Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Cercetare evenimentelor cu ITM

Inspectoratul Teritorial de MuncaITMincapacitate temporara de muncacomisia de cercetare

Numirea comisiei de cercetare a evenimentului

Imediat dupa ce este informat ca s-a produs un eveniment care produce incapacitate temporara de munca, angajatorul are obligatia de a numi, prin decizie scrisa, comisia de cercetare a evenimentului.

Comisia de cercetare a evenimentului va fi compusa din cel putin 3 persoane, care trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa aiba pregatire tehnica corespunzatoare;
- sa nu fie implicate in organizarea si conducerea locului de munca unde a avut loc evenimentul;
- sa nu fi avut vreo responsabilitate in producerea evenimentului.

Unul dintre membrii comisiei de cercetare trebuie sa fie, dupa caz:
- lucrator desemnat;
- reprezentant al serviciului intern de prevenire si protectie sau
- reprezentant al serviciului extern de prevenire si protectie, care trebuie sa indeplineasca cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului superior sau sa aiba competentele specifice ocupatiei de expert in securitate si sanatate in munca.

Angajatorul are obligatia de a apela la servicii externe in urmatoarele situatii:
- daca nu dispune de personal suficient;
- daca nu dispune de personal cu pregatire tehnica corespunzatoare;
- daca, in organizatia pe care o conduce, si-a asumat atributiile in domeniul securitatii si sanatatii in munca si, ca urmare, nu poate face parte din comisia de cercetare a evenimentului.

INFO
Evenimentul care produce incapacitate temporara de munca (ITM) este acel eveniment care produce incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice consecutive, confirmata prin certificat medical sau, dupa caz, prin alte documente medicale, potrivit prevederilor legale.

Activitatea comisiei de cercetare a evenimentului va avea ca scop:
- determinarea imprejurarilor si a cauzelor care au condus la producerea evenimentului;
- stabilirea reglementarilor legale incalcate;
- stabilirea raspunderilor si a masurilor care trebuie luate pentru prevenirea producerii altor evenimente similare.

ATENTIE!
Daca in eveniment au fost implicate si victime provenind de la alti angajatori, din comisia de cercetare vor face parte si persoane numite prin decizie scrisa de catre respectivii angajatori.

Dosarului de cercetare a unui eveniment urmat de incapacitate temporara de munca

Care este continutul dosarului de cercetare?

Cercetarea evenimentelor se finalizeaza cu intocmirea unui dosar, care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:

- opisul actelor aflate in dosar;

- procesul-verbal de cercetare;

- nota de constatare la fata locului, care va fi incheiata imediat dupa producerea evenimentului de catre:
a) lucratorul desemnat sau serviciile de prevenire si protectie, in cazul evenimentelor a caror cercetare intra in competenta dvs. in calitate de angajator. In acest caz, nota de constatare va fi semnata de catre dvs., in calitate de angajator;
b) inspectorul de munca, in cazul evenimentelor care se cerceteaza de catre inspectoratul teritorial de munca sau de catre Inspectia Muncii.

UTIL
Nota de constatare intocmita de lucratorul desemnat sau de serviciile de prevenire si protectie va cuprinde informatii referitoare la:
- pozitia victimei,
- existenta sau inexistenta echipamentului individual de protectie,
- starea echipamentelor de munca,
- modul in care functionau dispozitivele de protectie,
- inchiderea fisei de instruire individuala prin barare si semnatura,
- ridicarea de documente sau prelevarea de probe si orice alte indicii care pot clarifica toate cauzele si imprejurarile producerii evenimentului.

INFO
Nota de constatare la fata locului poate fi intocmita si de alte organe de cercetare abilitate si incheiata in prezenta si cu participarea reprezentantilor inspectoratului teritorial de munca.

ATENTIE!
Nota de constatare nu se va intocmi in situatiile in care se mentine o stare de pericol grav si iminent de accidentare, care nu permite accesul inspectorilor de munca la locul evenimentului.

- schite si fotografii referitoare la eveniment;

- declaratiile accidentatilor, in cazul evenimentului urmat de incapacitate temporara de munca sau de invaliditate;

- declaratiile martorilor si ale oricaror persoane care pot contribui la elucidarea imprejurarilor si a cauzelor reale ale producerii evenimentului;

- copii ale actelor si ale documentelor necesare pentru elucidarea imprejurarilor si a cauzelor reale ale evenimentului;

- copii ale certificatului constatator sau ale oricaror alte autorizatii in baza carora va desfasurati activitatea in calitate de angajator;

- copii ale fisei de identificare a factorilor de risc profesional si ale fisei de aptitudine, intocmite potrivit prevederilor legale;

- copii ale contractelor individuale de munca ale victimelor;

- copii ale fiselor de instruire individuala in domeniul securitatii si sanatatii in munca ale victimelor. In caz de deces, aceste fise se vor anexa in original;

- concluziile raportului de constatare medico-legala, in cazul accidentului mortal;

- copie a hotararii judecatoresti prin care se declara decesul, in cazul persoanelor date disparute;

- copie a certificatelor de concediu medical, in cazul accidentului urmat de incapacitate temporara de munca;

- copie a deciziei de incadrare intr-un grad de invaliditate, in cazul accidentului urmat de invaliditate;

- copii ale actelor/documentelor emise/completate de unitatile sanitare care au acordat asistenta medicala victimelor, inclusiv asistenta medicala de urgenta, din care sa rezulte data si ora cand accidentatul s-a prezentat pentru consultatie, precum si diagnosticul;

- copie a procesului-verbal de cercetare la fata locului, incheiat de serviciile politiei rutiere, in cazul accidentelor de circulatie pe drumurile publice.

