Cum poate lua salariatul parte la ameliorarea conditiilor de munca?

20 Mai 2013
20 Mai 2013
Resurse Umaneevaluarea riscurilorprotectia munciiconditii de munca
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Pe langa opiniile personale - exprimate sau nu de catre salariat - in vederea ameliorarii conditiilor de munca, exista si un cadru legal in care are loc determinarea si ameliorarea conditiilor de munca si a mediului de munca: Comitetul de securitate si sanatate in munca.

Acesta se organizeaza, potrivit prevederilor cuprinse in Regulamentul de organizare si functionare a Comitetului de securitate si sanatate in munca, aprobat prin Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 187/1998  la nivelul persoanelor juridice si fizice cu un numar de cel putin 50 de salariati.

In cazul in care activitatea se desfasoara in unitati dispersate teritorial, se pot infiinta mai multe comitete de securitate si sanatate in munca, numarul acestora stabilindu-se prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate. in situatia in care conditiile de munca sunt deosebite, inspectorul de munca poate cere infiintarea comitetelor de securitate si sanatate in munca si pentru persoanele juridice si fizice cu un numar de salariati mai mic de 50.

Nimic nu opreste insa sindicatele sa aduca - eventual chiar sa negocieze - propuneri concrete pentru imbunatatirea conditiilor de munca, cu referire la:

-    amenajarea cailor de acces;
-    asigurarea gabaritelor de trecere;
-    construirea de scari, platforme, imprejmuiri;
-    imbunatatirea iluminatului si a ventilatiei;
-    ecrane si aparatori de protectie;
-    combaterea zgomotului si a trepidatiilor;
-    limitatoare de cursa etc .

La randul sau, Legea privind sanatatea si securitatea in munca nr. 319/2006 prevede ca, tinand seama de marimea intreprinderii si/sau a unitatii, angajatorul trebuie sa ia masuri corespunzatoare, astfel incat lucratorii si/sau reprezentantii acestora sa primeasca, in conformitate cu prevederile legale, toate informatiile necesare privind:

 a) riscurile pentru securitate si sanatate in munca, precum si masurile si activitatile de prevenire si protectie atat la nivelul intreprinderii si/sau unitatii, in general, cat si la nivelul fiecarui post de lucru si/sau fiecarei functii;
 b) masurile luate in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) si (3) din Lege.

Angajatorul trebuie sa ia masuri corespunzatoare astfel incat angajatorii lucratorilor din orice intreprindere si/sau unitate exterioara, care desfasoara activitati in intreprinderea si/sau in unitatea sa, sa primeasca informatii adecvate privind aspectele la care s-a facut referire la alin. (1), care privesc acesti lucratori.

In plus, angajatorul trebuie sa ia masuri corespunzatoare pentru ca lucratorii desemnati sau reprezentantii lucratorilor, cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor, in vederea indeplinirii atributiilor si in conformitate cu prevederile prezentei legi, sa aiba acces la:

 a) evaluarea riscurilor si masurile de protectie, prevazute la art. 12 alin. (1) lit. a) si b) din Legea 319/2006;
 b) evidenta si rapoartele prevazute la art. 12 alin. (1) lit. c) si d) din Legea 319/2006;
 c) informatii privind masurile din domeniul securitatii si sanatatii in munca, precum si informatii provenind de la institutiile de control si autoritatile competente in domeniu.

In aplicarea celor de mai sus HG 1019/2006 prevede ca lucratorii si/sau reprezentantii acestora trebuie sa fie informati cu privire la toate masurile ce trebuie luate in domeniul securitatii si sanatatii la locul de munca.
 
Dincolo de acestea, personalul care lucreaza in conditii de izolare trebuie (= obligatie a angajatorului = drept al salariatului) sa fie informat cu privire la:

 a) manevrarea echipamentului de munca, starea acestuia (fiabilitate si accesibilitate);
 b) riscurile de accidentare si modul de actiune in caz de aparitie a acestora;
 c) comportamentul adecvat in cazul producerii unei avarii sau al aparitiei unei situatii critice;
 d) utilizarea echipamentului individual de protectie;
 e) primul ajutor;
 f) utilizarea sistemului de supraveghere si de legatura cu exteriorul.
 

Autor: Jr. Horatiu Sasu, consultant in afaceri


NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]