Analizam mai jos cazul unei societati cu un administrator care isi desfasoara activitatea in baza unui contract de mandat. Societatea plateste actualmente contributiile la pensii si casa de sanatate (angajator + angajat) si CCI (angajator). Vom vedea in ce masura aceasta plata este corecta si care sunt modificarile din Codul fiscal in aceasta privinta.
Raspuns:
Indiferent daca administratorul realizeaza sau nu si alte venituri si indiferent de nivelul remuneratiei, pentru remuneratia acestuia se datoreaza:
- contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de stat si contributia angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de stat;
- contributiile de asigurari sociale de sanatate (salariat si angajator) datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS).
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Legis Plus Legislatia Muncii
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Remuneratia administratorilor este exceptata in mod expres de la plata urmatoarelor contributii sociale:
- contributiilor de asigurari sociale pentru somaj (salariat si angajator) datorate bugetului asigurarilor pentru somaj (art. 296 indice 16 lit. c1) din Codul fiscal );
- contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat ( art. 296 indice 16 lit. d1) din Codul fiscal );
- contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (art. 296 indice 16 lit. f) din Codul fiscal ).
Conform pct. 109 din OUG 125/2011, in Codul fiscal , dupa articolul 296 indice 20, incepand cu data de 01 iulie 2012 s-au introdus doua noi capitole:
- "CAPITOLUL II Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica;
a) intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale;
b) membrii intreprinderii familiale;
c)persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
d)persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla;
f) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);
g) persoanele care realizeaza venituri din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. a)-c);
h) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. d).
- CAPITOLUL III Contributia de asigurari sociale de sanatate privind persoanele care realizeaza alte venituri, precum si persoanele care nu realizeaza venituri:
a) cedarea folosintei bunurilor;
b) investitii;
c) premii si castiguri din jocuri de noroc;
d) operatiunea de fiducie, potrivit titlului III;
e) alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78.
Astfel, prevederile OUG 125/2011 ca au intrat in vigoare la data 1 iulie 2012 vizeaza contributiile sociale datorate de persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica, persoanele care realizeaza alte venituri, precum si persoanele care nu realizeaza venituri.
Prevederile legale care reglementeaza contributiile sociale datorate pentru veniturile asimilate salariilor, venituri unde se incadreaza si indemnizatia administratorului, nu au suferit modificari incepand cu data de 1 iulie 2012.