Masurile fiscale aduse de OUG 29/2020 pentru criza produsa de coronavirus. Explicatii consultant fiscal

certificat situatii de urgentamasuri fiscale immoug 29/2020
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Regasiti mai jos masurile principale pentru IMM-uri aduse de OUG 29/2020, publicat in Monitorul Oficial nr. 230/21.03.2020, subliniate atat de CNIPMMR, cat si de consultantul fiscal Ionut Jinga.

In contextul actual, raspandirea virusului COVID-19 este o urgenta severa de sanatate publica pentru cetateni si entitatile economice, cu infectii in toate statele membre ale Uniunii. Este, de asemenea, un soc major atat pentru economiile globale, cat si pentru economia nationala. Cresterea reala a PIB in 2020 ar putea inregistra o evolutie negativa, ca urmare a izbucnirii COVID-19, iar adoptarea unor masuri de natura economica de catre statele membre ale Uniunii Europene reprezinta actiuni esentiale pentru a atenua aceste repercusiuni negative asupra economiei.
 
Conform OUG 29/2020, in circumstantele exceptionale create de focarul COVID-19, intreprinderile de toate tipurile se pot confrunta cu o lipsa severa de lichiditate. De asemenea, intreprinderile solvabile sau mai putin solvabile se pot confrunta cu o lipsa brusca sau chiar indisponibilitate de lichiditate. Acest lucru este valabil, in special, pentru IMM-uri, ceea ce pe termen scurt si mediu poate afecta grav situatia economica a multor intreprinderi sanatoase si situatia angajatilor acestora, cu posibile consecinte chiar si pe termen lung, periclitand supravietuirea acestora.
 
Luand in considerare cele mentionate anterior se impune o actiune decisiva si cu un impact ridicat pentru asigurarea lichiditatii IMM-urilor pe perioada in care se manifesta efectele COVID-19.
 
I. IN CADRUL PROGRAMULUI IMM INVEST ROMANIA, potrivit CNIPMMR
 
Se mareste garantia  de catre stat  de la 50% la  maximum 80% din valoarea finantarii pentru credite pentru realizarea de investitii si/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru. Valoarea maxima a finantarilor garantate de stat pentru un beneficiar este de 10 milioane lei;
 
Pentru IMM-urile care nu au depus situatii financiare la data solicitarii creditului garantat valoarea maxima a finantarii pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculata pe baza mediei cheltuielilor aferente din balantele lunare;
 
Acordarea uneia sau mai multe garantii pentru credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, de maximum 90%, pentru microintreprinderi sau intreprindere mica, in valoare maxima de 500.000 lei pentru microintreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru intreprinderile mici;
 
Pentru creditele acordate microintreprinderilor sau intreprinderilor mici se subventioneaza cu 100% dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investitii,  din bugetul Ministerul Finantelor Publice in cadrul unei scheme de ajutor de stat/de minimis;
 
Perioada de acordare a subventiei de dobanda este de la momentul acordarii creditului si poate dura pana la 31 martie 2021;
Durata maxima afinantarilor este de 120 de luni in cazul creditelor pentru investitii si de 36 de luni in cazul creditelor/liniilor de credit pentru capitalul de lucru (putand fi prelungite cu maxim 36 de luni).
 
II. MASURI PENTRU IMM-URI
 
Pe durata starii de urgenta IMM-urile care si-au intrerupt total sau partial activitatea in baza deciziilor autoritatilor publice competente si detin certificatul de urgenta eliberat de MEECA beneficiaza de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati- electricitate, apa, gaze natural, telefonie si internet, precum si de amanarea la palta a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si sediu secundar;
In contractele in derulare incheiate de IMM-uri poate fi invocata forta majora impotriva acestora numai dupa incercare dovedita cu inscrisuri communicate intre parti, prin orice mijloace, de renegociere a contrcatului, pentru adaptarea clauzelor acestuia. 
 
Se prezuma caz de forta majora masurile dispuse pentru prevenirea si combatere pandemiei care a afectat activitataea IMM, atestata prin certificatul pentru situatii de urgenta;
 
Penalitatile din contractele incheiate cu autoritatile publice de catre IMM-uri, pentru intarzieri in executare, nu se datoreaza pe durat starii de urgenta;
 
Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real se prelungeste cu 3 luni de la data incetarii starii de urgenta, iar pe perioada acesteia se suspenda depunerea declaratiei.
 
RESTRUCTURAREA OBLIGATIILE BUGETARE
 
Se prelungeste termenul pana la care debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare,  are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa pana la 31 iulie 2020, fata de 31 martie 2020;
 
Se prelungeste termenul pana la care solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare se poate depune pana la 30 octombrie 2020, fata de 31 iulie 2020.
 
III. MASURI FISCALE
 
Pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si neachitate pana la incetarea masurilor nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere - inceteaza in termen de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.
Se proroga pana la 30 iunie termenele de plata a impozitului pe cladiri, terenuri si mijloace de transport, cu pastrarea bonificatie de 10%.
 
In continuare, va prezentam si explicatiile oferite de consultantul fiscal Ionut Jinga pentru PortalContabilitate.ro cu privire la masurile aduse de OUG 29/2020:
 
 
1. Implementarea unui program multianual de sprijinire a IMM-urilor pentru diminuarea efectelor raspandirii virusului COVID – 19, prin garantarea unor credite si subventionarea dobanzilor pentru aceste finantari.
 
