legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

[MODEL] Act aditional telemunca si reglementari cheie

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
11 Aprilie 2025
11 Aprilie 2025
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
[MODEL] Act aditional telemunca si reglementari cheie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cuprins

Telemunca este o practica tot mai raspandita in ultimii ani, odata cu evolutia tehnologiei si schimbarile din piata muncii. Aceasta forma de organizare a activitatii permite salariatilor sa-si indeplineasca atributiile dintr-un alt loc decat sediul angajatorului, utilizand mijloace informatice si de comunicare la distanta.

Angajatorii si salariatii trebuie sa cunoasca drepturile si obligatiile specifice acestui tip de munca, precum si elementele esentiale care trebuie incluse in documentatia contractuala. In acest articol, vom prezenta reglementarile cheie privind telemunca si vom oferi un model de act aditional care poate fi folosit pentru modificarea contractelor individuale de munca in acest sens.

Telemunca: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatii

Telemunca este o forma de organizare a muncii prin intermediul careia salariatii, utilizand tehnologia informatiei si a comunicatiilor, indeplinesc atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detin in alt loc decat sediul sau domiciliul angajatorului. 

Munca ce ar putea fi realizata si la sediul angajatorului, este realizata la distanta fata de acesta, in mod regulat si voluntar, utilizand internetul, telefonul sau alte mijloace disponibile. Salariatul care desfasoara astfel de activitati in mod regulat poarta denumirea de telesalariat, activitatea sa fiind prevazuta in contractul individual de munca. 

Iata care sunt principalele aspecte legislative care trebuie avute in vedere cu privire la telemunca:

1. Act aditional. Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia, pentru personalul nou-angajat, sau prin act aditional la contractul individual de munca existent. 

2. Elemente obligatorii CIM telemunca. Potrivit art. 5 din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, in cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul Muncii urmatoarele:

  • precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
  • perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
  • programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
  • modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
  • responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
  • obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
  • obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
  • masurile pe care ie ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
  • conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca. 

3. Nu exista o durata minima sau maxima pentru cate zile se desfasoara munca la distanta. In prezent, in lege nu se precizeaza cate zile pe luna munca trebuie sa se desfasoare la distanta. Esential este ca acest mod de prestare a activitatii sa nu aiba caracter accidental, intamplator, ci salariatul sa presteze in mod constant cel putin o parte din activitate de la distanta. Nu este insa impusa nici conditia ca intreaga activitate sa fie desfasurata in acest sistem si nici ca majoritatea zilelor lucratoare munca sa fie prestata la distanta.

4. Drepturile telesalariatilor. Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul sau domiciliul angajatorului. 

5. Evidentierea orelor de munca prestate de telesalariat. Evidentierea numarului de ore lucrate, ca si momentul de incepere/de sfarsit a activitatii, in conditiile art. 119 din Codul Muncii, pot fi realizate prin monitorizarea momentului de logare.  

Telemunca sau munca si de acasa - Ghid complet despre telemunca! - Lucrarea contine obligatiile angajatorilor, capcanele fiecarui articol din Legea nr. 81/2018 si situatiile in care apar frecvent probleme (studii de caz)

Model act aditional CIM cu telemunca

Va prezentam mai jos un model de act aditional CIM cu telemunca.
 
Documentul poate fi descarcat si in format PDF»»
 
Angajator S.C. ................... S.R.L.
Sediul ............................................., 
Inregistrata la Registrul Comertului din Bucuresti sub nr. J../......../...........
CUI ....................................
Telefon: ..............................
 
ACT ADITIONAL Nr. ............ din 17 iulie 2020
LA CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA
inregistrat in registrul general de evidenta a salariatilor la data de ……………………
 
Contractul de Munca. 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege - Formularele sunt redactate de profesionisti in domeniul juridic si va ajuta sa evitati amenzile atunci cand inspectorii ITM vin in control >>>
 
Partile contractului:
Angajator S.C. ..................................... S.R.L., cu sediul social in .............................................., inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J ........../.............../............, CUI ..................., tel. ......................, avand contul nr. IBAN XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX, deschis la Banca ....................... Sucursala ......................., reprezentata legal prin ..................., legitimat cu CI seria ..........., nr. ................, eliberata de ....................... Sector ................ la data ...................., CNP ......................., in calitate de administrator 
si
Telesalariat ............................. domiciliat in .............................., posesor al CI seria ............ nr. .................. eliberata de ................. .................... la data de ...................., CNP .................................. permis de munca seria ……. nr …………… din data de
 
in temeiul dispozitiilor art. 17 alin. (5) din Codul muncii – Legea nr. 53/2003 republicata, de comun acord am convenit modificarea urmatoarelor clauze contractuale astfel:
 
Art. 1. Locul muncii: 
Activitatea se desfasoara astfel:
- la domiciliul salariatului din mun. Bucuresti, str. ………….. nr. …………, bl. ……………, sc. ….., ap. ………., sector ……………... in prima si a doua saptamana ;
- la sediul angajatorului din ……………………………………….. in a treia si a patra saptamana.
Evidentierea orelor de munca prestate de telesalariat se face prin internet in platforma angajatorului, la deschiderea si inchiderea platformei-program a unitatii.
 
