In ce conditii se va declara accidentul de munca in cazul in care acesta s-a produs in timp ce persoanele in cauza se aflau in deplasare intr-o delegatie? In situatia in care este vorba despre un accident rutier, ce obligatii ii revin angajatorului? In ce masura poate fi acesta incadrat ca accident de munca?
Trebuie precizat ca accidentul de munca se declara in conditiile stabilite de Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, cu modificarile si completarile ulterioare, si Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Orice eveniment trebuie comunicat de indata angajatorului, de catre conducatorul locului de munca sau de orice alta persoana care are cunostinta despre producerea acestuia. Prin eveniment legiuitorul intelege accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune.
In caz de deces al persoanei accidentate, inspectoratul teritorial de munca va solicita in scris unitatii medico-legale competente un raport preliminar din care sa reiasa faptul ca decesul a fost sau nu urmarea unei vatamari violente.
In cazul accidentului urmat de invaliditate, unitatea de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca ce a emis decizia de incadrare intr-un grad de invaliditate va trimite o copie de pe decizie, in termen de 5 zile lucratoare de la data eliberarii acesteia, la inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia s-a produs accidentul. Cercetarea se face imediat dupa comunicare si urmareste stabilirea imprejurarilor si a cauzelor care au condus la producerea acestora, a reglementarilor legale incalcate, a raspunderilor si a masurilor ce se impun a fi luate pentru prevenirea producerii altor cazuri similare si, respectiv, pentru determinarea caracterului accidentului.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Persoanele numite de catre angajator in comisia de cercetare a evenimentului trebuie sa aiba pregatire tehnica corespunzatoare si sa nu fie implicate in organizarea si conducerea locului de munca unde a avut loc evenimentul si sa nu fi avut o responsabilitate in producerea evenimentului. Angajatorul care nu dispune de personal competent sa faca cercetarea sau nu are personal suficient trebuie sa asigure cercetarea apeland la servicii externe de prevenire si protectie.
Angajatorul care si-a asumat atributiile in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu poate face parte din comisia de cercetare a evenimentului, in acest caz urmand sa apeleze la servicii externe.
Daca in eveniment sunt implicate victime cu angajatori diferiti, in comisia de cercetare numita de angajatorul la care s-a produs evenimentul vor fi nominalizate si persoane numite prin decizie scrisa de catre ceilalti angajatori.
Angajatorul care a organizat transportul raspunde pentru cercetarea accidentului de circulatie produs pe drumurile publice, urmat de incapacitate temporara de munca, cu respectarea, atunci când este cazul, a prevederilor alineatului precedent. Cercetarea evenimentelor care au ca urmare decesul si/sau invaliditatea lucratorilor, precum si a incidentelor periculoase care se produc pe teritoriul altor judete decat judetul unde are sediul social angajatorul se va face de catre inspectoratul teritorial de munca pe teritoriul caruia a avut loc evenimentul (art. 116 indice 1 din normele metodologice).
Potrivit dispozitiilor art. 118 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele imputernicite, potrivit legii, sa efectueze cercetarea evenimentelor au dreptul sa ia declaratii scrise, sa preleveze sau sa solicite prelevarea de probe necesare cercetarii, sa solicite sau sa consulte orice acte ori documente ale angajatorului, iar acesta este obligat sa le puna la dispozitie in conditiile legii.
Pentru cercetarea evenimentelor se pot solicita experti sau specialisti, cum ar fi cei din cadrul unor operatori economici cu competente potrivit prevederilor legale sa efectueze expertize tehnice, iar acestia trebuie sa raspunda solicitarii, situatie in care expertizele tehnice intocmite vor face parte integranta din dosarul de cercetare a evenimentului. Cercetarea evenimentelor va fi finalizata, in functie de fiecare situatie de fapt, in termenele prevazute la art. 120-121 din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare.
In conformitate cu dispozitiile art. 122 alin. (1) si (2) din Normele metodologice anterior mentionte, cercetarea evenimentelor se va finaliza cu intocmirea unui dosar, care va contine documentele expres prevazute in aceste dispozitii legale. Formularul pentru inregistrarea accidentului de munca - FIAM este aprobat prin OMMSSF 3/2007, ordin care aproba si modelul Anexei la FIAM pentru inregistrarea finalizarii incapacitatii temporare de munca.
Accidentul in afara muncii este accidentul care nu indeplineste conditiile prevazute la art. 5 lit. g) si la art. 30 din lege, in conformitate cu dispozitiile art. 2 pct. 11 din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Determinarea caracterului accidentului, deci a stabilirii caracterului de accident de munca sau accident in afara muncii, se face de la caz la caz, pe baza tuturor imprejurarilor si a cauzelor care au condus la producerea acestuia cu ocazia cercetarii evenimentului, de catre inspectoratele teritoriale de munca in cazul evenimentelor care au produs deces.