Procedura de decontare a ochelarilor de vedere. Conditii si cerere - MODEL

Procedura de decontare a ochelarilor de vederecerere decontare ochelari vedere model
Procedura de decontare a ochelarilor de vedere. Conditii si cerere - MODEL
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"In ce conditii si care este procedura de suportare de catre unitate a contravalorii ochelarilor de vedere pentru salariati?"
 
Raspunsul specialistilor: 
 
In cauza C 392/21 Curtea de Justitie a Uniunii Europene a stabilit urmatoarele:
 
1) Articolul 9 alineatul (3) din Directiva 90/270/CEE a Consiliului din 29 mai 1990 privind conditiile minime de securitate si sanatate pentru lucrul la monitor [a cincea directiva individuala in sensul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 87/391/CEE] trebuie interpretat in sensul ca „aparatele de corectie speciale”, prevazute de aceasta dispozitie, includ ochelarii de vedere care vizeaza in mod specific corectarea si prevenirea dificultatilor vizuale care au legatura cu o activitate ce implica un echipament cu monitor. Pe de alta parte, aceste „aparate de corectie speciale” nu se limiteaza la aparate utilizate exclusiv in cadrul profesional.
 
Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!
 
Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la: concediul paternal, distribuirea bacsisului catre salariati, programul flexibil de lucru
 
2) Articolul 9 alineatele (3) si (4) din Directiva 90/270 trebuie interpretat in sensul ca obligatia de a furniza lucratorilor in cauza un aparat de corectie special, prevazuta la aceasta dispozitie, care ii revine angajatorului, poate fi indeplinita fie prin furnizarea directa a aparatului respectiv de catre acesta din urma, fie prin rambursarea cheltuielilor necesare efectuate de lucrator, insa nu prin plata unui spor general la salariu lucratorului.
 
Astfel, Curtea nu a stabilit ca angajatorul are obligatia sa suporte contravaloarea ochelarilor salariatilor. Aceasta obligatie revine angajatorilor doar in anumite conditii care decurg atat din legislatia romaneasca cat si din hotararea pronuntata de Curte cu privire la aplicarea articolului 9 alineatele (3) si (4) din Directiva 90/270.
 
Actul normativ intern este H.G. nr. 1028/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare.
 
Potrivit art. 12 - 15 din H.G. nr. 1028/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare:
 
Art. 12. – Lucratorii trebuie sa beneficieze de un examen corespunzator al ochilor si al vederii, efectuat de o persoana care are competenta necesara:
a) inainte de inceperea activitatii la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;
b) ulterior, la intervale regulate;
c) ori de cate ori apar tulburari de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.
 
Art. 13. – Lucratorii beneficiaza de un examen oftalmologic, daca rezultatele examenului prevazut la articolul 12 arata ca acesta este necesar.
 
Art. 14. – Daca rezultatele examenului prevazut la articolul 12 sau ale examenului la care face referire articolul 13 arata ca este necesar si daca nu se pot utiliza dispozitive normale de corectie, lucratorilor trebuie sa li se furnizeze dispozitive de corectie speciale, care sa corespunda activitatii respective.
 
Art. 15. – Masurile luate potrivit articolelor 12-14 nu trebuie sa implice in niciun caz costuri financiare pentru lucratori.”
 
Art. 16. – Protectia ochilor si a vederii lucratorilor poate fi asigurata din punctul de vedere al costurilor in cadrul sistemului national de sanatate, in conformitate cu legislatia in vigoare.
 
Astfel, salariatii trebuie sa efectueze examenul medical al ochilor in cadrul examenelor medicale efectuate de medicul de medicina a muncii. Daca acest examen arata ca este necesar, medicul de medicina a muncii trimite salariatii la medicul oftalmolog.
In situatia in care, medicul de medicina a muncii sau medicul oftalmolog prescrie ochelari salariatilor si daca nu se pot utiliza dispozitive normale de corectie, angajatorul are obligatia sa furnizeze salariatilor dispozitive de corectie speciale.
 
Ceea ce a stabilit Curtea de Justitie a Uniunii Europene este ca aparatele de corectie speciale la care fac referire directiva si legislatia romaneasca includ ochelarii de vedere care vizeaza in mod specific corectarea si prevenirea dificultatilor vizuale care au legatura cu o activitate ce implica un echipament cu monitor.
 
De asemenea, Curtea a hotarat ca angajatorul poate, fie sa cumpere ochelarii salariatilor, fie sa deconteze costul acestora platit de salariati precum si faptul ca ochelarii nu trebuie sa fie utilizati exclusiv in cadrul profesional.
Aceasta obligatie revine angajatorului doar daca in activitatea ce implica un echipament cu monitor nu pot fi folosite aparate de protectie normale.
 

OBLIGATIA angajatorului de a deconta ochelari de vedere

 
Astfel, angajatorului ii revine obligatia de a cumpara/deconta salariatilor ochelari de vedere daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
 
1. Activitatea prestata de salariat implica un echipament cu monitor;
2. In cadrul examenului medical efectuat de medicul de medicina a muncii sau in cadrul examenului medical efectuat de medicul oftalmolog la care salariatul este trimis de medicul de medicina a muncii se stabileste ca salariatul necesita ochelari de vedere pentru a preveni sau corecta dificultatile vizuale in raport cu activitatea care implica un echipament cu monitor;
3. Prevenirea sau corectarea dificultatilor vizuale sa nu poata fi realizata prin purtarea aparatelor de protectie normale.
Conditiile de la pct. 2 si 3 trebuie sa fie confirmate de medicul care prescrie ochelarii.
 
