Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Cerintele de SSM referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare

cerinteechipamentssmecrane
Care sunt cerintele minime legale ce trebuie respectate in cazul utilizarii echipamentelor cu ecrane de vizualizare?

Posturile de lucru ce cuprind echipamente cu ecran de vizualizare trebuie amenajate astfel incat sa ofere lucratorilor confort si libertate de miscare, deci eficienta, si sa fie reduse la minimum riscurile de natura vizuala, mentala si posturala.

Angajatorul trebuie sa ia masurile corespunzatoare pentru ca posturile de lucru sa indeplineasca cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare.

1. Cerinte minime privind echipamentul utilizat

Ecranul de vizualizare

Caracterele de pe ecran trebuie sa fie bine definite si distincte, de dimensiuni corespunzatoare si cu spatiu suficient intre caractere si intre randuri.

Imaginea de pe ecran trebuie sa fie stabila, fara fenomene de scanteiere sau alte forme de instabilitate.

Stralucirea si/sau contrastul dintre caractere si fondul ecranului trebuie sa poata fi usor de reglat de catre operator si usor de adaptat conditiilor ambiante.

Pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul trebuie sa poata fi orientat si inclinat cu usurinta.

Trebuie sa fie posibila utilizarea unui postament separat sau a unei mese reglabile pentru ecran.

Ecranul nu trebuie sa prezinte straluciri suparatoare sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul.

Tastatura

Tastatura trebuie sa fie inclinabila si separata de ecran, astfel incat sa permita lucratorului gasirea unei pozitii de lucru confortabile, care sa evite oboseala bratelor si mainilor.

Spatiul din fata tastaturii trebuie sa fie suficient pentru a permite sprijinirea mainilor si bratelor operatorului.

Pentru a evita reflexiile, suprafata tastaturii trebuie sa fie mata.

Pozitia tastaturii si caracteristicile tastelor trebuie sa faciliteze utilizarea tastaturii.

Simbolurile tastelor trebuie sa prezinte contrast suficient si sa fie lizibile din pozitia normala de lucru.

Masa sau suprafata de lucru

Masa sau suprafata de lucru trebuie sa aiba o suprafata putin reflectanta, sa aiba dimensiuni suficiente si sa permita o amplasare flexibila a ecranului, tastaturii, documentelor si echipamentului auxiliar.

Suportul pentru documente trebuie sa fie stabil si usor de reglat si trebuie pozitionat astfel incat sa diminueze miscarile incommode ale capului si ochilor.

Trebuie sa existe spatiu sufficient pentru a permite lucratorilor o pozitie confortabila.

Scaunul de lucru

Scaunul de lucru trebuie sa fiestabil si sa asigure operatoruluilibertate de miscare si o pozitie confortabila.

Scaunul trebuie sa poata fi reglatpe verticala.

Spatarul scaunului trebuie sa poata fi inclinat si reglat pe verticala.

Un reazem pentru picioare trebuiepus la dispozitie celor care ildoresc.

2. Cerinte minime privind mediul de munca

Spatiul

Prin dimensiunile si amenajarea sa, postul de lucru trebuie sa asigure utilizatorului un spatiu suficient, care sa ii permita sa isi schimbe pozitia si sa varieze miscarile.

Iluminatul

Iluminatul general si iluminatul local (lampi de lucru) trebuie sa asigure conditii de iluminat satisfacatoare si un contrast corespunzator intre ecran si mediul inconjurator, tinand seama de tipul de activitate si de necesitatilevizuale ale utilizatorului.

Stralucirile si reflexiile suparatoare pe ecran sau pe orice alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de munca si a postului de lucru in functie de amplasarea si caracteristicile tehnice ale surselor de lumina artificiala.

Posturile de lucru trebuie sa fie amenajate astfel incat sursele de lumina, cum ar fi ferestrele si alte deschideri, peretii transparenti sau translucizi, precum si echipamentele si peretii de culori deschise, sa nu provoace straluciri orbitoare directe si sa antrenezecat mai putin posibil reflexii peecran.

