Pensia comunitara sau internationala. Ce este, cum se calculeaza si cine poate beneficia

Rodica Mantescu
Rodica Mantescu
22 Octombrie 2024
22 Octombrie 2024
Rodica Mantescu
Rodica Mantescu
pensia comunitarapensie internationalaprocedura pensionare 2024
Pensia comunitara sau internationala. Ce este, cum se calculeaza si cine poate beneficia
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Persoanele care au desfasurat activitati profesionale in Romania si in alte state membre pot solicita acordarea drepturilor de pensie atat potrivit legislatiei in vigoare in Romania, cat si potrivit legislatiei celuilalt stat membru implicat.

Va informam ca drepturile de pensie comunitara sunt calculate proportional cu perioadele de asigurare realizate in fiecare stat membru implicat, cu respectarea principiului pro rata temporis.

In functie de tara in care cetateanul solicita drepturile de pensie, se vor aplica prevederile legale nationale in materie.

Astfel:

• drepturile de pensie se acorda cu respectarea prevederilor regulamentelor comunitare si ale legislatiilor nationale in vigoare in materie de pensii;
• persoanele interesate pot solicita obtinerea drepturilor de pensie potrivit legislatiilor in vigoare ale statelor membre in care au desfasurat activitati profesionale; varstele de pensionare sunt, de regula, diferite de la un stat la altul. Pe cale de consecinta, fiecare stat va stabili pensia la data indeplinirii conditiilor potrivit legislatiei proprii;
• drepturile de pensie se acorda potrivit principiului pro rata temporis, proportional cu perioadele de asigurare realizate in fiecare stat. Fiecare stat va acorda cate o pensie potrivit perioadelor de asigurare realizate potrivit propriei legislatii.


Pentru a ne lamuri cu privire la pensia comunitara sau pensia internationala, am luat drept punct de plecare un studiu de caz prezentat pe PortalCodulMuncii:

"Care este procedura oficiala prin care, angajatii unei companii din Romania, care au lucrat in strainatate si carora, din lipsa documentului portabil A1, contributiile sociale pe veniturile din salarii le-au fost platite in acele state, isi pot obtine adeverintele de vechime pentru echivalare in Romania? Casele de Pensii ale statelor membre UE sau EEU area au sistemele interconectate si se asimileaza automat stagiile de cotizare in tara de origine/rezidenta? Sau fiecare persoana in cauza trebuie sa-si obtina in nume propriu adeverinta din strainatate pe care ulterior o va prezenta Casei Nationale de Pensii din Romania? Va rog sa-mi specificati si articole din Legi sau Directive UE de referinta in aceasta speta."


Raspunsul specialistilor: 

Nu exista o reglementare legala care sa cuprinda o procedura pentru situatia in care salariatii au cotizat si in alte state.
Salariatii vor beneficia la pensie in Romania de cotizatiile platite in Polonia in baza Regulamentului 883/2004 care prevede astfel:

CAPITOLUL 5: Pensiile pentru limita de varsta si de urmas

Art. 50: Dispozitii generale

(1) Toate institutiile competente stabilesc dreptul la prestatii al unei persoane, in conformitate cu toate legislatiile statelor membre sub incidenta carora persoana in cauza s-a aflat, cu exceptia cazului in care persoana in cauza solicita in mod explicit amanarea acordarii prestatiilor pentru limita de varsta in temeiul legislatiei unuia sau mai multor state membre.

(2) In cazul in care, la un moment dat, persoana in cauza nu indeplineste sau nu mai indeplineste conditiile definite de toate legislatiile statelor membre sub incidenta carora s-a aflat, institutiile care aplica legislatia ale carei conditii sunt indeplinite nu iau in considerare, atunci cand efectueaza calculul in conformitate cu articolul 52 alineatul (1) litera (a) sau (b), perioadele realizate in temeiul legislatiilor ale caror conditii nu sunt indeplinite sau nu mai sunt indeplinite, daca luarea in considerare a perioadelor mentionate permite determinarea unei valori mai mici a prestatiei.

(3) Alineatul (2) se aplica mutatis mutandis, atunci cand persoana in cauza solicita in mod explicit amanarea acordarii prestatiilor pentru limita de varsta.
(4) Se realizeaza automat un nou calcul pe masura ce sunt indeplinite conditiile impuse de celelalte legislatii sau atunci cand o persoana solicita acordarea unei prestatii pentru limita de varsta amanate in conformitate cu alineatul (1), cu exceptia cazului in care perioadele deja realizate in temeiul altor legislatii au fost deja luate in considerare in temeiul alineatului (2) sau (3).