In ceea ce priveste aparatele de protectie normale, in hotararea Curtii se mentioneaza ca notiunea de aparate de corectie normale priveste  aparate care sunt purtate in afara locului de munca si care nu sunt, asadar, legate in mod necesar de conditiile de munca. Astfel, asemenea aparate nu servesc la corectarea unor dificultati vizuale in raport cu munca si pot fi fara legatura specifica cu lucrul la monitor. Prin urmare, un aparat de corectie special trebuie sa vizeze in mod necesar corectarea sau prevenirea dificultatilor vizuale pe care un aparat de corectie normal nu le poate corecta sau preveni.
 
Ce alte mentiuni trebuie sa contina Regulamentul intern? Ce verifica inspectorii veniti in control?
 
 
Curtea de Justitie a Uniunii Europene a stabilit faptul ca revine instantei de trimitere (Curtea de Apel Cluj) sarcina de a verifica daca ochelarii de vedere in cauza servesc efectiv mai degraba la corectarea dificultatilor vizuale specifice activitatii salariatului decat a dificultatilor vizuale de ordin general care nu sunt in mod necesar legate de conditiile de munca.
Asadar, pe langa lucru la monitor, in cadrul examenelor mai sus mentionate trebuie sa se stabileasca ca salariatul necesita ochelari de vedere pentru a preveni sau corecta dificultatile vizuale in raport cu activitatea care implica un echipament cu monitor precum si faptul ca prevenirea sau corectarea dificultatilor vizuale sa nu poata fi realizata prin purtarea aparatelor de protectie normale.
Daca aceste conditii sunt intrunite cumulativ, contravaloarea ochelarilor suportata de angajator nu reprezinta venit taxabil pentru salariat in baza art. 76 alin. (4) lit. f) si 142 lit. e) din Codul fiscal, iar pentru angajator cheltuiala deductibila integral in baza art. 25 alin. (2) din Codul fiscal.
 
In contractul colectiv de munca se pot negocia conditiile si modalitatea decontarii cheltuielilor cu ochelarii.
In regulamentul intern poate fi stabilita procedura de acordare.
Astfel, angajatorul mai intai stabileste daca deconteaza contravaloarea ochelarilor sau stabileste o suma pentru decontare sau achizitioneaza ochelarii. In functie de aceste raspunsuri se intocmeste procedura.
 

Cerere pentru achizitionarea ochelarilor de vedere

 
Subsemnatul (a) ______________________ salariat in cadrul ________________in functia de _____________, prin prezenta va solicit sa aprobati achizitionarea ochelarilor de vedere cu specificatiile mentionate in documentele anexate.
 
Declar ca inteleg faptul ca angajatorul are dreptul sa achizitioneze ochelarii de vedere sau sa deconteze costul acestora si va adresez rugamintea de a tine cont de faptul ca optiunea mea este: 
 
Achizitionarea ochelarilor de vedere de angajator;
Decontarea costului ochelarilor de angajator. 
In sustinerea optiunii mele mentionez urmatoarele:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
Anexez la prezenta cerere urmatoarele documente:
 
a) ...[denumirea exacta a documentelor emise de medicul de medicina muncii];
b) ...[ denumirea exacta a documentelor emise de medicul oftalmolog].
 
Data: ___________
 
Semnatura:_________
 
Viza angajatorului 
 
Se aproba: 
 
Achizitionarea ochelarilor de vedere de angajator;
Decontarea costului ochelarilor de angajator in suma de .....lei. 
Se respinge avand in vedere urmatoarele: 
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________
 
Angajator 
Data: ___________
Reprezentant legal 
 
_________
 
Anexa nr. 2
 
 
 
PROCES-VERBAL DE PREDARE-PRIMIRE
 
Incheiat astazi,.............................................................intre:
1)  ……………………… reprezentand ………….SRL  in calitate de angajator
2) ………………… salariat in functia de …………………
 
Am procedat la predarea primirea ochelarilor de vedere achizitionati in baza cererii salariatului inregistrata sub nr…. din data de …….. 
 
Am primit                                                                      Am predat
 
Salariat                                                                         Angajator
_______                                                                    ____________
 
 
 
NOTA:
 
1. In functie de organizarea fiecarui angajator, in procedura este oportun sa fie nominalizate departamentele/compartimentele care sunt implicate in acest proces.  Spre exemplu cererea de acordare a ochelarilor poate fi depusa la compartimentul resurse umane. Achizitionarea ochelarilor pentru salariat ar trebui sa se faca de compartimentul care realizeaza si celelalte achizitii pentru activitatea obisnuita a angajatorului.
 
_______________________________________________
 
 
Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalSSM, in octombrie 2023. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in sanatate si securitate in munca. 

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie: Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!


Important! Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la:

-> concediul paternal
-> distribuirea bacsisului catre salariati
-> programul flexibil de lucru
-> supravegherea video a activitatii in firma etc.
-> protectia avertizorilor de integritate !
 
Aflati informatii complete din lucrarea Regulamentul intern in avantajul dvs. Ghid complet

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Procedura de decontare a ochelarilor de vederecerere decontare ochelari vedere model

Data aparitiei: 22 Noiembrie 2023
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Procedura de decontare a ochelarilor de vedere. Conditii si cerere - MODEL Nota: 4.17 din 5 - 6 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Acordarea deducerilor personaleIntrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]