Ce subventii se acorda pentru incadrarea somerilor in munca si care e procedura aferenta?
Raspunsul specialistului:
Masurile de stimulare acordate angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor indemnizati sunt reglementate in principal in cuprinsul Legii nr.76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare si vizeaza:
- persoanele peste 45 de ani;
- persoanele care in termen de 5 ani de la data incadrarii pot beneficia de pensie anticipata sau pentru limita de varsta;
- tinerii aflati in risc de marginalizare sociala;
- persoanele cu handicap;
- absolventii institutiilor de invatamant si ai scolilor speciale
In plus, prin intermediul art. III din OUG nr.92/2020 s-au introdus masuri de sprijinire a angajatorilor care in perioada 1 iunie 2020 - 31 decembrie 2020 incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, in perioada starii de urgenta decretate prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, prelungita prin Decretul nr. 240/2020, sau a starii de alerta instituite prin Hotararea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
Totodata, angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
Angajatorii sus-mentionati au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de minimum 12 luni de la implinirea termenului de 12 luni prevazut la alin. (2) al art.III.
Sumele prevazute la alin. (1) si (2) al art. III se acorda pentru plata salariului proportional cu timpul efectiv lucrat de salariat si nu se cumuleaza, pentru acelasi angajat, cu subventiile care se acorda angajatorilor care au incheiat cu agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti contracte sau conventii in temeiul art. 80, 85 si 93^4 din
Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
In plus, prin art. 5 din OUG nr.132/2020 s-a stabilit ca pana la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioada de 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni, se asigura decontarea unei parti din salariul acordat acestora, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate in aceste locuri de munca, pentru o perioada de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, aferent perioadei lucrate.
Angajatorul are obligatia de a plati integral contravaloarea muncii prestate in baza contractului individual de munca pe perioada determinata, suma reprezentand procentul de 41,5% fiind decontata ulterior de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, denumita in continuare ANOFM.
Prin urmare, din analiza legislatiei in vigoare acestea sunt masurile idetificate care vizeazz acordarea de facilitati sub forma de subventii angajatorilor care incadreaza in munca someri, insa nu in mod direct din categoria de personal mentionata de dvs.
In plus, potrivit art. 10 alin.(1) din Legea 76/2002, angajatorii au obligatia sa comunice Agentiilor pentru Ocuparea Fortei de Munca Judetene, respectiv a Municipiului Bucuresti, in a caror raza isi au sediul, respectiv domiciliul, toate locurile de munca vacante, in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora. Prin sintagma locuri de munca vacante se intelege locurile de munca devenite disponibile ca urmare a incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, precum si locurile de munca nou-create.
AMOFM Bucuresti publica, afiseaza locul de munca si efectueaza o preselectie de personal astfel incat sa existe o cat mai buna corelare intre solicitantul de loc de munca si postul vacant. Pentru aplicarea art. 59 alin. (3) lit. c) din lege, preselectia candidatilor in scopul stabilirii raportului de munca sau de serviciu se va face la cererea angajatorului care a comunicat locul de munca vacant, in functie de criteriile impuse de acesta si cu respectarea prevederilor legale.
Raspunsul la dispozitia de repartizare catre AJOFM sau AMOFM Bucuresti va fi intocmit de angajator ulterior participarii persoanei repartizate la selectia pentru post, anuntand prin aceasta institutia asupra incadrarii in munca sau neincadrarii persoanei repartizate. Asadar, confirmarea catre Agentia Locala pentru Ocuparea Fortei de Munca care a emis dispozitia de repartizare, daca persoanele preselectate de catre AMOFM Bucuresti au fost sau nu au fost angajate in urma sustinerii interviului.
Angajatorii au obligatia sa comunice atat Agentiei Locale pentru Ocuparea Fortei de Munca in raza careia au sediul ocuparea locurilor de munca vacante comunicate anterior, in termen de o zi de la data ocuparii acestora, precum si Agentiei Locale pentru Ocuparea Fortei de Munca unde este inregistrata persoana beneficiara de indemnizatie de somaj care a fost incadrata, in termen de 3 zile (art.41 alin.(3) din Legea 76/2002).
Procedura preselectiei organizata de catre ANOFM si conditiile emiterii deciziei de repartizare sunt detaliate in cuprinsul OANOFM nr.85/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<