Ministerul Finantelor va garanta pana la 80% din valoarea finantarilor acordate IMM. Valoarea maxima a creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita a 5 milioane lei. Pentru creditele de investitii, valoarea maxima a finantarii este de 10 milioane de lei.
 
Totodata, valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati este de 10 milioane lei.
 
Pentru microintreprinderi sau intreprinderi mici, statul va acorda garantii pentru credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, exclusiv dobanzile, comisioanele si speze bancare aferente creditului garantat de stat in procent de maximum 90%. Valoarea maxima a finantarilor va fi de 500.000 lei pentru microintreprinderi si de 1 milion de lei pentru intreprinderile mici.
 
Valoarea maxima a fiecarei finantari acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita pragurile prevazute anterior.
 
Ministerul Finantelor Publice va subventiona 100% din dobanzile pentru creditele ce urmeaza a fi garantate, atat pentru microintreprinderi, cat si pentru intreprinderi mici si mijlocii.
 
Dobanda va fi subventionata de la momentul acordarii creditului pana la data de 31 martie 2021.
 
Acordarea subventiei de dobanda se mentine in anii 2021-2022, doar in conditiile in care cresterea economica estimata de CNSP (Comisia nat strategie si prognoza) pentru acesti ani se situeaza sub nivelul celei inregistrate in anul 2020.
 
Perioada de garantare a creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru va fi de 36 de luni cu posibilitatea prelungirii cu 36 de luni. Pentru creditele de investitii a fost mentinuta perioada de 120 de luni.
 
2. Prorogarea termenului de plata pentru impozitul pe cladiri, impozitul pe teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport de la 31 martie 2020 la 30 iunie 2020, perioada in care se vor primi in continuare bonificatiile stabilite de consiliile locale.
 
3. Prorogarea termenului pentru depunerea intentiei de restructurare (OUG nr. 6/2019 privind facilitati fiscale)  pana la data de 31 iulie 2020 (vechiul termen era 31 martie 2020) si prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare pana la data de 30 octombrie 2020 (vechiul termen era 31 iulie 2020).
 
4. Pentru obligatiile fiscale scadente incepand incepand cu data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si neachitate pana la incetarea masurilor prevazute de starea de urgenta (plus inca 30 de zile de la incetarea starii de urgenta) nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala. Aceste obligatii fiscale neachitate nu se considera obligatii restante.
 
Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire (deci inclusiv pentru persoane juridice!!!), cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala. 
 
Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.
 
Concluzie: 
 
a. Se depun declaratiile fiscale la 25.03.2020 (exista un comunicat prin care MFP precizeaza faptul ca in cazul in care sunt intarzieri in depunerea declaratiilor, ANAF va manifesta indulgenta!).
 
b. Cata vreme nu se calculeaza majorari de intarziere pe aceasta perioada (+ 30 de zile de la incetarea starii de urgenta), nu este obligatorie achitarea la scadenta!!!! a obligatiilor fiscale. 
 
5. Prin derogare de la prevederile privind Codul Fiscal, contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, pot efectua platile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se pastreaza pentru toate trimestrele anului fiscal 2020. 
 
Aceleasi prevederi se aplica si de cei care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, pentru platile anticipate datorate pentru trimestrele ramase din anul modificat care se incheie in anul 2020, precum si pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anului fiscal modificat care incepe in anul 2020 si sunt cuprinse in anul calendaristic 2020.
 
Concluzie: Se reduce sarcina fiscala pentru acesti contribuabili, avand in vedere scaderea veniturilor.
 
6. Societatile mici si mijlocii astefel cum sunt definite de Legea 346/2004, care si-au interrupt total sau partial activitatea in baza deciziilor emise de autoritatile publice, pe perioada starii de urgent, daca detin certificatul de situatii de urgenta!!!!! emis de Ministerul Economiei, beneficiaza de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati , electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare.
 
Prin derogare de la alte dispozitii legale, in contractele in derulare, altele decat cele prevazute anterior, incheiate de intreprinderile mici sau mijlocii, care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, poate fi invocata forta majora impotriva acestora numai dupa incercarea, dovedita cu inscrisuri comunicate intre parti prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea in considerare a conditiilor exceptionale generate de starea de urgenta.
 
Dispozitiile privind amanarea la plata pentru serviciile de utilitati , electricitate, gaze natural, apa, servicii telefonice si de internet precum si de amnarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare se pot aplica si pentru urmatoarele persoane care indeplinesc serviciul de interes public: notar public, avocat, executor judecatoresc, a caror activitate este afectata direct prin masurile dispuse de autoritati (criteriile pe care carora sunt stabiliti beneficirii se stabilesc prin HG). De aceste masuri pot beneficia si cabinetele medicale de familiei si cabinetele stomatologice in care isi desfasoara activitatea cel mult 20 de persoane si a caror activitate este afectata direct, precum si federatiile sportive nationale si cluburile sportive.
 
7. Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real (declaratie ce trebuie depusa la ORC) se prelungeste cu 3 luni de la data incetarii starii de urgenta.
 
 
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
certificat situatii de urgentamasuri fiscale immoug 29/2020

Data aparitiei: 23 Martie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Masurile fiscale aduse de OUG 29/2020 pentru criza produsa de coronavirus. Explicatii consultant fiscal Nota: 4.9 din 5 - 5 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]