Va reamintim ca noua lege a pensiilor - legea nr. 360/2023 permite un cumul intre pensie si salariu, in cazul salariatilor care doresc sa lucreze si dupa varsta de pensionare.
Pentru a intelege mai bine in ce conditii se poate realiza un cumul intre pensie si salariu, cine poate beneficia de aceasta prevedere legala si care sunt reglementarile veti citi in cele ce urmeaza.
Conditii cumul pensie cu salariu
In primul rand, persoanele care indeplinesc conditiile de pensionare pentru limita de varsta si care doresc sa continue activitatea in sectorul public trebuie sa opteze intre a primi pensia sau a continua sa lucreze pana la varsta de 70 de ani, cu acordul anual al angajatorului. Aceasta optiune este prevazuta la art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023.
Cum am precizat inca de la inceput, noua lege a pensiilor permite, in continuare, cumularea pensiilor cu alte venituri, fara a duce la suspendarea pensiei, doar ca se raporteaza diferit la veniturile ce pot fi obtinute pe langa aceasta.
Astfel, se stabileste, la articolul 105, o regula speciala: pensia va putea fi cumulata doar cu acele venituri pentru care se datoreaza obligatoriu contributii de asigurari sociale (CAS), conform Codului fiscal.
Cumul pensie cu salariu - diferente intre sectorul public si cel privat

