Primele luni sunt dificile. Restul e si mai si...
Lasand gluma deoparte, discutam despre unul dintre cele mai dificile momente din viata profesionala a unui profesionist, sa preia o echipa veche, in calitate de leader.
La mijloc sunt aspecte importante de care sa tinem cont pentru ca finalul lunii sa se termine cu plus si fara incidente sau conflicte de munca.
Cateva reguli de aur pentru a supravietui in primele luni ca sef nou intr-o echipa veche.
1. Cand echipa primeste un superior nou, membrii sai tind, mai mult ca oricand, sa faca front comun. Nu ar fi un lucru rau daca ar fi doar o echipa unita si gata sa lucreze cu eficienta. Partea negativa a situatiei este ca daca esti perceput de cativa oameni ca fiind un superior nedorit, imaginea se propaga rapid catre toti membrii.
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Portal Codul Muncii
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Stim cu totii clasica imagine a sefului. Este omul cu care niciun subordonat nu poate fi prieten adevarat. Sefii seriosi nu au prieteni si toti trebuie sa scoata untul din oameni, sa produca rezultate exceptionale si sa dovedeasca faptul ca au fost alesi bine. Ei au conexiuni si nu se implica emotional in relatiile profesionale. Asa ca majoritatea sunt perceputi ca oameni veniti sa le faca viata un iad si nimic mai mult.
2. Orice echipa are si un istoric. Evident, cu cat cunosti informatiile mai bine, cu atat mai usor iti va fi sa lucrezi cu toti membrii echipei. Nu poti sa ignori faptul ca actualul contabil are 17 ani in firma si ca lucrezi cu un HR-ist care a venit de 2 luni, e pe picior de plecare iar inaintea lui au mai fost inca 8 profesionisti care au plecat la distanta de cateva luni.
Afla mersul lucrurilor in departament, cine sunt oamenii cu vechime mare in domeniu si cine sunt oamenii care au fost prezenti chiar la fondarea companiei. Citeste CV-urile oamenilor cu care lucrezi si chiar poti sa le ceri sa le actualizeze cu noi abilitati si competente pe care le-au dobandit de-a lungul timpului. Doar asa poti sa intelegi in mod clar cu cine lucrezi si ce asteptari poti avea de la echipa.
3. Nu implementa un nou stil de management pana nu ti-ai convins oamenii ca merita o sansa. O echipa veche nu poate trece pe un nou stil de management in mod fortat. Tehnic, este posibil. In practica, te vei lovi de refuzuri, conflicte de munca, discutii in contradictoriu si o reticenta generala la orice este nou.
Cu toate ca schimbarea este singura forma prin care poti asigura progres, fata de ea exista intotdeauna reticenta din partea oricarui profesionist. Nu sunt multi cei care imbratiseaza ideea de schimbare/ inovare/ modernizare pentru ca este cunoscut ca la mijloc este munca mult, teama de a iesi din zona de confort, frica de potential esec si teama de necunoscut. Impreuna alcatuiesc un veritabil scut de rezistenta fata de orice stil nou de management.
Solutia este sa "vinzi" noul stil de management, asa cum un marketer isi vinde produsele si serviciile. Cu alte cuvinte, ajuta-ti noul stil de management sa penetreze audienta-tinta (subordonatii tai) prin intermediul unui mesaj eficient si cu ajutorul unor date concrete, cifre si statistici, grafice prin care sa demonstrezi de ce este mai bine sa fie aplicate cateva note de schimbare.
Clasica idee ca lucram cu executanti a disparut de mult timp, din fericire. In prezent, lucram cu profesionisti care ne pot alege pe noi, sa lucreze in echipele noastre, sau sa isi mute cunostintele si experienta profesionala in tabara unui competitor.
La final, totul sta in modul in care le prezentam viitorul lor profesional. Daca au de castigat lucrand in echipa noastra, vor ramane alaturi de noi. Si aici nu ma refer decat intr-o mica pondere la castiguri financiare (bonusuri si majorari salariale). Ma refer la toate castigurile care, desi nu se vad, se simt si raman in timp: experienta profesionala, noi abilitati si competente, oportunitati reale de dezvoltare profesionala si nu numai. Lista ramane deschisa. Sa ne asiguram ca oferim echipei motive sa lucreze cu noi, cu toata eficienta, cu tot entuziasmul. Nu va fi usor dar rezultatele vor fi pe masura eforturilor.
Sa aveti succes, curaj profesional si cariere stralucite!