Se simplifica inspectiile fiscale? Noutati privind fisierul standard de audit si e-factura

Isabela Alexe
Isabela Alexe
26 Martie 2021
26 Martie 2021
Isabela Alexe
Isabela Alexe
digitalizare anafinspectii fiscalee-factura anaffisier standard de audit
Se simplifica inspectiile fiscale? Noutati privind fisierul standard de audit si e-factura
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Contextul in care digitalizarea ANAF ar cunoaste noi progrese in viitorul apropiat duce la asteptari diverse din partea companiilor. Efectele unor modificari importante in aceasta privinta s-ar traduce prin simplificarea controalelor efectuate de inspectorii fiscali, prin introducerea fisierului standard de audit si prin implementarea e-facturii (SAF-T). 
 
Majoritatea respondentilor (84%) unui sondaj recent realizat de EY Romania in cadrul unui seminar online pe tema inspectiilor fiscale au declarat ca sunt la curent cu strategia de digitalizare a ANAF si cu initiativele privind introducerea fisierului standard de audit sau e-factura (SAF-T).
 
Un sondaj recent intocmit de EY Romania arata ca 90% dintre companii au asteptari optimiste cu privire la schimbarea in bine a inspectiilor fiscale viitoare in contextul unor modificari aferente digitalizarii ANAF. 
 
"Salutam digitalizarea Fiscului, o masura pentru care am pledat de mult timp, si, mai cu seama, salutam aplicarea Fisierului Standard pentru Audit Fiscal (SAF-T) care, odata implementat, ar putea usura colectarea veniturilor la buget si ar simplifica inspectiile fiscale. Companiile trebuie sa fie pregatite totusi pentru ca, desi pe termen lung vor exista beneficii certe, pe termen scurt s-ar putea confrunta cu cresteri de costuri sau reorganizari ale sistemelor interne, pentru a evita transmiterea unor rapoarte eronate", precizeaza, in comunicatul EY, Mihaela Mitroi, partener, Asistenta Fiscala si Juridica, EY Romania, lider al activitatii de consultanta fiscala si juridica in clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrala si de Sud-Est si Asia Centrala (CESA), citata de Agerpres. 
 
Pana la acest moment, potrivit aceluiasi sondaj, circa 87% dintre companii au precizat ca inspectorii fiscali au respectat prevederile Codului de procedura fiscala, mentinandu-si insa rezervele privind solicitarile foarte multe si dese privind suspendarea activitatii de inspectie fiscala. Exista insa si 13% dintre respondenti de parere ca termenele acordate de inspectori pentru prezentarea de documente justificative sunt foarte stranse si, ca atare, nerezonabile.
 
"Una dintre modificarile de substanta aduse Codului de procedura fiscala la sfarsitul anului 2020 vizeaza institutia reexaminarii recursului administrativ. Sunt vizate inclusiv inspectiile fiscale finalizate anterior acestei modificari cu respectarea termenului de un an in situatia in care contribuabilul nu a urmat procedura judiciara de atac. Admisibilitatea reexaminarii administrative este conditionata de incadrarea intr-una dintre cele patru ipoteze specifice prevazute de lege. Ma astept la un numar foarte mare de reexaminari administrative in acest an", a explicat Emanuel Bancila, Partener, Liderul practicii de litigii si controverse fiscale, Radu si Asociatii SPRL, citat de aceeasi sursa. 
Potrivit aceluiasi sondaj, in ce priveste riscurile la care se asteapta companiile in acest an, in cadrul inspectiilor fiscale, acestea vizeaza in principal preturile de transfer (pentru 58% dintre respondenti), a Directivei privind declararea tranzactiilor transfrontaliere DAC6 (pentru 43%) sau vor fi generate de aplicarea facilitatilor acordate de stat in contextul crizei economice si sanitare din 2020 (pentru 17%). 
 
Relatiile cu angajatii si tichetele cadou sunt alte aspecte care ridica ingrijorari din partea companiilor. 62% dintre respondentii care au trecut printr-o inspectie fiscala declara ca s-au confruntat cu recalculari ale profitului, ceea ce a determinat si ajustarea impozitelor pe care le au de platit.
 
"In ultimul an, practica ne-a demonstrat ca aproape fiecare inspectie fiscala ce are ca obiect impozitul pe profit se finalizeaza cu sume suplimentare si, implicit, cu o disputa fiscala, care, de cele mai multe ori, se duce in instanta si nu se finalizeaza pana la obtinerea unei hotarari judecatoresti. Cu alte cuvinte, raspunsurile reprezentantilor companiilor vin sa confirme tendintele pe care le tot semnalam", a explicat Emanuel Bancila, citat de aceeasi sursa. 
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Doriti sa angajati lucratori straini?


Descoperiti principalele probleme pe care le veti intampina si aflati solutiile pentru acestea!

Aflati informatii complete participand in data de 23 septembrie la webinarul Noutati privind munca desfasurata de cetatenii straini in Romania

Lector: dr. Radu Stefan Patru

Important!
In calitate de participant, aveti dreptul de a adresa 1 intrebare pana la data de 16 septembrie, pe adresa mru@rs.ro, urmand sa primiti raspunsul chiar in cadrul webinarului!

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]