In mod cert, controalele ITM pot da multe batai de cap angajatorilor si managerilor HR, asa ca este imperios necesar sa fii pregatit in acest sens.
Un control ITM poate scoate la iveala tot felul de nereguli, in special daca nu stii exact ce documente trebuie pregatite, asa ca organizarea este cheia succesului in acest sens.
Control ITM in 2025 - ce a pregatit Inspectia Muncii?
Inca de la inceputul anului, Inspectia Muncii a pregatit calendarul actiunilor de control pentru 2025. Ce domenii vor fi vizate? Se va verifica: organizarea si desfasurarea verificarilor in relatiile de munca, respectarea sanatatii si securitatii in munca, munca in constructii, munca zilierilor, activitatile de plasare a fortei de munca in strainatate si multe alte aspecte.
Pentru a fi la curent cu controalele ITM pregatite de Inspectia Muncii in 2025 poti verifica si calendarul controalelor ITM 2025 AICI.
Control ITM. Documente ce pot fi solicitate
Pentru a fi mai elocventi, am ales drept punct de plecare un studiu de caz prezentat de expertii de la PortalCodulMuncii, unde se explica pas cu pas ce documente trebuie sa pregatim:
"Va rog sa ma ajutati cu cateva informatii din experienta dvs legata de controlul ITM - nu am primit pana acum niciun astfel de control si sunt interesata despre detalii de cum decurge, ce obligatii ai, ce acte se cer sau ce verificari se fac."
Raspunsul specialistilor:
I. Documentele solicitate angajatorilor de catre inspectorii de munca in cadrul actiunilor de control in domeniul raporturilor de munca sunt urmatoarele:
1. Registrul unic de control
2. Actele constitutive ale angajatorului:
- Actul constitutiv al societatii ;

