Angajarea de cetateni straini a devenit un lucru obisnuit in tara noastra, in contextul crizei fortei de munca. Lucratorii straini din afara Uniunii Europene reprezinta o optiune pentru multi angajatori din Romania. Este foarte important de mentionat faptul ca numarul de lucratori straini care pot fi incadrati la angajatori din Romania este stabilit in fiecare an prin hotarare emisa de guvern.
In prezent, Hotararea Guvernului nr. 1338/2023 privind stabilirea contingentului de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2024,stabileste un numar maxim de 100.000 lucratori straini care pot activa in Romania in anul 2024.
Angajare cetateni straini - Ce prevede Codul Muncii
Va reamintim ca, pentru angajarea cetatenilor straini, este necesara respectarea unor conditii prevazute de lege, asa cum se poate vedea si la art. 36 din Codul Muncii.
Concret, cetatenii straini pot fi angajati prin contract individual de munca in baza autorizatiei de munca sau a permisului de sedere in scop de munca.
Dar, care vor fi actele necesare si ce pasi se vor urma, pentru a respecta legislatia in vigoare?
Conditii si acte necesare angajare cetateni straini
Procedura angajarii strainilor de catre angajatori, persoane fizice sau juridice din Romania, necesita parcurgerea urmatoarelor etape:
• obtinerea avizului de angajare;
• obtinerea vizei de lunga sedere;
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Portal Codul Muncii
250 Modele Fise de Post
• eliberarea permisului de sedere in scop de munca (permisul unic/cartea albastra a UE)
Obtinerea avizului de munca/angajare
Avizul de angajare este obtinut de catre angajatori de la Inspectoratul General pentru Imigrari, pentru persoanele din afara UE, Confederatiei Elvetiene, respectiv Spatiului Economic European pe care urmeaza sa ii incadreze in munca.
In vederea obtinerii avizului de angajare, angajatorul depune la Inspectoratul General pentru Imigrari o cerere insotita de o serie de acte pe care o regasiti AICI.
Inspectoratul General pentru Imigrari solutioneaza cererea pentru eliberarea avizului de angajare/detasare in termen de 30 de zile de la data inregistrarii acesteia. In cazurile in care sunt necesare verificari suplimentare, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.
Pentru cine NU este necesara obtinerea avizului de angajare
Angajarea cetatenilor NON UE poate fi facuta in baza avizului de angajare. Prin exceptie avizul de angajare nu este obligatoriu in anumite situatii.
Conform art. 3 alin.(2) din OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania nu este necesara obtinerea avizului de angajare pentru incadrarea in munca pe teritoriul Romaniei a strainilor din urmatoarele categorii pe care le regasiti tot pe site-ul IGI
Obtinere viza de lunga sedere pentru angajare in munca
Asa cum se poate citi si pe site-ul IGI, pentru obtinerea vizei de lunga sedere pentru angajare trebuie sa depuneti urmatoarele documente:
– copia avizului de angajare, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrari sau, dupa caz, documente prin care sa se faca dovada ca solicitantul se incadreaza in categoriile de cetateni straini care pot fi incadrati fara aviz de angajare;
– dovada mijloacelor de intretinere la nivelul salariului minim brut garantat in plata pentru intreaga perioada inscrisa in viza ;
– certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeasi valoare juridica, eliberat de autoritatile din statul de domiciliu sau de resedinta;
– asigurarea medicala pe perioada valabilitatii vizei.
Procedura obligatorie ce trebuie parcursa la angajarea strainilor in Romania! Probleme frecvente si modalitati optime de rezolvare!
Aflati informatii complete parcurgand lucrarea "Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE in Romania, detalii AICI >>>
Obtinere permis unic de sedere in scop de angajare
Asa cum precizeaza INSPECTORATUL GENERAL PENTRU IMIGRARI, dupa intrarea in Romania trebuie sa obtineti un permis unic sau Cartea albastra a U.E.
Documentul atesta dreptul de sedere in Romania si il puteti obtine de la formatiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrari din judetul in care locuiti. Pentru obtinerea permisului unic sau a Cartii albastre a UE veti depune o serie de documente ( LISTA AICI) cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea dreptului de sedere acordat de viza. De asemenea, aveti posibilitatea de a depune documentele si prin intermediul aplicatiei online, disponibila la adresa https://portaligi.mai.gov.ro/portaligi/
Taxe angajare cetateni straini
Conform Inspectoratului General pentru Imigari (IGI): “La depunerea cererii pentru eliberarea avizului de angajare/detasare, angajatorul/beneficiarul prestarii de servicii va plati astfel:
pentru avizul de angajare pentru lucrator permanent, detasat, transfrontalier, stagiar, inalt calificat, au pair, angajatorul va achita echivalentul in lei a 100 euro;
pentru avizul de munca pentru lucrator sezonier, angajatorul va achita echivalentul in lei a 25 euro;
echivalentul in lei a 25 euro in cazul in care angajatorul intentioneaza sa incadreze in munca un strain titular al dreptului de sedere temporara pentru studii dupa absolvirea studiilor sau pentru titularul dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei, precum si in cazul schimbarii angajatorului sau a functiei, la acelasi angajator;”
De asemenea:
Taxele pe care trebuie sa le achitati pentru obtinerea permisului de sedere
- 120 euro ( contravaloarea in lei) reprezentand taxa consulara
- 259 RON reprezentand contravaloarea permisului de sedere.
Intrebari frecvente cu privire la angajarea cetatenilor straini (UE si NON-UE)
Cat este valabil avizul de munca?
Avizul de angajare pentru lucratori permanenti se elibereaza angajatorului in vederea incadrarii in munca a unui strain cu contract individual de munca cu norma intreaga pe durata nedeterminata sau determinata. Contractul individual de munca pe perioada determinata se prelungeste in conditiile prevazute de Codul muncii, fara obtinerea unui nou aviz de angajare, in situatia in care se mentin conditiile de angajare pe locul de munca respectiv.
Astfel, in cazul lucratorilor permanenti, contractul individual de munca poate fi incheiat pe durata determinata sau pe durata nedeterminata. Avizul de munca este valabil pe durata contractului individual de munca.
Contractul trebuie facut pe durata valabilitatii avizului?
Da, potrivit art. 36 din Codul muncii, cetatenii straini si apatrizii pot fi incadrati prin contract individual de munca in baza avizului de angajare sau a permisului de sedere in scop de munca.
Cu ce date de identificare pot fi inregistrati angajatii straini in REVISAL?
Va mentionam ca in Revisal salariatii pot fi inregistrati cu pasaportul. Se va selecta “Tip act identitate” pasaport si serie pasaport.
Asa cum precizeaza Inspectia Muncii: “Se completeaza datele privind identitatea persoanei:
Tip act de identitate, care, in situatia actuala, este cel mai probabil, Pasaport
Serie pasaport – se completeaza seria si numarul pasaportului, in cazul in care tipul de act de identitate selectat este Pasaport, vezi cum AICI.