Dosarele care nu contin toate documentele corespunzatoare tipului de pensie solicitat, se restituie de catre Casa de Pensii competenta teritorial in termen de 5 zile de la data inregistrarii, in vederea completarii, cu instiintarea in scris a solicitantului.
In cazul in care exista perioade pentru care nu se regasesc documente doveditoare ale veniturilor, unitatile care intocmesc dosarul de pensie consemneaza in mod expres aceasta in adeverintele emise.
Cererea de pensionare, insotita de actele doveditoare, se depune la casa de pensii competenta teritorial in functie de domiciliul solicitantului, incepand cu data indeplinirii conditiilor de pensionare.
Acestea vor fi citite de la sfarsitul dosarului catre inceput:
I. Pentru pensia pentru limita de varsta, anticipata si anticipata partiala
40 Modele de Regulament Intern
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
- certificatul de nastere, in copie;
- certificatul de casatorie, in copie;
- carte de identitate, in copie;
- copia brevetului privind acordarea semnului onorific;
- certificat care sa ateste calitatea de beneficiar al Legii recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
- certificat de scoatere si alocare la drepturi, in original;
- carnetul de munca - in copie;
- adeverinta privind vechimea in munca;
- adeverinta de studii;
- livretul militar, in copie;
- adeverinta privind grupele/conditiile de munca;
- adeverinta cu veniturile realizate lunar;
- adeverinta privind sporurile cu caracter permanent;
- cererea de acordare a pensiei;
- procura speciala;
- fisa de pensie;
- opisul in care vor fi consemnate actele dosarului;
- adresa de inaintare a dosarului.
II. Pentru pensia de invaliditate:
- documentele prevazute la pct. I;
- decizia medicala asupra capacitatii de munca, in original;
- formularul pentru inregistrarea accidentului de munca (F.I.A.M.), in copie;
- cererea pentru inscrierea la pensie.
III. Pentru pensia de urmas:
- documentele prevazute la pct. I, pentru cazurile in care sustinatorul decedat nu avea calitatea de pensionar;
- actele de stare civila ale urmasilor si ale reprezentantului legal, dupa caz (certificat nastere, certificat de casatorie, certificat de deces, carte de identitate), in copii;
- decizia medicala de incadrare in grad de invaliditate, in original;
- decizia de pensie/talon de plata a pensiilor, pentru cazurile in care sustinatorul decedat avea calitatea de pensionar, in copie;
- adeverinta de studii, in cazul urmasilor copii in varsta de peste 16 ani, in original;
- formularul pentru inregistrarea accidentului de munca (F.I.A.M.), in copie;
- cererea pentru acordarea pensiei de urmas si declaratia pe propria raspundere.
Dosarul de pensie astfel constituit si consemnat in opis, se transmite Casei de Pensii Sectoriale insotit de adresa de inaintare dupa urmatorul model:
Adresa inaintare dosar de pensie
Antet unitate .............................
Nr. ...................... din ...............
Catre
Casa de Pensii Sectoriala a
In temeiul art. 103 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu art. 74 alin. (4) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 257/2011, va inaintam dosarul de pensie privind pe domnul/doamna .............................................
Seful unitatii, Sef Serviciu resurse umane,
...................... .....................
Solicitantul poate fi persoana indreptatita, tutorele acesteia, curatorul acesteia, persoana careia i s-a incredintat sau i s-a dat in plasament copilul minor, precum si mandatarul, desemnat prin procura speciala, in situatia in care este mandatat si sa incaseze drepturile de pensie.
In situatia persoanelor care au realizat cel putin stagiul minim de cotizare in specialitate, cererea de pensionare, insotita de actele doveditoare, se depune astfel:
a) la unitatea militara/inspectoratul judetean/structura sau directia judeteana de informatii, dupa caz, din care a facut parte persoana la data trecerii in rezerva sau direct in retragere/incetarii raporturilor de serviciu odata cu indeplinirea conditiilor de acordare a unei pensii;
b) la centrul militar zonal/judetean/de sector, unitatea militara/inspectoratul judetean/structura sau directia judeteana de informatii, dupa caz, din raza de domiciliu a urmasilor pensionarilor militari decedati ori la casa de pensii sectoriala.
Pentru aceste persoane, cererea de pensionare, insotita de actele doveditoare, se transmite, in termen de 15 zile de la data depunerii, la casa de pensii sectoriala competenta, in functie de ultimul loc de munca la care a realizat stagiile de cotizare in specialitate.
In situatia persoanelor care au realizat stagii de cotizare in specialitate, actele doveditoare se solicita de catre persoana interesata de la centrul militar zonal/judetean/de sector, unitatea militara/inspectoratul judetean/structura sau directia judeteana de informatii, din care a facut parte persoana la data trecerii in rezerva sau direct in retragere/incetarii raporturilor de serviciu, dupa caz.
In cazul persoanelor stabilite in state cu care Romania aplica instrumente juridice cu caracter international, regimul de depunere a cererii si a actelor doveditoare respecta dispozitiile prevazute in aceste instrumente juridice.
Prin domiciliul persoanei solicitante se intelege locul unde o persoana isi are locuinta statornica sau principala si se dovedeste cu actul de identitate.
In situatia in care data indeplinirii conditiilor de pensionare coincide cu o zi de sarbatoare legala, de repaus saptamanal sau cand serviciul este suspendat, cererea de pensionare, impreuna cu actele necesare, se poate depune in prima zi lucratoare ce urmeaza, fiind considerata depusa in termen.
Termenele prevazute de lege pentru depunerea si solutionarea cererilor de pensionare se socotesc pe zile "libere", in sensul ca nu se iau in calcul ziua cand incep sa curga si nici ziua in care s-au sfarsit, in situatia in care ultima zi este o zi nelucratoare, respectiv zi de sarbatoare legala, de repaus saptamanal sau cand serviciul este suspendat, termenul se va prelungi pana la sfarsitul zilei lucratoare ce urmeaza.
Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisa de casa teritoriala de pensii, respectiv de casa de pensii sectoriala, in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii la institutia competenta. Decizia casei teritoriale de pensii sau a casei de pensii sectoriale se comunica persoanei care a solicitat pensionarea, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in termen de 5 zile de la data emiterii.