Contextul in care digitalizarea ANAF ar cunoaste noi progrese in viitorul apropiat duce la asteptari diverse din partea companiilor. Efectele unor modificari importante in aceasta privinta s-ar traduce prin simplificarea controalelor efectuate de inspectorii fiscali, prin introducerea fisierului standard de audit si prin implementarea e-facturii (SAF-T).
Majoritatea respondentilor (84%) unui sondaj recent realizat de EY Romania in cadrul unui seminar online pe tema inspectiilor fiscale au declarat ca sunt la curent cu strategia de digitalizare a ANAF si cu initiativele privind introducerea fisierului standard de audit sau e-factura (SAF-T).
Un sondaj recent intocmit de EY Romania arata ca 90% dintre companii au asteptari optimiste cu privire la schimbarea in bine a inspectiilor fiscale viitoare in contextul unor modificari aferente digitalizarii ANAF.
"Salutam digitalizarea Fiscului, o masura pentru care am pledat de mult timp, si, mai cu seama, salutam aplicarea Fisierului Standard pentru Audit Fiscal (SAF-T) care, odata implementat, ar putea usura colectarea veniturilor la buget si ar simplifica inspectiile fiscale. Companiile trebuie sa fie pregatite totusi pentru ca, desi pe termen lung vor exista beneficii certe, pe termen scurt s-ar putea confrunta cu cresteri de costuri sau reorganizari ale sistemelor interne, pentru a evita transmiterea unor rapoarte eronate", precizeaza, in comunicatul EY, Mihaela Mitroi, partener, Asistenta Fiscala si Juridica, EY Romania, lider al activitatii de consultanta fiscala si juridica in clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrala si de Sud-Est si Asia Centrala (CESA), citata de Agerpres.
Pana la acest moment, potrivit aceluiasi sondaj, circa 87% dintre companii au precizat ca inspectorii fiscali au respectat prevederile Codului de procedura fiscala, mentinandu-si insa rezervele privind solicitarile foarte multe si dese privind suspendarea activitatii de inspectie fiscala. Exista insa si 13% dintre respondenti de parere ca termenele acordate de inspectori pentru prezentarea de documente justificative sunt foarte stranse si, ca atare, nerezonabile.
"Una dintre modificarile de substanta aduse Codului de procedura fiscala la sfarsitul anului 2020 vizeaza institutia reexaminarii recursului administrativ. Sunt vizate inclusiv inspectiile fiscale finalizate anterior acestei modificari cu respectarea termenului de un an in situatia in care contribuabilul nu a urmat procedura judiciara de atac. Admisibilitatea reexaminarii administrative este conditionata de incadrarea intr-una dintre cele patru ipoteze specifice prevazute de lege. Ma astept la un numar foarte mare de reexaminari administrative in acest an", a explicat Emanuel Bancila, Partener, Liderul practicii de litigii si controverse fiscale, Radu si Asociatii SPRL, citat de aceeasi sursa.
Potrivit aceluiasi sondaj, in ce priveste riscurile la care se asteapta companiile in acest an, in cadrul inspectiilor fiscale, acestea vizeaza in principal preturile de transfer (pentru 58% dintre respondenti), a Directivei privind declararea tranzactiilor transfrontaliere DAC6 (pentru 43%) sau vor fi generate de aplicarea facilitatilor acordate de stat in contextul crizei economice si sanitare din 2020 (pentru 17%).
Relatiile cu angajatii si tichetele cadou sunt alte aspecte care ridica ingrijorari din partea companiilor. 62% dintre respondentii care au trecut printr-o inspectie fiscala declara ca s-au confruntat cu recalculari ale profitului, ceea ce a determinat si ajustarea impozitelor pe care le au de platit.
"In ultimul an, practica ne-a demonstrat ca aproape fiecare inspectie fiscala ce are ca obiect impozitul pe profit se finalizeaza cu sume suplimentare si, implicit, cu o disputa fiscala, care, de cele mai multe ori, se duce in instanta si nu se finalizeaza pana la obtinerea unei hotarari judecatoresti. Cu alte cuvinte, raspunsurile reprezentantilor companiilor vin sa confirme tendintele pe care le tot semnalam", a explicat Emanuel Bancila, citat de aceeasi sursa.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incetare CIM inregistrata in Revisal. Omisiune modificare salariu. RemediereIntrebare: O firma inceteaza raportul de munca in data de 21.01.2025 pentru 3 salariati cu contract de munca part time cu salarii de 500, 510 si respectiv 1000 lei pentru doua ore. S-a omis marirea salariilor din 01.01.2025 .Cum modificam in REVISAL?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Drepturi salariat cu handicap accentuatIntrebare: A doua intrebare privind salariul si timpul de munca, voiam sa stim daca fiind persoana cu certificat de handicap accentuat are drepturi aditionale, stim ca primeste 3 zile de co suplimnetar fiind persoana cu handicap. Cand a fost angajat cu timp de lucru de 8 ore a avut un salariu, dar cand am primit decizia medicala de 4 ore am ajustat salariul proportional cu cele 4 ore. In legea noua a pensiilor din 2024, ne puteti ajuta daca au aparut modificari privind persoanele cu decizie medicale.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<