Va reamintim ca, potrivit legislatiei in vigoare, adica art. 5 lit. f) , art. 27 si 30 din Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca este considerat accident de munca:
f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;
g) accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Mai multe despre accidentul de munca, ce presupune, cate tipuri exista si multe alte aspecte legislative poti citi AICI.
Cercetarea accidentului de munca
Angajatorii sunt implicati in cercetarea accidentelor care produc incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice. Evenimentele urmate de decesul sau invaliditatea victimelor, cat si a celor colective sunt in competenta de cercetare a Inspectiei Muncii.
Modalitatea de cercetare a unui accident de munca este descrisa, la modul general, in Normele metodologice de aplicare a Legii nr.319/2006 a securitatii si sanatatii in munca aprobate prin HG nr.1425/2006.
Toate modificarile si completarile ulterioare ale acestor acte normative nu prevad schimbari referitor la procedura de cercetare dar, pentru clarificarea unor notiuni, va prezentam urmatoarele consideratii legate de accidentul care trebuie cercetat de catre angajator( soldat cu vatamari ale organismului care conduc la incapacitate temporara de munca):
Cercetarea evenimentelor este obligatorie si se face imediat dupa comunicarea acestora inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia s-a produs. Termenul de finalizare a cercetarii este de 10 zile lucratoare. Prelungirea acestui termen se face cu aprobarea respectivului inspectorat.
Angajatorul are obligatia sa numeasca, de indata, prin decizie scrisa, comisia de cercetare a evenimentului. Comisia de cercetare a evenimentului va fi compusa din cel putin 3 persoane, dintre care o persoana trebuie sa fie, dupa caz:
a) lucrator desemnat;
b) reprezentant al serviciului intern de prevenire si protectie;
c) reprezentant al serviciului extern de prevenire si protectie.
Daca in eveniment sunt implicate victime cu angajatori diferiti, in comisia de cercetare numita de angajatorul la care s-a produs evenimentul vor fi nominalizate si persoane numite prin decizie scrisa de catre ceilalti angajatori.
[MODEL] Formular pentru inregistrarea accidentelor de munca (FIAM)
Formularul pentru inregistrarea accidentelor de munca (FIAM) este documentul de declarare oficiala a accidentului de munca, conform prevederilor din HG nr. 1425/2006 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a legii securitatii si sanatatii in munca nr.319/2006.
In baza procesului-verbal de cercetare intocmit de persoanele imputernicite prin lege, angajatorul la care se inregistreaza accidentul va completa FIAM.
FIAM se completeaza pentru fiecare persoana accidentata in cate 4 exemplare care se inainteaza spre avizare dupa cum urmeaza:
a) inspectoratului teritorial de munca care a avizat dosarul de cercetare intocmit de comisia angajatorului, in termen de 3 zile lucratoare de la primirea avizului;
b) inspectoratului teritorial de munca care a efectuat cercetarea, in termen de 3 zile lucratoare de la primirea procesului-verbal de cercetare.
Cum sa luati cea mai corecta decizie chiar sub presiunea unei situatii de urgenta?
Manualul care va acorda primul ajutor in situatii de urgenta - Utilizati acum Manualul de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta elaborat de specialistii Rentrop & Straton! Se adreseaza tuturor acelora care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei indiferent de forma de proprietate, vezi AICI >>>
Verificarea si avizarea FIAM de catre inspectoratul teritorial de munca se fac in termen de 5 zile lucratoare de la primirea formularului.
Angajatorul la care se inregistreaza accidentul anexeaza FIAM la dosarul sau la procesul-verbal de cercetare si distribuie celelalte exemplare la persoana accidentata, inspectoratul teritorial de munca si asiguratorul pe raza caruia isi are sediul social, domiciliul sau resedinta.
In cazul in care victima unui accident de munca a fost propusa pentru pensionare odata cu emiterea deciziei de incadrare intr-o grupa de invaliditate, se va completa un exemplar FIAM care se va anexa la dosarul de pensionare ce va fi inaintat unitatii de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca.

Top 45 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Portal Codul Muncii - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Legis Plus Legislatia Muncii
Angajatorul are obligatia de a anunta incheierea perioadei de incapacitate temporara de munca la inspectoratul teritorial de munca la care a inaintat FIAM, in termen de 5 zile lucratoare de la incheierea perioadei de incapacitate.
Un [MODEL] Formular pentru inregistrarea accidentelor de munca (FIAM) poti downloada de AICI.