Angajatii care sunt supusi hartuirii ar trebui, daca este posibil, sa informeze presupusul hartuitor ca percep comportamentul in cauza drept nedorit si deranjant.
(2) Pot aparea situatii de hartuire in relatii inegale, adica intre o persoana cu functie de conducere si o persoana cu functie de executie. De asemenea, pot exista situatii in care nu este posibil ca victima sa il informeze pe presupusul hartuitor cu privire la faptul ca percepe comportamentul in cauza drept nedorit si deranjant, de exemplu, presupusul hartuitor poate fi chiar persoana desemnata cu gestionarea cazurilor de hartuire sau superiorul victimei.
(3) Daca o victima nu poate aborda direct un presupus hartuitor, el/ea va aborda superiorul ierarhic al presupusului hartuitor despre comportamentul nedorit si deranjant. De asemenea va comunica unui alt reprezentant cu rol de conducere a institutiei/angajatorului/reprezentantului salariatilor sau reprezentantului sindical. In acest context, persoanele mentionate mai sus se vor asigura ca victima este informata corespunzator astfel ca alegerea in mod informal a solutionarii problemei nu exclude posibilitatea ca victima sa isi doreasca si o rezolvare formala, in cazul in care hartuirea continua.
Dar care sunt pasii care se vor urma, in cazul hartuirii la locul de munca? Ce trebuie sa faca angajatorul, pas cu pas? Expertii explica intr-un studiu de caz din PortalCodulMuncii:
"Va solicit ajutorul pentru urmatoarea situatie: un salariat se simte discriminat/hartuit la locul de munca. Care sunt pasii pe care trebuie sa-i faca in aceasta situatie? Practic, cum si cui se poate adresa ...o detaliere mi-ar fi de folos. Pasul 1, pasul 2....etc."
Raspunsul specialistilor:
Art. 29. – (1) Procedura formala. Atunci cand persoana responsabila/Comisia de primire si solutionare a cazurilor de hartuire primeste o plangere/sesizare de hartuire, aceasta trebuie:
a) sa inregistreze plangerea/sesizarea si informatiile relevante in registru;
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
b) sa se asigure ca victima intelege procedurile pentru solutionarea plangerii/sesizarii;
c) sa pastreze o evidenta confidentiala a tuturor discutiilor;
d) sa respecte alegerea victimei;
e) sa se asigure ca victima stie ca poate depune plangere/sesizare si la alte institutii care au competente in domeniul hartuirii.
(2) Pe parcursul procedurii de solutionare a plangerii/sesizarii, victima are dreptul de a beneficia de suportul unui consilier din cadrul unitatii/angajatorului.
(3) Victima poate fi asistata de un reprezentat sindical sau al salariatilor pe parcursul procedurii de solutionare a plangerii/sesizarii.
(4) Comisia se asigura de informarea victimei cu privire la posibilitatea de a solicita consiliere juridica sau psihologica.
Art. 30. – (1) Pasul 1 - Depunerea plangerii/sesizarii. Plangerea/Sesizarea poate fi formulata de persoana vatamata in forma scrisa (olograf sau electronic, dar obligatoriu asumata prin semnatura de catre victima, cu respectarea protectiei datelor de identitate, in vederea asigurarii protectiei acesteia) sau verbala (discutie cu persoanele responsabile, in urma careia se va intocmi un proces-verbal).
(2) Pasul 2 - Raportul de caz. Persoana desemnata/Comisia care a primit plangerea/sesizarea va demara realizarea unui raport de caz care va cuprinde:
1. Datele din plangere
Vor fi inregistrate imediat toate informatiile relevante furnizate in plangere: datele, orele si faptele incidentului/incidentelor.
2. Date rezultate din procesul de indrumare si consiliere a victimei
Persoana responsabila/Comisia sesizata trebuie:
a) sa comunice victimei posibilitatile de solutionare si sa analizeze solicitarile acesteia si sa clarifice opiniile victimei cu privire la rezultatul dorit si sa consemneze decizia luata;
b) sa o indrume catre consiliere psihologica, juridica si sa consemneze masura propusa si agreata;
c) sa se asigure ca se pastreaza un registru confidential despre desfasurarea anchetei.
3. Date rezultate din procesul de audiere si consiliere a persoanei presupuse a fi infaptuit acte de hartuire
(3) Persoana responsabila/Comisia sesizata trebuie:
a) sa ofere posibilitatea presupusului hartuitor sa raspunda plangerii;
b )sa se asigure ca presupusul hartuitor intelege mecanismul de reclamare;
c) sa informeze presupusul hartuitor cu privire la politica institutiei in cazul hartuirii, hartuirii sexuale, dar si cu privire la legislatia nationala in domeniu;
d) sa informeze presupusul hartuitor cu privire la posibilele sanctiuni;
e) sa faciliteze, daca este cazul si doar in urma acordului prealabil al victimei, discutiile intre cele doua parti;
f) sa se asigure ca se pastreaza un registru confidential despre desfasurarea anchetei.
Raportul de caz se realizeaza in termen de maximum 7 zile lucratoare de la depunerea plangerii/sesizarii. Prin raportul de caz persoana responsabila/comisia propune conducatorului, daca este cazul, masuri de protectie a victimei cu respectarea prevederilor legale.
(4) Pasul 3 – Ancheta. Raportul de caz este inaintat, in functie de masurile dispuse: departamentului de resurse umane/conducerii institutiei/expertului egalitate de sanse/consilierului de etica.
(5) Persoana responsabila/Comisia trebuie:
a) sa intervieveze separat victima si persoana acuzata;
b) sa intervieveze separat alte parti terte relevante;
c) sa intocmeasca un raport al anchetei, care sa cuprinda sesizarea, investigatiile, constatarile si masurile dispuse;
d) in cazul in care faptele au avut loc, sa propuna modalitati de solutionare a sesizarii, luand in considerare care este solutia potrivita pentru victima, prin consultare cu aceasta;
e) in cazul in care nu poate determina daca faptele au avut loc sau nu, sa faca recomandari pentru a se asigura ca nu este afectat climatul de munca, respectiv: informare, constientizare, grupuri de suport;
f) sa tina o evidenta a tuturor actiunilor intreprinse;
g) sa asigure pastrarea confidentialitatii tuturor inregistrarilor referitoare la cazul investigat;
h) sa se asigure ca procesul de solutionare a plangerii/sesizarii se realizeaza cel mai tarziu in termen de 45 de zile lucratoare de la data la care a fost facuta plangerea/sesizarea.
Greseala pe care o fac toti angajatorii legat de hartuirea morala! Prevederea-capcana din Legea nr. 167/2020! Amenda e sigura!
Parcurgeti fara intarziere ghidul “Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Legislatie explicata si studii de caz”, detalii AICI >>>
(6) Pasul 4 – Solutionarea plangerii/sesizarii. Solutionarea plangerii/sesizarii reprezinta etapa finala a procedurii, in cadrul careia persoana responsabila/comisia intocmeste un raport final prin care detaliaza investigatiile, constatarile si masurile propuse, dupa caz, si pe care il va inainta conducerii institutiei/angajatorului.
(7) Plangerea/Sesizarea externa. Un angajat care a fost supus hartuirii poate, de asemenea, sa faca o plangere la alte institutii care au competente in domeniul hartuirii.
Aceste plangeri se pot face conform prevederilor Legii nr. 202/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la:
- inspectoratul teritorial de munca;
- Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii;
- instantele de judecata;
- organele de cercetare penala daca hartuirea este atat de grava, incat se incadreaza in formele prevazute de Codul penal.
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.