"Un salariat cu norma de 8 ore poate lucra 4 ore la sediul angajatorului si 4 ore munca la domiciliu in aceeasi zi?"
Raspunsul specialistilor:
Activitatea nu poate fi prestata, reglementata legal, atat la sediul angajatorului cat si in alt loc decat sediul angajatorului in aceeasi zi.
Aflati din ghidul nostru – Telemunca sau munca si de acasa – cum sa evitati sau sa gestionati corect toate situatiile sensibile care pot aparea.
Ghidul contine legislatie explicata, modele de documente precum si numeroase studii de caz, cu accent pe principalele noutati legislative cu efect in acest an, DETALII AICI >>>
Din intrebare nu rezulta daca munca la domiciliu se desfasoara in baza unui contract de telemunca sau in baza unui contract cu munca la domiciliu.
Daca activitatea se desfasoara folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor, contractul este de telemunca.
In cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele (art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018):
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) (abrogata prin OUG 36/2021);
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Astfel cum se poate observa prevederile legale citate stabilesc ca, contractul individual de munca cu clauza de telemunca va contine:
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) iar locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti a fost abrogat prin OUG 36/2021;
Prin OUG 36/2021 a fost modificata Legea nr. 81/2018 privind activitatea de telemunca. Printre altele, aceasta ordonanta a eliminat de la alin. (2) lit. c) care prevedea ca in contractul de telemunca nu mai este necesar sa se mentioneze locul muncii.
Chiar daca in urma acestei modificari, textul nu mai prevede obligatia de a prevedea locul muncii apreciez ca angajatorul trebuie sa se protejeze mentionand locul/locurile de munca in contractul individual de munca intrucat exista posibilitatea ca salariatul sa plece in alt stat si sa presteze activitate din statul respectiv fara ca angajatorul sa cunoasca acest aspect.
Or, daca salariatul presteaza activitate din alt stat, angajatorului ii revin anumite obligatii fiscale.
Rezulta ca zilele in care salariatul isi desfasoara activitatea la locul de munca organizat al angajatorului si zilele in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca trebuie sa fie mentionate in contractul individual de munca daca se incheie de la inceput cu clauza de telemunca sau introduse ulterior in baza unui act aditional.
Conform modelului cadru al contractului individual de munca, pentru locul de munca fix inscrierile se fac la lit. E pct. 1 - Activitatea se desfasoara la (domiciliu/sectie/atelier/birou/serviciu/compartiment etc.) ..... din sediul social/punctul de lucru/alt loc de munca organizat al angajatorului ......
In cealalta situatie, in care salariatul nu are un loc de munca fix, inscrierile in contractul individual de munca se fac la pct. 2 - In lipsa unui loc de munca fix salariatul va desfasura activitatea astfel:
Astfel, veti mentiona la pct. 2: domiciliul salariatului si, dupa caz, sediul angajatorului.
In consecinta, perioada/zilele in care salariatul presteaza activitate la sediul angajatorului trebuie sa fie mentionate in contractul de telemunca sau actul aditional, iar modificarea acestor zile implica intocmirea unui alt act aditional. In practica exista situatii in care se foloseste in loc de indicarea zilelor in care salariatii presteaza activitate la sediul angajatorului, mentiunea conform careia salariatii formuleaza cerere pentru zilele in care presteaza activitate in telemunca. Aceasta practica nu este agreata de toti inspectorii de munca.
In Revisal se inregistreaza modificarea CIM prin act aditional care stabileste zilele in care salariatii presteaza activitate in regim de telemunca si, dupa caz, la sediul angajatorului.
Prin urmare, in opinia noastra, in situatia in care la aceasta data munca in sistem mixt la sediul angajatorului si in regim de telemunca nu este reflectata corespunzator in CIM salariat, prin indicarea zilelor in care salariatul desfasora activitatea la sediul angajatorului, apreciem ca este necesara stabilirea in concret a perioadei/zilelor in care salariatii lucreaza in telemunca si modificarea prin act aditional a CIM in care a fost inclusa clauza de telemunca.
Semnalam ca ori de cate ori perioada/zilele in care se presteaza activitatea in telemunca, respectiv la sediul angajatorului se modifica, apreciem ca se impune incheierea unui act aditional si inscrierea concreta a acestora in cuprinsul AA. Aceste acte aditionale vor fi inregistrate in Revisal, conform dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. a) din HG 905/2017.
Legea nu prevede ca salariatul ar putea lucra in aceeasi zi si la sediul angajatorului si la domiciliul sau in alt loc de munca decat cel organizat de angajator, asa incat apreciem ca in contractul de munca nu se poate reglementa ca salariatul in aceeasi zi lucreaza 4 ore la domiciliu si 4 ore la sediul social.
In ceea ce priveste contratul cu munca la domiciliu apreciem ca nu este posibila incheierea unui astfel de contract deoarece salariatul angajat cu contract cu munca la domiciliu nu ar putea presta activitate la sediul angajatorului.
Conform art. 108 alin. (1) din Codul muncii, sunt considerati salariati cu munca la domiciliu acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile speciice functiei pe care o detin.
In consecinta, salariatii cu munca la domiciliu presteaza activitatea numai la domiciliu, si nu pot presta activitate si la sediul angajatorului.
Un raspuns oferit in iulie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii continuare activitate dupa implinirea varstei de 65 de aniIntrebare: Avem o salariata pensionata la data de 17.08.2021, pentru limita de varsta, care isi continua activitatea in baza aceluiasi contract pana la 28.11.2024, data la care implineste 65 ani. Aceasta doreste sa continue activitatea in baza unui nou contract. 1. Contractul ei inceteaza de drept la data la care implineste 65 ani (28.11.2024)? 2. Poate continua activitatea si dupa aceasta data, avand in vedere prevederile art. 46, alin 2, din Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii; cf caruia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie limita de varsta. SituatiiIntrebare: In cadrul societatii noastre ne confruntam cu urmatoarele doua spete: 1. Angajatorul primeste de la Casa de Pensii o informare de pensie la limita de varsta a unui salariat iar salariatul aduce decizia de pensie de limita de varsta cu REDUCEREA varstei de pensionare (angajatul are in prezent varsta de 60 de ani). - In cazul acesta este obligatoriu sa se intocmeasca un nou contract de munca? - Contractul de munca se poate incheia pe durata determinata sau nedeterminata pana la implinirea varstei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<