Situatia angajarilor la nivel european afecteaza intreaga economie. Cum arata raportul Comisiei

04 Octombrie 2013
04 Octombrie 2013
Contract de MuncaComisia Europeanaocuparea fortei de muncaformare profesionala
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Potrivit Buletinului trimestrial al Comisiei Europene privind ocuparea fortei de munca si situatia sociala, desi incepe sa se intrevada o redresare economica fragila in Uniunea Europeana, persista divergente intre tari, in special in zona euro. Buletinul subliniaza si faptul ca piata fortei de munca si conditiile sociale raman critice, iar cresterea favorabila incluziunii va necesita noi investitii strategice si reforme structurale.

Comisia a abordat aceste divergente in Pachetul privind ocuparea fortei de munca din aprilie 2012, in recomandarile specifice adresate fiecarei tari cu scopul de a solutiona problema segmentarii pietelor fortei de munca, de a indemna la adoptarea unor reforme fiscale favorabile ocuparii fortei de munca, de a asigura servicii publice mai eficiente in domeniul ocuparii fortei de munca si de a adapta invatamantul si formarea profesionala la necesitatile angajatorilor, in cadrul Garantiei pentru tineret si al echipelor de actiune destinate sa ajute statele membre sa isi redirectioneze cheltuielile din fondurile structurale ale UE catre masuri de combatere a somajului in randul tinerilor si de facilitare a liberei circulatii a lucratorilor, cum ar fi reforma retelei de cautare de locuri de munca EURES. Aceste masuri vor fi completate prin dezvoltarea dimensiunii sociale a Uniunii economice si monetare (UEM), printr-o mai buna monitorizare si evaluare a dezechilibrelor potentiale din domeniul social si al ocuparii fortei de munca, care constituie tema unei comunicari care urmeaza sa fie adoptata de Comisie la 2 octombrie.
    
Comisarul european pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune, László Andor, a declarat: "Nu trebuie sa ne complacem in aceasta situatie: prea multi oameni sunt afectati de consecintele sociale grave ale crizei, asadar trebuie sa intensificam investitiile sociale si sa sprijinim crearea de locuri de munca. O redresare sustenabila necesita realizarea de noi progrese in ceea ce priveste reformarea Uniunii economice si monetare, inclusiv prin acordarea unei atentii sporite ocuparii fortei de munca si problemelor sociale si prin coordonarea mai stransa a politicilor sociale si a celor din domeniul ocuparii fortei de munca. Trebuie sa fim in stare sa depistam si sa abordam din timp marile provocari sociale si din domeniul ocuparii fortei de munca, in loc sa permitem adancirea disparitatilor din interiorul Europei. ”
    
Desi exista semnale care indica o redresare timida, buletinul trimestrial evidentiaza faptul ca piata fortei de munca si conditiile sociale raman foarte problematice:

    Rata somajului in randul tinerilor a atins niveluri fara precedent - 23 %, in medie, pentru intreaga UE si 63 % in Grecia.

    somajul de lunga durata a crescut in majoritatea statelor membre, atingand un nivel record in UE in ansamblul sau. somajul structural si neconcordantele dintre oferta si cerere in ceea ce priveste atat calitatea, cat si cantitatea fortei de munca sunt in crestere.

    Pierderea neta de locuri de munca a coincis cu o crestere a numarului locurilor de munca precare - numarul locurilor de munca cu jumatate de norma, in special involuntare, a crescut chiar daca ponderea contractelor de munca temporare a scazut in UE, intrucat acestea au fost cel mai grav afectate de restructurari.

    Saracia a crescut in UE incepand din 2007. Veniturile gospodariilor sunt in declin si, in prezent, 24,2 % din populatia UE este expusa riscului de saracie sau de excluziune. Copiii sunt afectati in mod deosebit, deoarece atat somajul si numarul gospodariilor fara venituri din munca, cat si numarul lucratorilor saraci au crescut.


