Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Pensii obligatorii administrate privat - Pilonul II

pensii privatepensii administrate privatpensii private obligatoriipensii 2014pensii private 2014


Cum a functionat pana acum sistemul public de pensii de stat in Romania?
 
            Populatia activa platea o contributie lunara obligatorie iar statul redistribuia banii catre pensionari.
 
            Teoretic totul este bine atata tip cat se achita integral si la timp contributia catre stat.
 
Ghid Pensii 2015: Asigurarile obligatorii si asigurarile facultative

            Numai ca la sfarsitul secolului XX s-a inregistrat o dramatica scadere a populatiei active in conditiile in care speranta de viata a crescut datorita conditiilor de viata mai bune (alimentatie si servicii medicale mai bune). Si toate acestea la nivel mondial, dar mai ales european.
 
            Rata natalitatii a scazut extraordinar de mult in Romania (si nu numai). Daca in anul 1930 rata natalitatii era de 34%, in anul 2012 ea a scazut la 10,2%, preconizandu-se ca in 2050 sa ajunga la 8,4% (conform unui studiu emis de Institutul National de Statistica). Potrivit acestui studiu deducem ca tinerii sub 20 de ani erau in anul 1930 in numar de 7.350.000, iar in anul 2012 numarul acestora s-a injumatatit ajungand la 3.892.000, preconizandu-se ca in anul 1950 sa ajunga la 3.500.000.
 
            Daca la acesta se mai adauga si fenomenul migrarii populatiei active catre vest vom realiza de ce, in momentul de fata, o persoana activa trebuie sa asigure o pensie pentru 1,5 persoane inactive si raportul acesta tinde sa creasca tot mai mult.
 
            In aceste conditii avem urmatoarele rezultate:
                        - contributiile scad;
                        - cantitatea de bani scade;
                        - populatia imbatraneste (oamenii traiesc mai mult).
 
            Ceea ce inseamna:
                        - mai putine persoane care lucreaza si platesc contributii;
                        - mai multe persoane care trebuie sa primeasca pensii.
 
            In aceasta situatie este evident ca balanta este atat de inclinata incat devine imposibil de sustinut.
 
            In momentul de fata pensia medie reprezinta aproximativ 36% din castigul salarial mediu brut respectiv 844 lei pensia medie, cu siguranta insuficient!
 
            In sistemul public pensia depinde de cate persoane lucreaza si achita contributiile si ce reguli implementeaza noul guvern. Nimic nu depinde de contribuabil.
 
            In sistemul obligatoriu al pensiilor administrate privat, pensiile vor creste fara ca noi, contribuabilii, sa platim vreun ban in plus (contributia obligatorie ramane tot 9,5% din salariul brut!) si, ceea ce este mai important, pensia va depinde strict de cat a cumulat fiecare si nu mai depinde nici de cine este la guvernare nici de cine achita contributiile.
 
            Scopul sistemului fondurilor de pensii administrate privat este asigurarea unei pensii private, distincte si care suplimenteaza pensia acordata de sistemul public, pe baza colectarii si investirii, in interesul participantilor, a unei parti din contributia individuala de asigurari sociale.

            Pentru a putea dobandi calitatea de participant la fond persoana trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1) are varsta cuprinsa intre 16 si 45 de ani;
2) se afla in una din situatiile:
  • desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate cu ale persoanelor salariate;
  • beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;
  • realizeaza un venit brut pe an calendaristic, echivalent cu cel putin 3 salarii medii brute, si care se afla in una dintre situatiile urmatoare:
a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b) administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
e) persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale;
  • realizeaza prin cumul venituri brute pe an calendaristic, echivalente cu cel putin 3 salarii medii brute, si care se regasesc in doua sau mai multe situatii prevazute la lit. a) – f).
  1. contribuie efectiv la sistemul public de pensii;
  2. adera la un fond de pensii.
 
De exemplu
            Persoana cu varsta cuprinsa intre 16 si 35 de ani, contribuabil la sistemul public de pensii conform art. 6 din Legea nr. 263/2010 (TREBUIE) are obligatia sa adere la un fond privat de pensii.
      Persoana cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani care nu face parte din categoria mentionata mai sus, dar contribuie la sistemul public de pensii in temeiul art. 6 al Legii nr. 263/2010 (POATE) are posibilitatea de a opta sa adere la un fond privat de pensii obligatorii.
            Persoanele ce au peste 45 de ani nu mai pot intra in sistemul privat de pensii obligatorii intrucat nu au cum sa cumuleze perioada minima de 90 de luni (7,5 ani) care reprezinta perioada ce da posibilitatea inregistrarii unei minime participari la profitul plasamentelor financiare conform calculelor facute de specialisti.
 
