In sedinta de miercuri, Guvernul a aprobat un proiect lansat in vara acestui an in dezbatere publica de Ministerul Muncii. Odata cu publicarea documentului in Monitorul Oficial, Fiscul va putea sa recupereze comisioanele pe care angajatorii le datoreaza inspectoratelor de munca pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca.
Potrivit legislatiei actuale, recuperarea debitelor restante revine Inspectiei Muncii, prin intermediul ITM-urilor, in baza Legii nr. 41/2012 privind aprobarea OUG nr. 17/2011, noteaza Avocatnet.ro.
Odata cu acest proiect, aceasta responsabilitate de a colecta restantele ar intra in sarcinile Fiscului care va primi astfel unda verde in ce priveste administrarea creantelor fiscale reprezentand comisionul datorat, pana la data de 31 decembrie 2010, de angajatori ITM-urilor, pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca.
De asemenea, aminteste sursa citata, creantele reprezentand comisionul datorat pana la data de 31 decembrie 2010 de angajatori inspectoratelor teritoriale de munca intra la venitul bugetului de stat si au regim de creanta bugetara.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
40 Modele de Regulament Intern
Se precizeaza insa ca sumele care reprezinta comisionul, inclusiv dobanzile, penalitatile de intarziere sau majorarile de intarziere, pentru care dreptul de a cere executarea silita s-a prescris pana la data preluarii in administrare a acestora de catre ANAF, urmeaza sa ramana in responsabilitatea inspectoratelor teritoriale de munca.
Odata cu aprobarea acestui proiect si publicarea in Monitor, ANAF ar urma sa preia de la Inspectia Muncii si de la ITM, noteaza sursa amintita, toate drepturile si obligatiile procesuale, in cazul litigiilor avand ca obiect contestatiile la executare silita/procedurile de insolventa, precum si sa dobandeasca calitatea procesuala a Inspectiei Muncii si a ITM-urilor in toate procesele aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent de faza de judecata.
ITM-urile vor avea obligatia de a predea unitatilor ANAF documentele de mai jos pentru ca procedura de recuperare a acestor creante sa se poata derula:
- inscrisurile, in original, in care sunt individualizate creantele datorate si neachitate pana la data intrarii in vigoare a proiectului de lege si care reprezinta titluri executorii, neatacate in termenul legal sau dispozitivul hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a solutionat contestatia formulata impotriva acestora;
- dosarele aflate pe rolul instantelor de judecata pentru litigiile avand ca obiect contestatiile la executare silita sau contestatiile impotriva actelor prin care se dispun si se duc la indeplinire masurile asiguratorii, precum si in cazul litigiilor care privesc procedurile de insolventa, aferente creantelor;
- situatia soldurilor creantelor fiscale;
- situatia sumelor platite in plus fata de obligatia de plata;
- orice alte informatii/documente disponibile, necesare urmaririi si verificarii sumelor datorate.
In acelasi timp, conform documentului de lege, contribuabilii vor trebui sa depuna declaratii-inventar privind comisioanele datorate
Trebuie retinut ca se modifica totodata si modalitatea de plata din partea contribuabililor, acestia avand datoria de a face aceste plati la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale, in raza carora sunt luati in administrare, intr-un cont distinct al bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscala al acestora.
De asemenea, se precizeaza ca debitorii vor intocmi pe propria raspundere si vor depune obligatoriu,, pana la data de 25 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a proiectului de lege, la organul fiscal competent, declaratii-inventar privind comisionul in sold (calculat pana la data intrarii in vigoare a legii), inclusiv obligatii fiscale accesorii neachitate pana la data depunerii declaratiei-inventar, care sunt asimilate declaratiilor fiscale.
Nedepunerea declaratiei-inventar in termenul prevazut constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei. Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac de catre organele fiscale competente.