Noutati cu privire la veniturile din drepturi de autor

07 Aprilie 2011
07 Aprilie 2011
CASimpozit pe venitdrepturi de autorcodul fiscalcontributiiasigurari
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Implicatiile fiscale ale companiei


IMPOZIT PE VENIT – 10% / 16%

In conformitate cu prevederile Codului Fiscal, platitorii de venituri au obligatia retinerii impozitului reprezentand plati anticipate aplicand o cota de 10% la venitul brut.
Impozitul ce trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul.

Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de autor pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract. In aceast caz, impozitul retinut va fi 16%.

CONTRIBUTIA  SOMAJ - 0.5% / CONTRIBUTIA INDIVIDUALA LA ASIGURARILE SOCIALE DE STAT  - 10.5%

Conform OUG 58/2010 modificata de OUG 82/2010, exista urmatoarele situatii:

- Venit din drepturi de autor  realizat cu titlu ocazional (persoana fizica este si salariata la alta unitate)  - unitatea nu va retine contributia de somaj si cea de asigurari sociale de stat;

- Venit din drepturi de autor realizat cu titlu ocazional (persoana fizica NU este si salariata la alta unitate)- unitatea va retine in acest caz atat contributia individuala de asigurari sociale de stat cat si cea de somaj (exceptie fac persoanele care sunt pensionare pe limita de varsta si cele care sunt asigurate in alte sisteme neintegrate sistemului public de pensii – ex. avocati);- baza de calcul pentru cas si somaj este plafonata la 5 salarii medii brute pe economie anual

- Venit din drepturi de autor realizat in mod regulat, (chiar daca are sau nu calitatea de salariat la alta unitate) - unitatea va retine in acest caz atat contributia individuala de asigurari sociale de stat cat si cea de somaj (exceptie fac persoanele care sunt pensionare pe limita de varsta si cele care sunt asigurate in alte sisteme neintegrate sistemului public de pensii – avocati, politisti, militari) - baza de calcul pentru cas si somaj este plafonata la 5 salarii medii brute pe economie lunar.


Obligatiile declarative ale companiei
 
Atentie! Conform prevederilor Ordinului 101/2008 modificat de Ordinul 73/2010, in declaratia 100 se declara  impozitul pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, pentru care obligatia declararii, calcularii, retinerii şi platii contributiilor sociale nu revine platitorului de venit
 
Astfel, evidentiem doua situatii:
 
- Intocmirea declaratiei 100 – in cazul veniturilor din drepturi de autor pentru care se retine doar impozitul pe venit

- Intocmirea declaratiei 112 – in cazul veniturilor din drepturi de autor pentru care exista obligatia retinerii contributiilor sociale (somaj si cas) si impozitului pe venit
 
Anual, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul precedent trebuie  intocmita si depusa declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit (declaratia 205) pentru cazul in care s-a retinut impozitul de 10%.

Anual pana la data de 30 iunie a anului curent pentru anul precedent trebuie  intocmita si depusa declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit (declaratia 205) pentru cazul in care s-a retinut impozitul de 16%.


Implicatiile fiscale ale persoanei fizice
 
IMPOZIT PE VENIT – 10% / 16%
 
In cazul in care unitatea retine 10% din venitul brut se va face regularizarea impozitului pe venit  de 16%. In acest caz impozitul de 16% se va calcula asupra venitului net calculat ca diferenta intre venitul brut, deducerea de 20%/25% si contributiile obligatorii daca este cazul.
In cazul in care platitorul de venit retine direct impozitul de 16%, acesta reprezinta impozit final.
 
CONTRIBUTIE INDIVIDUALA SANATATE

Persoanele fizice ce obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala datoreaza contributia individuala la asigurarile sociale de sanatate  numai in cazul in care NU realizeaza:
- venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit,
- venituri din activitati independente care se supun impozitului pe venit;
- venituri din agricultura supuse impozitului pe venit;
- indemnizatie de somaj.


Obligatiile declarative ale persoanei fizice

Anual pana pe data de 25 mai a anului curent pentru anul anterior trebuie depusa declaratia privind veniturile realizate(declaratia 200) – doar in cazul in care unitatea retine impozit de 10%. In cazul in care se opteaza pentru retinerea impozitului final de 16%, persoana fizica nui mai este obligata sa depuna declaratia 200.

In termen de 30 de zile de la data obtinerii primului venit trebuie depusa declaratia 020 "Declaratie de inregistrare fiscala/declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane" – in cazul in care unitatea retine impozitul de 10%. In cazul in care se opteaza pentru retinerea impozitului final de 16%, persoana fizica nu mai este obligata sa depuna declaratia 020.

In cazul in care persoana fizica beneficiara este obligata la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate conform art.257 alin (2) lit e din Legea 95/2006, aceasta va trebui sa depuna "Declaratia privind obligatiile de consituire si plata la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate datorate de alte persoane decat cele care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca". Aceasta declaratie se depune anual la casa de asigurari de sanatate, pana la primul termen de plata pentru anul fiscal in curs.

Atentie! Prevederile Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal:
"În situatia existentei unei activitati dependente ca urmare a unei relatii de angajare, remuneratia prestarilor rezultate din cesiunile de drepturi de proprietate intelectuala care intra in sfera sarcinilor de serviciu reprezinta venituri de natura salariala, conform prevederilor mentionate in mod expres in contractul dintre angajat şi angajator, şi se supun impozitarii potrivit prevederilor cap. III "Venituri din salarii" al titlului III din Codul fiscal.

Veniturile reprezentand drepturi baneşti ale autorului unei realizari tehnice nu sunt considerate, din punct de vedere fiscal, venituri din drepturi de proprietate intelectuala.

Persoanele fizice angajate, precum şi cele care incheie contracte, altele decat cele prin care sunt reglementate relatiile de angajare, şi care desfaşoara activitati utilizand baza materiala a angajatorului sau a celeilalte parti contractante, in vederea realizarii de inventii, realizari tehnice sau procedee tehnice, opere ştiintifice, literare, artistice etc., obtin venituri de natura salariala."

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]