, iar in situatia in care nu exista un asemenea post se face prin transformarea postului din statul de functii in care acestea sunt incadrate intr-unul de nivel imediat superior.
Fata de prevederile legale invocate, apreciem ca promovarea celor doi salariati care ocupa in prezent functii de magaziner se poate realiza prin scoaterea la concurs a celor doua posturi de inspector de specialitate, in conditiile mentionate anterior.
Sursa: PortalCodulmuncii.ro