Vechimea in munca este definita de Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare ca fiind munca prestata in temeiul unui contract de munca – art. 16 alin. (5).
Pentru sistemul privat nu exista o reglementare a acordarii sporului de vechime, si, prin urmare, angajatorul este cel care stabileste, prin Regulamentul intern si/sau prin contractul colectiv de munca, regulile pe care le aplica la nivelul societatii si documentele necesare pentru acordarea unui asemenea spor.
Pentru a intelege mai bine vechimea in munca, am luat drept punct de plecare urmatorul caz prezentat pe PortalCodulMuncii:
"Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea situatie: in cadrul societatii acordam si spor de vechime in munca, considerand aici vechimea totala in munca a angajatului (practic intreg istoricul sau conform extrasului din REVISAL pe care il solicitam de la ITM), pe transe de vechime (de exemplu 0-5 ani, 5-10 ani, 10 - 15 ani, etc.) In cazul unei angajate care a lucrat si in strainatate, adaugam si perioada aceea la vechimea in munca daca este dovedita cu documente oficiale? Daca da, care sunt acestea?
Angajata imi solicita mie, in calitate de HR, sa transmit mail fostului angajator din strainatate, prin care sa cer vechimea in munca pentru ea. Consider ca nu este necesar, mai mult, consider ca este ilegal sa cer informatii cuprinzand date cu caracter personal ale altei persoane in afara de mine. Este corect sa raspund angajatei ca aceste date/documente trebuie solicitate personal, in baza relatiei de munca pe care a avut-o cu fostul sau angajator?"
Raspunsul specialistului:
In cazul unei angajate care a avut o perioada de lucru in strainatate, in opinia noastra, pentru egalitate de tratament, ar trebui luata in considerare si acea perioada, cu conditia ca salariata sa prezinte documente doveditoare ale relatiei de munca, respectiv contractul individual de munca pe care l-a incheiat cu angajatorul din strainatate, tradus oficial in limba romana.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Noua lege a pensiilor Ghid practic
250 Modele Fise de Post
Astfel, in opinia noastra, trebuie sa ii solicitati o copie a acelui contract de munca. Atentie, este important sa fie vorba de un contract de munca pe care sa il fi avut in strainatate si nu de un alt tip de contract, deoarece, asa cum am mentionat mai sus, doar munca in temediul unui CIM este vechime in munca.
Daca persoana in cauza nu poate sa prezinte documentul in baza caruia a avut relatii de munca cu angajatorul/angajatorii in strainatate, respectiv contractul de munca, in opinia noastra, nu puteti sa luati intervalul acela in considerare la calcularea transei de vechime deoarece nu exista nicio dovada ca acea persona intr-adevar a muncit cu contract de munca in acea perioada. Daca il prezinta ulterior il puteti lua in considerare de la data la care vi l-a adus la cunostinta.
Cu privire la alte documente oficiale care ar putea dovedi perioada de munca pentru vechimea in munca nu putem sa ne exprimam deoarece nu cunoastem ce anume documente sunt emise de angajatorii/autoritatile din alte state. De aceea, apreciem ca relevant este contractul de munca pe care persoana in cauza l-a avut incheiat cu angajatorul din strainatate.
Referitor la solicitarea de catre dumneavoastra, de la angajatorul din strainatate, a documentelor pentru salariata in cauza, in opinia noastra nu ar fi un demers cu sanse de reusita deoarece angajatorul respectiv nu ar avea niciun temei legal sa va comunice dumneavoastra, unui tert, date despre relatiile de munca cu un fost angajat.
Procedura de pensionare care se aplica de la 1 septembrie 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 – Noua lege a pensiilor. Ghid practic, detalii AICI >>>
In opinia noastra s-ar incalca inclusiv reglementarile europene privind protectia datelor cu caracter personal, deoarece respectivul angajator nu are voie sa va transmita date personale ale fostului angajat fara acordul acestuia. Deci persoana care are dreptul legal sa solicite documente de la fostul angajator este doar salariata.
Insa, in mod normal, ar trebui sa detina o copie a contractului de munca (sau a unui document echivalent din tara respectiva, pe care sa vi-l prezinte in copie tradusa oficial pentru a-i lua in considerare perioada de activitate ca vechime in munca.
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.