Asa cum indica cel mai recent Buletin trimestrial al Comisiei Europene privind ocuparea fortei de munca si situatia sociala, UE se afla inca intr-o situatie critica in al patrulea trimestru al anului 2012, numarul locurilor de munca fiind in scadere la nivel global si rata somajului in crestere, in timp ce situatia financiara a gospodariilor a ramas grava.
Somajul a continuat sa creasca in ianuarie 2013, afectand 26,2 milioane de persoane in UE (19 milioane in zona euro), adica 10,8% din populatia activa (11,9% in zona euro). Decalajul in materie de rata a somajului intre sud/periferie si nordul zonei euro a ajuns la valoarea fara precedent de 10 puncte procentuale in 2012.
Nivelul global al ocuparii fortei de munca in UE a scazut cu 0,4% in 2012, evolutii pozitive fiind inregistrate doar in ceea ce priveste munca cu fractiune de norma. Numai in al patrulea trimestru din 2012, nivelul ocuparii a scazut cu 0,2% in comparatie cu trimestrul precedent.
Situatia cea mai dificila a continuat sa fie in randul tinerilor; somajul a atins un nou nivel record in intreaga UE (23,6% din tinerii activi erau someri in ianuarie 2013), dar si perioadele de somaj au avut tendinta de a deveni mai lungi pentru aceasta categorie de populatie. in trimestrul trei din 2012, 7,1% din tinerii activi nu aveau un loc de munca de mai mult de un an, fata de 6,3% in anul precedent.
Aceasta tendinta antreneaza riscul major ca tinerii sa se distanteze de piata fortei de munca si de societate in ansamblu. Numarul tot mai mare de tineri sub 25 de ani care nu lucreaza si nici nu urmeaza studii si cursuri de formare, in prezent de aproximativ 8 milioane, este la randul sau un motiv major de ingrijorare.
250 Modele Fise de Post
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
In faza incipienta a crizei, cheltuielile de protectie sociala au jucat un rol important in ceea ce priveste compensarea pierderilor de venituri ale gospodariilor populatiei si au contribuit la stabilizarea economiei.
De la jumatatea anului 2010, impactul a inceput sa scada, iar in 2012 acesta era neglijabil, chiar si in tarile in care somajul a continuat sa creasca. Aceasta reducere a cheltuielilor sociale a fost mult mai puternica decat in perioadele precedente de recesiune, reflectand in parte nevoile exceptionale de consolidare bugetara in contextul crizei monedei euro.
Ea a neutralizat functia de stabilizare economica a sistemelor de protectie sociala in multe state membre si este posibil sa fi contribuit la agravarea recesiunii, cel putin pe termen scurt.
Consiliul European din martie 2013 a confirmat ca solutionarea problemei somajului si a consecintelor sociale ale crizei reprezinta in continuare o prioritate majora a politicilor UE si a celor nationale. In februarie 2013, Comisia a prezentat un pachet de masuri privind investitiile sociale care le ofera statelor membre orientari pentru o mai mare eficienta si eficacitate a politicilor sociale ca raspuns la provocarile importante cu care se confrunta
In cadrul pachetului de masuri s-a subliniat ca investitiile publice in domenii precum ingrijirea copiilor, educatie sau sprijinul pentru imbatranirea activa si in conditii bune de sanatate trebuie mentinute sau intensificate chiar si atunci cand bugetele nationale sunt limitate, deoarece fara aceste investitii, multe persoane nu au posibilitatea de a participa in societate sau de a-si dezvolta potentialul economic.