Alte investitii sociale si reforme necesare

Politicile active privind piata fortei de munca, cum ar fi subventiile pentru angajari, reducerea impozitelor pentru lucratorii slab remunerati, sprijinul personalizat pentru cautarea unui loc de munca si formarea profesionala, sunt esentiale in acest stadiu al redresarii incipiente, putand sa faciliteze accesul la locuri de munca, sa previna somajul de lunga durata si sa impiedice absolventii institutiilor de invatamant sa renunte la cautarea unui loc de munca. Cresterea numarului de persoane care lucreaza contribuie la cresterea echilibrului bugetar si a puterii de cumparare a gospodariilor, permitand o redresare continua a productiei economice.

Trebuie depuse eforturi deosebite pentru a implementa"Garantia pentru tineret”, adoptata de Consiliul de Ministri al UE in aprilie 2013 si aprobata de Consiliul European din 27/28 iunie . Pentru multe tari, acest lucru va necesita reforme structurale, cum ar fi consolidarea serviciilor publice de ocupare a fortei de munca, crearea de parteneriate solide intre autoritatile publice responsabile cu ocuparea fortei de munca si cu educatia, precum si cresterea investitiilor in programe de formare profesionala si de ucenicie. in lunile urmatoare, statele membre trebuie sa isi prezinte planurile nationale de implementare a "Garantiei pentru tineret”.

In plus, statele membre ar trebui sa continue sa isi modernizeze sistemele nationale de protectie sociala pentru a spori eficienta resurselor disponibile si pentru a obtine un impact maxim in ceea ce priveste incluziunea sociala si economica. Sistemele de protectie sociala ar trebui sa raspunda nevoilor cetatenilor in momentele critice din viata lor. Comisia a oferit indrumari privind ameliorarea investitiilor sociale in Pachetul privind investitiile sociale din februarie 2013, care cuprinde recomandari specifice pentru solutionarea problemei copiilor saraci si a persoanelor fara adapost (IP/13/125, MEMO/13/117, MEMO/13/118).
    
    

Divergentele din zona euro submineaza UEM

Ultimul raport trimestrial subliniaza divergentele persistente dintre tari, in special in cadrul zonei euro:

    in sudul si la periferia zonei euro, rata somajului a atins o medie de 17,3 % in 2012, fata de 7,1 % in nordul si in centrul zonei euro.

    in medie, proportia tinerilor care nu sunt nici incadrati profesional, nici intr-un program educational sau de formare profesionala a ajuns la 22,4 % in sud si la periferie, fata de 11,4 % in nord si in centru.

    Saracia a crescut in doua treimi dintre statele membre, dar nu si in cealalta treime.

Divergentele economice si sociale reprezinta provocari majore pentru UEM. Performantele slabe la nivelul pietei muncii si la nivel social nu prejudiciaza numai statele membre afectate in mod direct, ci efectele acestora se extind si asupra tarilor cu performante mai bune, prin reducerea cererii globale, scaderea productivitatii si cresterea ratelor dobanzilor, legate de instabilitatea politica si de scaderea increderii in moneda euro si in UE.

O UEM solida, cu o dimensiune sociala, are nevoie de o mai buna monitorizare si evaluare a principalelor dezechilibre potentiale din sectorul ocuparii fortei de munca si din sectorul social ale statelor membre. Aceasta masura ar putea fi coroborata cu o coordonare mai puternica a politicilor in domeniul ocuparii fortei de munca si a politicilor sociale pentru a asigura reactii prompte si eficace la aceste provocari, in interesul intregii UEM. Recomandarea privind "Garantia pentru tineret” si decizia, luata de comun acord, de a lansa Initiativa privind ocuparea fortei de munca in randul tinerilor, cu un buget de 6 miliarde EUR, sunt exemple de astfel de actiuni colective care se concentreaza asupra solutionarii unei provocari ocupationale si sociale majore, care afecteaza in mod disproportionat anumite parti ale UEM.

Aceste aspecte sunt abordate in Comunicarea privind dimensiunea sociala a UEM adoptata de Comisie la 2 octombrie - a se vedea IP/13/893).

Sursa: Comisia Europeana



NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]