Art. 51: Dispozitii speciale privind cumularea perioadelor

(1) In cazul in care legislatia unui stat membru conditioneaza acordarea anumitor prestatii de realizarea perioadelor de asigurare exclusiv intr-o anumita activitate salariata sau independenta ori intr-o ocupatie supusa unui regim special destinat salariatilor sau persoanelor care desfasoara activitati independente, institutia competenta din statul membru respectiv ia in considerare perioadele realizate in temeiul legislatiei altor state membre numai in cazul in care au fost realizate in cadrul unui regim corespunzator sau, in caz contrar, in aceeasi ocupatie, ori, dupa caz, in aceeasi activitate salariata sau independenta.
In cazul in care, luandu-se in considerare perioadele astfel realizate, persoana in cauza nu indeplineste conditiile necesare pentru a beneficia de aceste prestatii in cadrul unui regim special, aceste perioade sunt luate in considerare pentru acordarea prestatiilor in cadrul regimului general sau, in absenta acestuia, in cadrul regimului aplicabil muncitorilor sau angajatilor, dupa caz, cu conditia ca persoana in cauza sa fi fost afiliata unuia sau altuia dintre aceste regimuri.

(2) Perioadele de asigurare realizate in cadrul unui regim special a unui stat membru sunt luate in considerare in sensul acordarii prestatiilor in cadrul regimului general sau, in absenta acestuia, in cadrul regimului aplicabil muncitorilor sau angajatilor, dupa caz, cu conditia ca persoana in cauza sa fi fost afiliata unuia sau altuia dintre aceste regimuri, chiar daca perioadele respective au fost deja luate in considerare in cel de-al doilea stat membru, in cadrul unui regim special.

(3) In cazul in care legislatia sau regimul specific al unui stat membru conditioneaza dobandirea, mentinerea sau recuperarea dreptului la prestatii de faptul ca persoana in cauza este asigurata in momentul materializarii riscului, aceasta conditie se considera indeplinita in cazul in care persoana a fost asigurata anterior in temeiul legislatiei sau al regimului specific din acel stat membru si, in momentul materializarii riscului, este asigurata pentru acelasi risc in temeiul legislatiei unui alt stat membru sau, in absenta unei astfel de asigurari, are dreptul la prestatii pentru acelasi risc in temeiul legislatiei altui stat membru. 
Aceasta ultima conditie se considera insa indeplinita in cazurile mentionate la articolul 57.

Procedura de pensionare care se aplica de la 1 septembrie 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 –
Noua lege a pensiilor. Ghid practic, detalii AICI >>> 

Art. 52: Acordarea prestatiilor

(1) Institutia competenta calculeaza valoarea prestatiei care se acorda:
a) in temeiul legislatiei pe care o aplica, doar in cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru dreptul la prestatii, exclusiv in temeiul dreptului intern (prestatie independenta);
b) prin calcularea unei valori teoretice si ulterior a valorii reale (prestatie pro-rata), dupa cum urmeaza:
(i) valoarea teoretica a prestatiei este egala cu prestatia pe care persoana interesata ar putea sa o solicite, in cazul in care toate perioadele de asigurare si de rezidenta realizate in temeiul legislatiilor celorlalte state membre s-ar fi realizat in temeiul legislatiei pe care o aplica la data acordarii prestatiei. In cazul in care, in conformitate cu aceasta legislatie, valoarea prestatiei nu depinde de durata perioadelor realizate, valoarea respectiva se considera valoare teoretica;
(ii) institutia competenta stabileste apoi valoarea reala a prestatiei pro-rata, prin aplicarea la valoarea teoretica a raportului dintre durata perioadelor realizate inaintea materializarii riscului, in temeiul legislatiei pe care o aplica, in raport cu durata totala a perioadelor realizate inaintea materializarii riscului, in temeiul legislatiilor tuturor statelor membre in cauza.
(2) Daca este cazul, la valoarea calculata in conformitate cu alineatul (1) literele (a) si (b), institutia competenta aplica toate clauzele de reducere, suspendare sau retragere, in temeiul legislatiei pe care o aplica, in limitele prevazute de articolele 53-55.
(3) Persoana interesata are dreptul sa primeasca din partea institutiei competente a fiecarui stat membru in cauza cea mai mare dintre valorile calculate in conformitate cu alineatul (1) literele (a) si(b).
(4) In cazul in care, intr-un singur stat membru, calculul realizat in temeiul alineatului (1) litera (a) are ca rezultat invariabil o prestatie autonoma egala sau mai mare decat prestatia pro rata, calculata in conformitate cu alineatul (1) litera (b), institutia competenta renunta la calculul pro rata, in urmatoarele conditii:
(i) astfel de situatii sunt prevazute in partea 1 din anexa VIII;
(ii) nicio legislatie care cuprinde norme de interzicere a cumulului, astfel cum este prevazut la articolele 54 si 55, nu este aplicabila, cu exceptia cazurilor in care sunt indeplinite conditiile prevazute la articolul 55 alineatul (2); si
(iii) articolul 57 nu este aplicabil, in circumstantele specifice ale cazului, pentru perioadele desfasurate in temeiul legislatiei unui alt stat membru.
(5) Fara a aduce atingere dispozitiilor alineatelor (1), (2) si (3), calculul pro rata nu se aplica regimurilor care acorda prestatii pentru care perioadele de timp nu au relevanta pentru calcul, sub rezerva regimurilor enumerate in partea 2 din anexa VIII. In astfel de situatii, persoana in cauza are dreptul la prestatia calculata in conformitate cu legislatia statului membru respectiv.

Modalitatea in care se procedeaza este scrisa aici de casa de pensii:
https://www.cnpp.ro/pensii-comunitare
 
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]