            O persoana nu poate fi participant, in acelasi timp, la mai multe fonduri de pensii si poate avea un singur cont la fondul de pensii al carui participant este, cu exceptia beneficiarilor.
 
            Orice persoana care indeplineste conditiile de eligibilitate mentionate mai sus are obligatia aderarii la un fond de pensii administrate privat.
            Persoana care nu a aderat la un fond de pensii este repartizata aleatoriu la un fond de pensii de catre institutia de evidenta.
            Repartizarea aleatorie a persoanelor se efectueaza direct proportional cu numarul participantilor unui fond de pensii la data efectuarii repartizarii.
De exemplu, un fond de pensii trebuie sa aiba minimum 50.000 de participanti.
 
            Dupa aderare sau repartizare, participantii sunt obligati sa contribuie la un fond de pensii si nu se pot retrage din sistemul fondurilor de pensii administrate privat pe toata perioada pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii, pana la deschiderea dreptului la pensia privata.
            Exceptie de la regula se face pentru perioadele in care nu exista obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale in sistemul public.
 
Drepturile participantului la fond pot fi transferate in alte tari in care acesta are domiciliul sau resedinta, in conditiile reglementate prin acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte, in moneda tarilor respective sau intr-o alta moneda asupra careia s-a convenit.
 
 
Care sunt drepturile mostenitorilor participantului la fondul de pensii administrat privat?
 
In cazul decesului unui participant inainte de deschiderea dreptului la pensia privata, beneficiarilor li se deschide cate un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, in care se transfera activele cuvenite fiecaruia.
 
Drepturile beneficiarilor sunt aceleasi cu cele ale participantilor la acel fond de pensii.
 
Beneficiarul are dreptul, dupa caz, la:
a) cumularea conturilor la un singur fond de pensii, daca are calitatea de participant la un alt fond de pensii;
b) plata unica sau plati esalonate in rate pe o durata de maximum 5 ani, fara a datora penalitati, daca nu are calitatea de participant;
 
Plata drepturilor beneficiarului se face in termen de 10 zile lucratoare de la data solicitarii acestora.
 
            c) transferarea la un alt fond de pensii.
 
Poate un participant la un fond de pensii administrate privat sa se transfere la un alt fond de pensii?
 
In situatia in care un participant doreste sa adere la alt fond de pensii, acesta este obligat sa ii notifice in scris administratorului fondului de pensii de la care se transfera, cu 30 de zile calendaristice inainte de aderarea efectiva la noul fond de pensii, si sa ii trimita acestuia o copie de pe noul act de aderare.
 
            Daca transferul se solicita mai devreme de 2 ani de la aderarea la fondul de pensii precedent participantul va suporta o penalitate de transfer.
 
Penalitatea de transfer reprezinta suma suportata de participant in cazul in care transferul la alt administrator se realizeaza mai devreme de 2 ani de la aderarea la fondul de pensii precedent, limita maxima a acesteia fiind stabilita prin normele Comisiei.
 
Calitatea de participant la vechiul fond de pensii inceteaza la data la care se realizeaza transferul de disponibilitati, iar calitatea de participant la noul fond de pensii incepe la aceeasi data.
           
Transferul de disponibilitati are loc in prima zi lucratoare dupa expirarea termenului de 30 de zile si cuprinde activul personal net existent in contul participantului la acea data, diminuat cu penalitatea de transfer, dupa caz.
Penalitatea de transfer nu se aplica in situatia transferului de disponibilitati dintre administrator si furnizorul de pensii.
 
Administratorul vechiului fond de pensii informeaza noul administrator despre contributiile participantului, despre transferurile de disponibilitati efectuate in numele sau, precum si despre contributiile acestuia la fondurile de pensii al caror participant a fost anterior, existente la data informarii.
 
Ce se intampla in situatia persoanelor detasate in strainatate?
 
Participantul care a fost detasat in alta tara are dreptul la continuarea platii contributiilor la fondul de pensii din Romania, pe toata durata detasarii.
In situatia continuarii platii contributiilor la un fond de pensii dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, lucratorul detasat in Romania si angajatorul acestuia, dupa caz, vor fi exonerati de obligatia de a contribui la un fond de pensii din Romania.
 