Art. 2. Salarizarea: 
(...)
5. Angajatorul nu suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Sau
5. Conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
 
Art. 3. Drepturi si obligatii ale partilor privind securitatea si sanatatea in munca:
a) echipament individual de protectie: ……NU/(...)…………….
b) echipament individual de lucru: laptop si telefon mobil;
(...)
e) alte drepturi si obligatii privind sanatatea si securitatea in munca: conform regulamentului intern, contractului colectiv precum si obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
f) instaleaza, verifica si intretine echipamentul de munca necesar, platforma-program precum si toate programele necesare bunei desfasurari a activitatii;
g) asigura conditii pentru ca tetesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de desfasurare a activitatii de telemunca si utilizarii echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfasurare a activitatii de telemunca, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru.
 
Telesalariatul trebuie sa isi desfasoare activitatea, in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala nici propria persoana, nici alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
 
In mod deosebit, in scopul realizarii obiectivelor sale, telesalariatul are urmatoarele obligatii:
a) sa informeze angajatorul cu privire la echipamentele de munca utilizate si ia conditiile existente ia iocuriie desfasurarii activitatii de telemunca si sa ii permita acestuia accesul, in masura in care este posibil, in vederea stabilirii si realizarii masurilor de securitate si sanatate in munca, necesare conform clauzelor din contractul individual de munca, ori in vederea cercetarii evenimentelor;
b) sa nu schimbe conditiile de securitate si sanatate in munca de la locurile in care desfasoara activitatea de telemunca;
c) sa utilizeze numai echipamente de munca care nu prezinta pericol pentru securitatea si sanatatea sa;
d) sa isi desfasoare activitatea cu respectarea dispozitiilor privind obligatiile lucratorilor, asa cum sunt ele prevazute in Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare, precum si in conformitate cu clauzele contractului individual de munca;
e) sa respecte regulile specifice si restrictiile stabilite de catre angajator cu privire la retele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispozitie.
 
Art. 4. Drepturi si obligatii ale partilor privind protectia datelor cu caracter personal
S.C. ……………. S.R.L. cu sediul in ………………. colecteaza anumite informatii cu caracter personal in ceea ce va priveste atat pe dvs. in calitate de telesalariat cat si restul salariatilor prin intermediul functiei pe care o detineti. Aceasta are ca scop indeplinirea obligatilor referitoare la relatia de telesalariat si salariati in raportul de munca, de calcul si de plata a drepturilor salariale si de eliberare a documentelor ce atesta calitatea fiecaruia dintre angajatii S.C. ……… S.R.L.
 
In cazuri speciale ni se poate solicita legal sa transmitem aceste informatii autoritatilor publice si putem dezvalui informatii partiale funnizorilor de servicii (exemplu: IT, contabilitate, SSM, PSI, reprezentanti legali etc.) in cadrul activitatii pe care o desfasuram. In toate aceste cazuri, S.C. …………. S.R.L. va lua toate masurile necesare asigurarii confidentialitatii datelor tale.
 
Pentru mai multe informatii privind protectia datelor cu caracter personal puteti studia:
- Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), 
- Directiva (UE) 2016/680 referitoare la protectia datelor personale in cadrul activitatilor specifice desfasurate de autoritatile de aplicare a legii.
 
Art. 5. Restul clauzelor raman neschimbate.
Incheiat in doua exemplare originale azi, 17.07.2020, cate un exemplar pentru fiecare parte.
 
ANGAJATOR, SALARIAT,
S.C. ..............................................                                                             Numele/prenumele
S.R.L., ...............................................
 
   Administrator 
NOUTATI din Legislatie muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei!


Noile prevederi au in vedere reincadrarea fiscala
a diurnei si declararea acestea in D 112!

Aflati care este noul regim al diurnei din lucrarea
Diurna legala in Romania si in strainatate!

BONUS: 37 de studii de caz privind acordarea diurnei in situatii controversate, insotite de solutiile specialistilor

Vedeti AICI modificarile explicate >>


 

 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT
Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]