In randurile urmatoare, analizam situatia in care, in data de 14 noiembrie 2013, un angajat al unei institutii publice si-a modificat raportul de serviciu prin transfer in interesul serviciului solicitand plata zilelor de concediu de odihna neefectuate ( 9 zile pentru anul 2012 si 22 zile pentru anul 2013 aferente perioadei lucrate).
In data de 20 noiembrie 2013 acelasi angajat a solicitat si primit acordul privind transferul in interesul serviciului pe aceeasi functie publica in institutia respectiva.
Vom stabili in ce masura este legal ca institutia sa ii plateasca acestuia zilele de concediu de odihna neefectuate pana la data transferului din 14 noiembrie 2013 avand in vedere ca angajatul s-a intors dupa 4 zile in aceeasi institutie.
Potrivit prevederilor art. 35 din Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, functionarii publici au dreptul, in conditiile legii, la concediu de odihna, la concedii medicale si la alte concedii, iar potrivit art.117 dispozitiile acestei legi se completeaza cu prevederile legislatiei muncii, precum si cu reglementarile de drept comun civile, administrative sau penale, dupa caz, in masura in care nu contravin legislatiei specifice functiei publice.
Medicina muncii un aliat al angajatorului
250 Modele Fise de Post
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Astfel, in conformitate cu prevederile legale mentionate, apreciem ca in aceasta situatie devin incidente prevederile Legii 53/2003 - Codul muncii, republicata, si cele ale HG 250/1992privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest context, potrivit prevederilor art. 146 alin. (4) din Codul muncii , republicat, coroborate cu prevederile art. 15 alin. (1) din HG 250/1992 , republicata, cu modificarile ulterioare, compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa numai in cazul incetarii contractului individual de munca.
Alin. (3) al art. 14 din HG 250/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, prevede ca, concediul de odihna neacordat salariatilor transferati, de catre unitatea de la care s-a efectuat transferarea, se va acorda acestora de unitatea la care au fost transferati. Indemnizatia de concediu va fi suportata de catre cele doua unitati, proportional cu timpul lucrat la fiecare dintre acestea in cursul anului calendaristic respectiv; in acelasi mod se va proceda si in cazul in care concediul de odihna a fost efectuat inainte de transferare.
In concluzie, fata de prevederile legale mentionate apreciem ca, la momentul transferului nu pot fi compensate in bani zilele de concediu ramase neefectuate, intrucat raportul de serviciu al functionarului public nu inceteaza, ci a fost doar modificat prin transfer. In aceasta ipoteza apreciem ca, salariatului in cauza ii sunt incidente prevederile art. 14 alin. (3) din HG 250/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, acesta fiind indreptatit la efectuarea zilelor de concediu de odihna ramase neefectuate si la indemnizatia de concediu aferenta, in conditiile mentionate de lege.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcodulmuncii.ro