            Baza de calcul, retinerea si termenele de plata a contributiei la fondul de pensii sunt aceleasi cu cele stabilite pentru contributia individuala de asigurari sociale de stat (vezi cap C 100).
 
Care este cota de contributie la fondul de pensie administrat privat?
 
            La momentul inceperii activitatii de colectare, cuantumul contributiei este de 2% din baza de calcul.
In termen de 8 ani de la inceperea colectarii, cota de contributie se majoreaza la 6%, cu o crestere de 0,5 puncte procentuale pe an, incepand cu data de 1 ianuarie a fiecarui an.
 
Cand poate beneficia participantul de contributia la fondul de pensii?
 
            Participantul are dreptul la o pensie privata de la data indeplinirii conditiilor de pensionare pentru limita de varsta in sistemul public.
 
La momentul deschiderii dreptului la pensia privata, suma cuvenita participantului nu poate fi mai mica decat valoarea contributiilor platite, ajustata cu indicele de consum al preturilor intervenit intre data platii contributiei respective si data pensionarii, a transferurilor de disponibilitati si accesoriilor acestora, diminuate cu penalitatile de transfer si comisioanele legale.
 
Activul personal net este folosit exclusiv pentru achizitionarea unei pensii private.
 
Fac exceptie de la aceste prevederi urmatoarele categorii:
 
a) beneficiarii care nu au calitatea de participant;
b) persoanele pensionate de invaliditate pentru afectiuni care nu mai permit reluarea activitatii, definite prin prevederile Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, si al caror activ personal net la data retragerii este prea mic pentru a putea primi o pensie privata;
c) persoanele al caror activ personal net la data retragerii este prea mic pentru a putea primi o pensie privata.
 
In termen de 30 de zile calendaristice de la dovedirea incadrarii in una dintre situatiile prevazute mai sus, persoana indreptatita primeste o plata unica sau plati esalonate in rate pe o durata de maximum 5 ani, la cerere.
 
In cazul nerespectarii termenului de 30 de zile, administratorul datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere in acelasi cuantum cu cele stabilite pentru neplata obligatiilor bugetare.
 
Cine este indreptatit sa primeasca si sa ridice pensia privata?
 
Pensia privata se plateste participantului, mandatarului desemnat de acesta prin procura speciala sau reprezentantului legal al acestuia.
 
Cheltuielile ocazionate de plata pensiilor private se suporta de catre participant.
 
Ce se intampla in situatia in care participantul schimba locul de munca?
 
            In cazul schimbarii locului de munca, a domiciliului sau a resedintei in alta tara, participantul sau beneficiarul pastreaza dreptul la pensia privata din Romania si aceasta se plateste in acel stat, in cuantumul ramas dupa scaderea tuturor taxelor si cheltuielilor aferente platii.
 
            Contributiile si transferul de lichiditati banesti la un fond de pensii se convertesc in unitati de fond in maximum doua zile lucratoare de la data incasarii acestora.
 
            Valoarea unitatii de fond este de 10 lei, in prezent.
 
            Prin valoarea unitatii de fond se intelege raportul dintre valoarea activului net al fondului de pensii la o anumita data si numarul total de unitati ale fondului la aceeasi data (art. 2 punctul 38 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.033 din 9 noiembrie 2004).





Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
pensii privatepensii administrate privatpensii private obligatoriipensii 2014pensii private 2014

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 30 Septembrie 2014
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Pensii obligatorii administrate privat - Pilonul II Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Este Legal Sa Lucrez Sambata, 1 Sambata Pe Luna De La Ora 8-12Intrebare: Lucrez ca operator calculator la sediul unei firme care vinde materiale de constructii in magazinele proprii.Programul este de luni pana vineri,de la ora 8-17,fiind pontati 8ore ,1ora pentru pauza de masa teoretic.Acum trebuie sa lucram 1 zi de sambata pe luna de la 8-12 si primim luni liber de la ora 8-13,deci lucram luni de la ora 13-17. As dori sa aflu daca este conform normelor legale. Multumesc!
 

Raspuns: Cf. art. 137 din Codul Muncii, "(1)Repausul saptamanal este de 48 ore consecutive, de regula sa... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 

 
 
 



 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]