Codul muncii si Legea Dialogului Social

Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii

Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Diferenta este ca in sectorul public reincadrarea dupa pensionare se face in baza sustinerii unui concurs pentru ocuparea postului, iar in sistemul privat, angajarea se face in baza regulamentelor si procedurilor interne de selectare a personalului in vederea angajarii.
Potrivit art.105 din legea 360/2023, pensia va putea fi cumulata doar cu acele venituri pentru care se datoreaza obligatoriu contributii de asigurari sociale (CAS), precum venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, indemnizatii de somaj, indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, nu cu venituri dependente sau independente precum PFA-uri, chirii, dividende etc.
Cumul pensie cu salariu - prevederi legale
Pentru a fi mai elocventi, va prezentam un studiu de caz realizat de expertii de la PortalCodulMuncii:
"Care sunt prevederile legale prezente privind cumularea pensiei cu salariul dupa noua lege a pensiilor. Care sunt diferentele intre sectorul public si privat?"
Raspunsul specialistilor:
Dupa cum e stabilit in Legea 360/2023, cumularea pensiilor in sistemul public este posibila cu orice alte venituri pentru care asigurarea in sistemul public de pensii e obligatorie, potrivit Codului fiscal, cu doua exceptii:
- sotul supravietuitor care are venituri lunare pe baza de contract individual de munca, este functionar public sau ocupa o functie electiva nu va avea dreptul sa cumuleze pensia de urmas cu venituri mai mari decat salariul minim brut pe tara garantat in plata;
- cel pensionat anticipat (pe timpul cat primeste acest tip de pensie, nu si dupa, cand devine pensie pentru limita de varsta) nu va putea sa cumuleze pensia cu venituri lunare salariale, in baza unui contract de munca, in calitate de functionar public, in functii elective, numit in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti.
In plus, regulile se vor aplica si in cazul persoanelor care desfasoara activitate in calitate de prestator casnic, potrivit Legii nr. 111/2022, si care datoreaza contributia de asigurari sociale.
Practic, se vor putea cumula cu pensia, veniturile salariale si cele independente (de exemplu, pe PFA), pentru care se datoreaza aproape intotdeauna CAS.
Asa cum stabileste Codul fiscal, veniturile pentru care se datoreaza CAS sunt urmatoarele:
- venituri din salarii sau asimilate salariilor;
- venituri din activitati independente;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
- indemnizatii de somaj;
- indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Persoanele care au indeplinit conditiile pentru a iesi la pensie au putut alege, din data de 1 ianuarie 2024, sa lucreze in continuare pana la varsta de 70 de ani, la acelasi angajator, in temeiul aceluiasi contract individual de munca. Optiunea de a lucra in continuare, trebuie anuntata anual, mentinerea in activitate necesitand si acordul angajatorului.
Asadar, pentru a putea ramane in activitate, cei interesati sa lucreze peste varsta de pensionare au nevoie de acordul angajatorului.
Mai exact, asa cum apare in lege, „persoanele asigurate in sistemul public de pensii care indeplinesc conditiile de inscriere la pensie (...) pot opta intre acordarea pensiei pentru limita de varsta si continuarea activitatii, cu acordul anual al angajatorului, pana la implinirea varstei de 70 de ani”.
Ca o concluzie, conform Codului muncii, pensionarea inseamna incetarea de drept a raportului de munca. Ulterior, partile sunt libere sa incheie un nou contract de munca pentru a continua astfel colaborarea, daca doresc acest lucru.
Potrivit art. 46 din Legea nr. 360/2023, persoanele asigurate in sistemul public de pensii care indeplinesc conditiile de inscriere la pensie privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare pot opta intre acordarea pensiei pentru limita de varsta si continuarea activitatii, cu acordul anual al angajatorului, pana la implinirea varstei de 70 de ani.
Exercitarea dreptului la munca dupa varsta de 70 de ani sau mai mult, cu acordul angajatorului, da dreptul la plata salariului.
Raporturile de asigurari sociale, intr-o atare ipoteza, nu pot depinde de raporturile de munca si nici invers. Ele sunt independente unele fata de altele si nu trebuie conditionate.
Din momentul in care persoanele au dreptul la pensie pentru limita de varsta si beneficiaza de acest drept, pot incheia insa un nou contract cu acelasi sau cu alt angajator, pe durata nedeterminata sau determinata (art. 12 si art. 83 lit. g din Codul muncii), nefiind conditionate de varsta.
Rezulta ca dispozitiile art. 46 alin. (2) lit. d) din HG 181/2024 nu se aplica persoanelor care ulterior inscrierii la pensie pentru limita de varsta, la varsta standard de pensionare, continua activitatea in baza unui alt contract individual de munca/raport de serviciu.
Procedura de pensionare completa - Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii – Noua lege a pensiilor. Ghid practic, DETALII AICI >>>
Prin urmare, contractul de munca inceteaza de drept la data comunicarii deciziei de pensionare si daca angajatorul este de acord se poate incheia un nou contract de munca si salariatul poate presta activitatea in baza unui nou contract. Contractul poate fi incheiat pe durata determinata in temeiul art. 83 din Codul muncii sau pe durata nedeterminata, in temeiul art. 12 din Codul muncii.
Asadar, ulterior, dupa inscrierea la pensie se va putea incheia un alt contract.
In concluzie, salariatii pot iesi la pensie si pot cumula pensia cu venituri dintr-o activitate pentru care se datoreaza contributii de asigurari sociale si astfel poate continua activitatea in baza unui alt contract individual de munca in conditiile mai sus expuse sau mai exact, asa cum apare in lege, persoanele asigurate in sistemul public de pensii care indeplinesc conditiile de inscriere la pensie (...) pot opta intre acordarea pensiei pentru limita de varsta si continuarea activitatii, cu acordul anual al angajatorului, pana la implinirea varstei de 70 de ani, in baza aceluiasi cim, adica a contractului existent.
Deoarece legea nu limiteaza in niciun fel pensionarii pentru continuarea activitatii la acelasi angajator sau la altul diferit in baza aceluiasi contract de munca, dupa varsta de 70 de ani si nici nu prevede vreo interdictie, consideram ca salariatii care au deja calitatea de pensionar si au peste varsta de 70 de ani, pot cumula pensia cu salariul si pot activa in campul muncii atat timp cat le permite sanatatea si in functie de necesitatile entitatii care ii are angajati.
Practic, diferentele intre sistemul privat si cel public sunt date de reincadrarea in munca dupa pensionare.
In sectorul public reincadrarea dupa pensionare se face in baza sustinerii unui concurs pentru ocuparea postului, iar in sistemul privat angajarea se face in baza regulamentelor si procedurilor interne de selectare a personalului in vederea angajarii, asa cum am enuntat si mai sus.
Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalCodulMuncii, in februarie 2025. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.