Ferestrele trebuie prevazute cu un sistem adecvat de acoperire,cu posibilitati de reglare pentru a atenua lumina naturala la postulde lucru.

Zgomotul

La amenajarea postului/posturilor de lucru trebuie sa se tinaseama de zgomotul emis de echipamentulcare apartine postului/posturilor de lucru, in specialpentru a se evita distragereaatentiei sau perturbarea comunicariiverbale.

Caldura

Echipamentele care apartin postului/posturilor de lucru nu trebuiesa creeze disconfort lucratorilor prin producerea de caldura in exces.

Radiatiile

Toate radiatiile, cu exceptia partii vizibile a spectrului electromagnetic, trebuie reduse la niveluri neglijabile in ceea ce priveste protectia sanatatii si securitatea lucratorilor.

Umiditatea

Trebuie sa fie atins si mentinut un nivel de umiditate corespunzator. Recomandari pentru a evita senzatia de uscaciune oculara

Marginea superioara a ecranuluide vizualizare sa fie nivelul ochilor. O pozitie mai inalta face ca privirea sa fie orientata in sus, iar pleoapa superioara mai retrasa, descoperind o mai mare suprafata oculara.

Nivelul de umiditate sa fie mentinut intre 40 si 60% (se pot folosi umidificatoare ale aeruluipentru a ajunge la acest nivel).

Sa fie prevazute pauze sau schimbari periodice ale activitatii, alternand activitatea la calculator cu munca de birou, evitandperioadele lungi de activitateneintrerupta la calculator, in carepersoana clipeste rar sau deloc.

3. Cerinte minime privind interfata operator/computer

La elaborarea, alegerea, achizitionareasi modificarea programelor,precum si pentru definirea sarcinilor care implica utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, trebuie respectate urmatoarele cerinte:

Programul trebuie adaptat sarcinii de munca.

Programul trebuie sa fie usor de folosit si, daca este cazul, sa poata fi adaptat nivelului de cunostinte sau experientei operatorului; niciun dispozitiv de verificare calitativa sau cantitativa nu poate fi folosit fara stirealucratorilor.

Sistemele trebuie sa furnizezelucratorilor indicatii cu privire laderularea operatiunilor.

Sistemele trebuie sa afiseze informatiile intr-un format si intr-un ritm adaptate operatorilor.

Trebuie aplicate principii de ergonomie informatica, in special in cazul operatiilor de prelucrare a datelor de catre operator.

Sanctiuni

Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei incalcareareglementarilor de securitatesi sanatate in munca privindsuprasolicitarea diferitelor organesau sisteme ale organismuluiuman, potrivit art. 39 alin. (9), lit. b) din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca.

Info

Cerintele minime de securitate sisanatate in munca referitoare lautilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare nu se aplica in cazul:
- cabinei soferului sau cabinei de comanda in cazul vehiculelorsi masinilor;
- sistemelor informatice de la bordul mijloacelor de transport;
- sistemelor informatice destinate in principal utilizarii publice;
- sistemelor portabile care nu se utilizeaza in mod prelungit la postul de lucru;
- masinilor de calculat, caselor de marcat si oricarui echipament prevazut cu un mic dispozitiv de afisare sau de masurare a datelor, necesar pentru utilizarea directa a acestui echipament;
- masinilor de scris de conceptie clasica, de tipul „masini de scris cu fereastra“.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cerinteechipamentssmecrane

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 27 August 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Cerintele de SSM referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
In Ce Grupa De Munca Se Incadreaza Persoanele Care Au Lucrat In Zootehnie ?Intrebare: mama mea pensionara Pascu Ioana din Patarlagele Buzau a lucrat in zootehnie zi de zi( fara zile de concediu) peste 22 de ani vechime ,din 1966-1989 acum are o pensie de 750 de lei ,in ce grupa de munca se incadreaza ? nu s au facut carti de munca doar o adeverinta,si a dat nastere la 3 copii.ce drepturi are ca pensionar ?unde trebuie sa ma adresez? va multumesc pentru atentie !
 

Raspuns: Din cate cunosc activitatea era incadrata la grupa a IIa de munca.Parcurgeti cu atentie decizia de p... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]