Noua lege a pensiilor Ghid practic

KIT-ul de documente instant obligatorii in Legislatia Muncii si Salarizare

Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
- Certificatul de inmatriculare la Registrul comertului ;
- Hotararea judecatoreasca de infiintare ;
- Codul fiscal;
- Autorizatia de functionare;
- Acte aditionale de modificare, completare;
- Procura notariala de imputernicire pentru reprezentantul angajatorului.
3. Registrul general de evidenta a salariatilor
- documentele de plata salariilor semnate de salariati;
- foaia colectiva de prezenta a salariatilor cu ora de incepere si de sfarsit al programului de lucru;
- documente justificative privind acordarea concediilor de odihna, concediilor medicale, concedii pentru ingrijirea copilului, concediilor fara plata, concedii de studii, acordarea orelor suplimentare;
- pentru dovedirea existentei unui raport juridic de munca: facturi fiscale, avize de insotire a marfii, monetare, foi de parcurs, registrul de casa, etc;
- registrul de procese verbale de predare-primire in cazul societatilor de paza;
- normative de plata in acord in cazul societatilor care practica acest tip de salarizare;
- dovada depunerii la ITM a registrului general de evidenta al salariatilor in forma electronica;
- decizia de numire a persoanei care completeaza si transmite datele in registrul general de evidenta a salariatilor sau contractul cu societatea prestatoare abilitata in acest sens, cu informarea facuta la ITM
- planificarea concediilor de odihna
4. Dosarele de personal ale salariatilor, care ar trebui sa cuprinda:
- dovada realizarii obligatiei de informare prevazuta la art.17 din Codul muncii;
- curriculum vitae;
- acte stare civila;
- acte de studii si calificare;
- fisa de aptitudini;
- contractul individual de munca care va cuprinde salariul si elementele constitutive ale acestuia potrivit legii, actele aditionale si celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- avizul medical;
- fisa postului;
- acte privind cercetarea si aplicarea sanctiunilor disciplinare;
- autorizatia de munca (in cazul salariatilor cetateni straini;
- certificatul de cazier judiciar (unde este cazul);
5. Contractul colectiv de munca (unde este cazul) sau dovada negocierii CCM
6. Regulamentul intern
7. Alte documente necesare efectuarii controlului in domeniul relatiilor de munca stabilite de inspectorii ITM in cazul unui control tematic cum ar fi, de exemplu:
- evidenta zilierilor;
- evidenta contractelor de stagiu;
- munca la negru;
- incadrarea in munca a cetatenilor straini;
- inregistrarea contractelor de ucenicie etc.
II. Documentele solicitate angajatorilor de catre inspectorii de munca in cadrul actiunilor de control in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca (SSM)
- Registru unic de control
- Actul constitutiv al societatii
- Certificatul de inmatriculare la Registrul Comertului cu anexele aferente
- Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii
- Decizii interne pentru:
- personalul cu atributii in domeniul SSM;
- componenta serviciului de SSM;
- conducatorii locurilor de munca;
- Documentele Comitetului de Securitate si Sanatate in Munca (CSSM):
- decizia de infiintare;
- raportul anual al conducatorului unitatii in CSSM cu privire la situatia securitatii si sanatatii in munca;
- raportul medicului care asigura supravegherea starii de sanatate a salariatilor;
- Evaluarea riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala la locurile de munca
- Dosarul medical individual
- Fisa de aptitudini
Atentie! ITM-ul aplica amenzi de 8.000 de lei daca nu aveti fise de instruire a angajatilor si de evaluare a riscurilor in domeniul SSM! Va oferim un kit cu 20 de fise intocmite impecabil - Folositi-le si veti trece fara emotii peste orice control, DETALII AICI >>>
- Inscrierea in fisa de instructaj „Apt pentru lucru la inaltime”
- Foaia de parcurs
- Masuri tehnico oarganizatorice de prevenire alarmare, intreventie, evacuare si prim ajutor
- Tematici de instruire
- Diploma de absolvire a cursurilor de protectia muncii
- Verificarea testelor utilizate pentru evaluarea cunostintelor in procesul de instruire
- Fisele individuale de instructaj de protectia muncii
- Procese verbale care sa ateste modul de efectuare a instructajului periodic
- Foaie de prezenta
- Normativul intern de acordare a echipamentelor individuale de protectie (EIP) si de lucru (EIL), corespunzator riscurilor activitatii
- Certificate de conformitate pentru EIP si EIL
- Fise de magazie pentru dotarea cu EIP
- Documentele care sa ateste ca ET utilizate in cadrul unitatii sunt certificate de organismele competente, potrivit legii
- Registre de supraveghere a parametrilor tehnologici a instalatiilor in functiune
- Contractul colectiv de munca intocmit la nivelul unitatii(clauzele referitoare la protectia muncii, la timpul de munca, regimul pauzelor, munca in schimburi si intensitatea acesteia)
- Regulamentul de Organizare si Functionare si Regulamentul Intern
- Masuri tehnice si/sau organizatorice luate pentru protectia impotriva electrocutarii prin atingere directa si indirecta
- Buletine de verificari PRAM
- Determinarile de noxe, in cazul unitatilor cu tehnologii care degaja noxe chimice ( in vederea stabilirii masurilor specifice de protectie a muncii)
- Determinarea limitelor de zgomot la locurile de munca( daca sunt sub cele maxim admise pentru protectia neuropsihica si psihosenzoriala a executantilor)
- Reguli proprii pentru aplicarea normelor de protectia muncii corespunzator conditiilor in care se desfasoara activitatea la locurile de munca
- Autorizarea din punct de vedere al protectiei muncii pentru salariatii care exercita meserii ce trebuie autorizate
- Evidenta locurilor de munca cu conditii deosebite: vatamatoare, grele si periculoase
- Certificate medicale cu diagnostic “accident”
- Implementare noilor prescriptii minime pentru semnalizarea de securitate si/sau sanatate in munca
- Documentul privind protectia la explozie si evaluarea riscurilor de explozie
- Buletine de verificare metrological a AMC–urilor din dotare
- Verificarile ISCIR
- Fisa postului
- Permisul de lucru cu foc
- Permis gass free, in situatiile de lucrari in spatii inchise unde exista pericol de explozie
- Documentul privind protectia la explozie
- Autorizatie de lucru in zone Ex
- Proiect de zonare Ex si clasificarea ariilor periculoase
- Plan tehnic de exploatare
- Registrul de evidenta a elementelor pentru legare a sarcinilor, dupa caz
- Registrul cu orele de functionare a echipamentelor tehnice (ET) (ex.compresoare)
- Programul de revizii si reparatii a ET din dotare
- Plan de evacuare in caz de urgenta
- Registre de evidenta a accidentatilor in munca
- Registre de evidenta a accidentelor usoare
- Registre de evidenta a incidentelor periculoase
- Registre de evidenta a imbolnavirilor profesionale
- Raportare semestriala a accidentelor de munca
- Registrul de serviciu la bordul navelor
- Registrul pentru substante toxice
- Registrul de evidenta a materialelor explozive
- Formular comanda si indeplinirea comenzii pentru utilizarea materialelor explozive
- Cartea tehnica a utilajului
- Instructiuni de lucru
- Proces verbal de punere in functiune a schelei
- Conventiile de lucru
- Proiectele de executie a constructurilor, ET
- Masurile preventive si metodele de lucru stabilite de angajator
- Proces verbal de control propriu din punct de vedere al protectiei muncii
- Materiale necesare informarii si educarii angajatilor
- Fisele tehnice de securitate pentru substante toxice
- Contractele de lucrari
- Modul de acorare a materialelor igienico sanitare
- Fisa de expunere la riscuri profesionale
- Evidenta nominale a angajatilor cu handicap si a celor cu varsta sub 18 ani
- Dosare de cercetare a accidentelor cu Incapacitate Temporara de Munca
- Alte documente necesare efectuarii controlului in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Un raspuns oferit in aprilie 2025, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.