Principalele institutii nationale implicate in procesul de angajare a lucratorilor din afara Uniunii Europene sunt urmatoarele:
- Inspectoratul General pentru Imigrari (IGI), infiintat prin reorganizarea Oficiului Roman pentru Imigrari.
Inspectoratul General pentru Imigrari isi exercita atributiile ce ii sunt date prin lege pentru implementarea politicilor Romaniei in domeniile migratiei, azilului si integrarii strainilor, precum si a legislatiei relevante in aceste domenii.
IGI are un rol deosebit de important, in principal prin acordarea lucratorilor straini a avizului de angajare, dar si ulterior prin controalele efectuate pentru asigurarea conformitatii cu prevederile legale.
Inspectoratul General pentru Imigrari elibereaza strainilor care se afla legal in Romania pentru prestarea muncii, deci celor carora detin o viza de lunga sedere in perioada initiala sau au obtinut prelungirea, permisul unic.
IGI efectueaza controale tematice la angajatori impreuna cu inspectoratul teritorial de munca, pentru a verifica respectarea prevederilor legale in materia respectarii drepturilor lucratorilor straini.
- Centrul National de Vize - structura special desemnata din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, care contribuie la stabilirea si realizarea politicii nationale de vize a Romaniei, precum si la punerea in aplicare si respectarea acquis-ului Schengen in domeniul de activitate, impreuna cu celelalte institutii din administratia publica centrala, potrivit competentelor stabilite prin lege, si este punct central de acces la Sistemul de informatii privind vizele.
Inspectoratele teritoriale de munca au, de asemenea atributii specifice in materia lucratorilor straini.
Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, care au un rol deosebit de important in acordarea vizei de lunga sedere lucratorilor straini la solicitarea acestora.
Relatia angajatorilor cu institutiile nationale cu rol de control in materia lucratorilor straini
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Portal Codul Muncii
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Institutiile statului, respectiv Inspectoratul General pentru Imigrari, prin structurile teritoriale si inspectoratele teritoriale de munca, efectueaza impreuna controale pentru verificarea angajatorilor cu privire la respectarea drepturilor lucratorilor straini.
Iata principalele aspecte care pot face obiectul verificarilor si trebuie sa fie abordate cu mare atentie de catre angajatori:
Lucratorii straini trebuie sa aiba avizul de angajare, viza de sedere si permisul de munca valabile, iar angajatorii trebuie sa aiba mereu disponibile documentele care sa ateste valabilitatea celor mentionate.
Incheierea contractului individual de munca se realizeaza in forma scrisa, in limba romana, respectand reglementarile Legii nr. 53/2003 din Codul Muncii cu modificarile si completarile ulterioare, in 2 exemplare, cate una pentru fiecare dintre parti.
Anterior inceperii activitatii, contractul individual de munca se inregistreaza in registrul general de evidenta al salariatilor, care se transmite inspectoratului territorial de munca. Clauzele inserate intr-un contract de munca sunt urmare a negocierii directe dintre angajator si angajat.
Lucratorii straini beneficiaza de prevederile art. 38 din Codul muncii, conform caruia:
Salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege. Orice tranzactie prin care se urmareste renuntarea la drepturile recunoscute de lege salariatilor sau limitarea acestor drepturi este lovita de nulitate.
Lucratorii straini beneficiaza de aceleasi drepturi ca lucratorii din Romania, stabilite la art. 39 din Codul muncii. Pentru munca prestata in baza contractului individual de munca fiecare salariat are dreptul la un salariu exprimat in bani.
La stabilirea si la acordarea salariului este interzisa orice discriminare pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, varsta, apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta ori activitate sindicala. Anual, prin hotarare de guvern, este stabilit nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata.
Recunoasterea diplomelor obtinute de cetatenii statelor terte in cadrul sistemelor de invatamant se realizeaza prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor (CNRED) din cadrul Ministerului Educatiei Nationale.
Un aspect foarte important!
Recunoasterea diplomei sau a actului de studiu se realizeaza numai in scopul indicat. Prin urmare, diploma sau actul de studiu recunoscute in scopul angajarii nu pot fi utilizate in scopul continuarii studiilor. Pentru aceasta este necesara demararea unei noi proceduri de recunoastere cu un scop diferit.
Angajatorii trebuie sa respecte prevederile legale referitoare la timpul de munca si timpul de odihna, inclusiv in materia orelor suplimentare, trebuie sa acorde concediile care se cuvin lucratorilor conform legii si regulamentului intern, pauzele de masa, repaus zilnic etc...mai multe in lucrarea "Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE in Romania," detalii AICI >>