Valabil la 22.08.2011
Gestionarea Revisal a devenit un subiect binecunoscut si dezbatut de nenumarate ori. Unele aspecte privesc si schimbarea locului de munca al unor angajati. Astfel, un salariat din cadrul unei societati cu delegari de competenta pentru completare, inregistrare si transmitere a REVISAL este transferat la alta entitate a angajatorului, respectiv suprastructura. Cum va fi inregistrata aceasta schimbare a locului de munca in Revisal? Va trebui incetat contractul de munca si incheiat un alt CIM la suprastructura?
Angajatorul poate fi o persoana fizica ori juridica in conformitate cu dispozitiile art. 10 din Codul muncii, republicat. Daca angajatorul este persoana juridica, atunci raportul de munca se stabileste intre persoana juridica si salariat. Asadar, subunitatile angajatorului care nu au personalitate juridica nu pot fi angajatori. Locul muncii este element al CIM, asa incat modificarea definitiva a acestuia se poate realiza printr-un act aditional la CIM.
Astfel, daca partile raportului juridic de munca hotarasc modificarea locului de munca al salariatului de la o agentie a angajatorului la o alta structura a angajatorului, structuri care nu au personalitate juridica, atunci modificarea se va realiza prin incheierea unui act aditional de munca care va cuprinde mentiunea privind modificarea locului de munca. Insa, modificarea locului de munca nu reprezinta temei de incetare a CIM.
Asadar, modificarea cu caracter definitiv (si nu temporar ca de exemplu prin delegare) a locului de munca al salariatului de la o subunitate la alta (subunitati care nu au personalitate juridica) ale aceluiasi angajator (persoana juridica) se realizeaza prin act aditional la CIM. Referitor la inregistrarea in registrul de evidenta al salariatilor, in aplicatia registrului de evidenta al salariatilor infiintat in baza HG 161/2006, act normativ in prezent abrograt, erau explicate detaliat apectele privind introducerea datelor despre angajator, precum si in privinta modificarii locului de munca.
40 Modele de Regulament Intern
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
In acest sens, sunt importante mentiunile cuprinse in Ghidul Utilizator al aplicatiei Revisal infiintat in baza HG 161/2006:
La cap. 3 din Ghid referitor la Introducerea datelor despre angajator se fac urmatoarele mentiuni:
- Categorii Angajatori: se poate selecta una dintre cele doua categorii de angajatori: Persoana Juridica sau Persoana Fizica.
Daca se alege Persoana Juridica ca valoare a campului Categorie Angajator se completeaza urmatoarele campuri:
- Forma Juridica: se selecteaza dintr-o lista predefinita forma juridica; in functie de forma juridica selectata se vor completa anumite campuri sau toate cele de mai jos
- Forma Organizare: se selecteaza dintr-o lista predefinita forma de organizare
- Nivel Infiintare si Completare Registru: se selecteaza nivelul pentru care se infiinteaza si completeaza registrul electronic, functie de nivelul de organizare al angajatorului, respective:
1. Sediu Social al angajatorului;
2. Filiala sau alta entitate cu personalitate juridica a angajatorului;
3. Sucursala, agentie, reprezentanta, punct de lucru sau alta entitate FARA PERSONALITATE JURIDICA a angajatorului.
Infiintarea si completarea registrului in format electronic se face dupa cum urmeaza:
- daca angajatorul nu are filiale sau sucursale, registrul se completeaza la nivelul sediului social cu toti salariatii angajatorului;
- daca angajatorul a infiintat filiale, registrul se completeaza atat la nivelul fiecarei filiale, cat si la nivelul angajatorului. La nivelul filialei registrul se completeaza cu salariatii care isi desfasoara activitatea in cadrul filialei (salariatii filialei), iar la nivelul angajatorului salariatii se completeaza cu toti salariatii acestuia, fara a fi inclusi salariatii filialei/filialelor;
- daca angajatorul a infiintat sucursale sau alte entitati fara personalitate juridica si a delegat acestora competenta infiintarii si completarii registrului, registrul se completeaza atat la nivelul fiecarei sucursale care a primit delegare de competenta, cat si la nivelul angajatorului.
La nivelul sucursalei care a primit delegare de competenta registrul se completeaza cu salariatii care isi desfasoara activitatea in cadrul sucursalei. La nivelul angajatorului registrul se completeaza cu toti salariatii angajatorului, atat cu cei care isi desfasoara activitatea la sediul social, cat si cu cei care isi desfasoara activitatea in cadrul sucursalelor care nu au primit delegare de competenta, fara a fi inclusi salariatii sucursalei sau altor entitati fara personalitate juridica ce au primit delegare de competenta pentru infiintarea si completarea registrului;
- daca angajatorul a infiintat sucursale, dar nu a delegat acestora competenta infiintarii si completarii registrului, registrul se completeaza la nivelul sediului social cu toti salariatii angajatorului, inclusiv cu salariatii care isi desfasoara activitatea in cadrul sucursalelor.
La cap. 6 din Ghid referitor la Actualizarea datelor despre salariati si contracte se specifica:
Un contract poate suferi urmatoarele tipuri de modificari:
- (…)
- Loc de munca - Transfer la o alta entitate a angajatorului (modificarea locului de munca al unui salariat atunci cand implica inregistrarea contractului individual de munca in alt registru, fara sa intervina incetarea contractului individual de munca. Ex: un salariat isi desfasoara activitatea la sucursala care are competenta infiintarii si completarii registrului, iar ulterior incheierii contractului individual de munca isi schimba locul de munca, respectiv isi va desfasura activitatea la sediul social al angajatorului sau la o alta sucursala a aceluiasi angajator care a primit de asemenea competenta infiintarii si completarii registrului).
Pentru noua aplicatie a registrului de evidenta al salariatilor (REVISAL) infiintat in baza HG 500/2011 nu a fost emis un astfel de ghid utilizator, insa, in conformitate cu dispozitiile art. 11 alin. din HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, Inspectia Muncii adopta solutia tehnica privind registrul in forma electronica si aplicatia informatica pentru completarea si transmiterea registrului de catre angajatori, iar inspectoratul teritorial de munca distribuie aplicatia informatica angajatorilor care au obligatia de a infiinta si transmite registrul.