"Avand in vedere Legea 376/2022 in ceea ce priveste bacsisurile si fiscalizarea acestora, va rugam sa ne transmitetii urmatoarele: - cum se impoziteaza bacsisul - ce venit reprezinta pentru salariat in domeniul HORECA si cum i se atribuie dupa retinerea impozitului - cum se declara catre anaf retinerea impozitului - are legatura cu veniturile salariale, sau este in afara salariului - este o procedura legala a se lua o declaratie angajatului ca este de acord cu retinerea impozitului la achitarea salariului, antreprenorul dorind sa faca distribuirea sumelor din bacsis o data pe luna?"
Raspunsul specialistului:
Conform art. 2^3 introdus in OUG 28/1999 prin Legea 376/2022:
3 modele de Regulament Intern scrise special pentru firmele din HoReCa!
Aceste modele contin inclusiv prevederile obligatorii introduse de Legea 376/2022 privind distribuirea bacsisului catre salariati, detalii aici >>>
(10) Sumele provenite din incasarea bacsisului de catre salariati ca urmare a distribuirii prevazute la alin. (8) sunt calificate ca venituri din alte surse si se supun regimului fiscal prevazut de titlul IV - cap. X din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiindu-le aplicabile prevederile titlului V - Contributii sociale obligatorii din acelasi act normativ. Impozitul pe venit datorat de salariat se retine la sursa la momentul distribuirii bacsisului de catre platitorii de venituri si se achita la bugetul de stat, potrivit art. 115 din Codul fiscal. Aceste sume nu pot fi reincadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor.
Bacsisul - cum se declara la ANAF?
Astfel, din punct de vedere fiscal, sumele reprezentand bacsis se incadreaza in categoria venituri din alte surse.
Platitorul venitului are obligatia de calcul, retinere, declarare si plata a impozitului pe venit in cota de 10% conform prevederilor art. 115 alin. (1) din Codul fiscal.
Impozitul pe venitul din alte surse se declara in formularul 100 si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
De asemenea, impozitul pe venitul din alte surse se declara in formularul 205.
Salariatii pot datora ontributia de asigurari sociale de sanatate, conform art. 170 alin. (2) din Codul fiscal, daca valoarea cumulata a veniturilor de mai jos > 6 salarii minime brute/an (in anul 2023 plafonul este de 6 x 3.000 lei/luna =18.000 lei/an):
- venituri nete din activitati independente;
- venituri nete din drepturi de proprietate intelectuale;
- venituri nete din asocierea cu o persoana juridica;
- venituri nete din cedarea folosintei bunurilor;
- venituri nete din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
- venituri ce vor fi incasate din investitii (dobanzi, dividende, etc.);
- venituri brute din alte surse.
Nu trebuie sa va redactati singur Regulamentul Intern!
Aveti acum la dispozitie stick-ul Top 3 modele editabile de Regulament Intern pentru HoReCa, care contine modele de regulament intern gata intocmite, care trebuie doar completate cu detaliile firmei, si care respecta in totalitate ultimele noutati legislative, detalii aici >>>
Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta, conform art. 170, alin. (4) din Codul fiscal:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe, in cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe tara
Toate obligatiile privind CASS (daca acestea exista) sunt in sarcina salariatului, aceasta avand obligatia de declarare prin Declaratia unica si de plata a CASS.
Nu este necesara o declaratie a salariatului cu privire la acordul privind retinerea bacsisului de angajator. Obligatia de retinere revine angajatorului in baza Codului fiscal, art. 115 alin. (1).
Angajatii ar trebui sa fie informati cu privire la faptul ca, angajatorul retine impozitul pe venit in baza Codului fiscal precum si cu privire la faptul ca, in masura in care, acestia obtin si alte venituri extrasalariale mai sus mentionate, pot interveni obligatii care cad in sarcina lor, privind declararea si plata CASS, dupa cum urmeaza:
- Daca venitul net anual din bacsis, cumulat cu clelalte venituri extrasalariale < 6 salarii minime (din anul obtinerii venitului), persoana fizica nu este obligata la plata CASS;
- Daca venitul net anual din bacsis, cumulat cu clelalte venituri extrasalariale > 6 salarii minime, atunci CASS datorata anual este 10% * 6 salarii minime (ex. in 2023, salariul minim brut este 3000 lei, de unde rezulta o contributie de 10% * 6 * 3000 lei = 1.800 lei pe an);
- Daca venitul net anual din bacsis, cumulat cu clelalte venituri extrasalariale > 12 salarii minime, CASS anual este 10% * 12 salarii minime (3.600 lei)
- Daca venitul net anual din bacsis, cumulat cu clelalte venituri extrasalariale > 24 salarii minime, CASS annual este 10% * 24 salarii minime (7.200 lei).
Angajatorul trebuie sa stabileasca printr-un regulament intern procedura si modalitatea de distribuire catre salariati a sumelor provenite din incasarea bacsisului, detalii aici >>>
Raspuns oferit in luna ianuarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Fisa postului pentru inginer mecanicIntrebare: Va rugam sa ne furnizati o fisa de post pentru functia de inginer mecanic, in cadrul unei fabrici de mezeluri, responsabil in principal cu intretinerea utilajelor
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Criterii de evaluare si obiective de performantaIntrebare: Dorim sa incepem un proces de evaluare a performantelor pentru colegii din departamentele cheie ale companiei. Precizam ca domeniul de activitate este Servicii, fiind furnizor de catering si cleaning industrial. Vom evalua doar sefii de departament si managerii de locatii. Ne-ati putea ajuta cu exemple de obiective (inclusiv KPI) pe care sa le aplicam pentru colegii din departamentele de mai jos? Resurse Umane Departament Achizitii Departament Financiar-Contabilitate Departament Operational IT...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<