Dosarul mai poate cuprinde, dupa caz, orice alte acte si documente necesare pentru a determina caracterul accidentului, cum ar fi:

- copie a autorizatiei, in cazul in care victima desfasura o activitate care necesita autorizare;

- copie a diplomei, a adeverintei sau a certificatului de calificare a victimei;

- acte de expertiza tehnica, intocmite cu ocazia cercetarii evenimentului;

- acte doveditoare, emise de catre organele autorizate, din care sa se poata stabili locul, data si ora producerii evenimentului sau sa se poata justifica prezenta victimei la locul, la ora si la data producerii evenimentului;

- documente din care sa rezulte ca accidentatul actiona pentru indeplinea indatoririi de serviciu;

- corespondenta cu alte institutii/unitati in vederea obtinerii actelor solicitate;

- adresele de prelungire a termenelor de cercetare;

- actul medical emis de unitatea sanitara care a acordat asistenta medicala de urgenta, din care sa rezulte diagnosticul la internare si/sau externare;

- procesul-verbal incheiat dupa producerea evenimentului;

- formularul pentru inregistrarea accidentului de munca - FIAM.


 

Cum se intocmeste dosarul de cercetare?

Dosarul de cercetare a unui eveniment care a produs incapacitate temporara de munca trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

Filele dosarului trebuie sa fie numerotate, semnate de catre membrii comisiei de cercetare si stampilate cu stampila dvs., in calitate de angajator.

Numarul total de file continut de dosarul de cercetare si numarul de file pentru fiecare document anexat la dosar trebuie sa fie mentionate in opis.

Fiecare document, cu exceptia procesului-verbal de cercetare, trebuie sa fie identificat in dosarul de cercetare ca anexa.

Paginile si spatiile albe trebuie sa fie barate.

Schitele referitoare la eveniment, anexate la dosar, trebuie sa fie insotite de explicatii.

Fotografiile referitoare la eveniment trebuie sa fie clare si insotite de explicatii.

Formularul pentru declaratie trebuie sa fie conform modelului prevazut in anexa nr. 14 la normele metodologice de aplicare a Legii nr. 319/2006.

Declaratiile aflate la dosar trebuie sa fie insotite de forma tehnoredactata, pentru a se evita eventualele confuzii cauzate de scrisul ilizibil, certificate ca fiind conforme cu originalul si semnate de catre inspectorul care a efectuat cercetarea sau de catre unul dintre membrii comisiei de cercetare.

In cate exemplare se intocmeste dosarul de cercetare?

a) In cazul evenimentului urmat de incapacitate temporara de munca si care s-a produs la un singur angajator, dosarul se intocmeste intr-un exemplar, care se pastreaza in arhiva angajatorului respectiv.

b) In cazul evenimentului urmat de incapacitate temporara de munca si care are victime cu angajatori diferiti, dosarul se intocmeste in mai multe exemplare. Originalul se pastreaza in arhiva angajatorului care inregistreaza accidentul si celelalte exemplare se pastreaza de catre ceilalti angajatori.

c) In cazul evenimentului urmat de incapacitate temporara de munca in care faptele comise pot fi considerate infractiuni, potrivit legii, dosarul de cercetare se incheie in doua exemplare, originalul fiind inaintat organului de urmarire penala.

Ce traseu urmeaza dosarul de cercetare?

1. In termen de 5 zile lucratoare de la finalizarea cercetarii, dosarul de cercetare original intocmit de catre comisia numita de dvs., in calitate de angajator, trebuie inaintat pentru verificare si avizare la Inspectoratul Teritorial de Munca pe raza caruia s-a produs evenimentul.

2. Inspectoratul Teritorial de Munca va analiza, va aviza si va va restitui dosarul in cel mult 7 zile lucratoare de la data primirii. Dosarul va fi insotit de avizul Inspectoratului Teritorial de Munca.

3. In cazul in care Inspectoratul Teritorial de Munca constata ca cercetarea nu a fost efectuata corespunzator, acesta poate dispune completarea dosarului si/sau refacerea procesului-verbal de cercetare, dupa caz.

4. Comisia de cercetare trebuie sa completeze dosarul si sa refaca procesul-verbal de cercetare in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii dosarului.

5. In cazul evenimentului urmat de incapacitate temporara de munca in care faptele comise pot fi considerate infractiuni, Inspectoratul Teritorial de Munca va inainta originalul dosarului de cercetare la organul de urmarire penala, imediat dupa avizare.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Inspectoratul Teritorial de MuncaITMincapacitate temporara de muncacomisia de cercetare

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 07 Octombrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Cercetare evenimentelor cu ITM Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Decizie De Recalculare Pensie Dupa Hotarare Judecatoreasca FavorabilaIntrebare: Dupa un proces inceput in anul 2017 , am obtinut o hotarare judecatoreasca favorabila, in luna februarie 2019. In luna mai am primit si decizia de recalculare. Cuantumul nou al pensiei este calculat la valoarea punctului de pensie 1000 lei, atat cat era la data de 01.08.2017, data de la care se acorda diferenta cuvenita. Presupun ca automat pentru anii 2018 si 2019 acest cuantum va creste prin cresterea punctului de pensie de la 1000 la 1100. Am dreptate ? Adica se acorda punctajul mediu an
 

Raspuns: Da... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]