"Administratorul societatii X srl ( societate romaneasca ), doreste sa fie angajat cu contract de munca pe durata nedeterminata. Este cetatean cu dubla cetatenie: bulgara si turca. Deci poate fi considerat cetatean UE. El locuieste in Istanbul, Turcia, acolo are si resedinta fiscala. Se doreste ca angajarea, sa fie cu act aditional de telemunca, adica nu doreste sa vina sa lucreze din Romania. Activitatea dansului sa fie online (sedinte, intalniri cu parteneri, discutii contracte, negociri, etc.) Se poate face o astfel de angajare? Cum se procedeaza?"
Raspunsul specialistului:
Daca salariatul presteaza activitate folosind tehnologia informatiei este posibila prestarea actvitatii in regim de telemunca prin incheierea unui contract individual de munca cu clauza de telemunca, in baza Legii 81/2018 in care se vor mentiona toate clauzele reglementate la art. 5 alin. (2) din acest act normativ si in plus se va reglementa si locul muncii in Turcia.
Daca exista deja un contract individual de munca fara clauza de telemunca se va incheia act aditional la contractul individual de munca prin care se va modifica tipul de contract individual de munca in contract individual de munca cu clauza de telemunca. In acest caz clauzele reglementate la art. 5 alin. (2) din acest act normativ si locul muncii in Turcia se vor reglementa in actul aditional.
Din punct de vedere al securitatii sociale sunt aplicabile dispozitiile Acordului din 6 iulie 1999 intre Romania si Republica Turcia in domeniul securitatii sociale ratificat de Romania prin Legea 551 din 14 octombrie 2002 in care la art. 7 lit. a) se prevede astfel:
Daca prezentul acord nu prevede altfel:
a) persoana care desfasoara o activitate remunerata pe teritoriul unei parti contractante este supusa numai legislatiei acestei parti, chiar daca are domiciliul pe teritoriul celeilalte parti sau daca angajatorul are domiciliul ori sediul pe teritoriul celeilalte parti contractante;
Asadar, pentru veniturile salariale platite salariatului in perioada in care acesta presteaza activitate in Turcia se datoreaza contributii sociale in Turcia.
Conform art. 8 alin. 1 din Acordul mentionat, persoana angajata pe teritoriul unei parti contractante, detasata de angajatorul sau pentru a desfasura o anumita activitate pe teritoriul celeilalte parti contractante, va continua sa fie supusa legislatiei primei parti contractante pentru o perioada care sa nu depaseasca 24 de luni, cu conditia ca aceasta sa isi mentina statutul de angajat la acelasi angajator.
In conformitate cu prevederile art. 7 din Aranjamentul administrativ pentru aplicarea Acordului dintre Romania si Republica Turcia in domeniul securitatii sociale, semnat la Ankara la 6 iulie 1999 aprobat prin HG 1311/2003 institutia competenta a unei parti contractante va elibera un formular in care se va specifica faptul ca un angajat sau un lucrator independent ramane supus legislatiei acestei parti contractante pentru perioada mentionata in formular.
Astfel, regula stabilita de Acordul mai sus mentionat este aceea ca angajatorul plateste contributiile sociale in Turcia si doar in situatia in care obtine formularul mentionat de Aranjament poate sa plateasca contributiile sociale in Romania in perioada inscrisa in formular. Formularul se obtine de la Casa Nationala de Pensii Publice.
Prin urmare, daca angajatorul nu obtine formularul in cauza, trebuie sa se intereseze in Turcia cu privire la contributiile sociale ce trebuiesc platite si modalitatea de declarare a acestora.
Un raspuns oferit in octombrie 2023, de catre specialistii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incetare CIM inregistrata in Revisal. Omisiune modificare salariu. RemediereIntrebare: O firma inceteaza raportul de munca in data de 21.01.2025 pentru 3 salariati cu contract de munca part time cu salarii de 500, 510 si respectiv 1000 lei pentru doua ore. S-a omis marirea salariilor din 01.01.2025 .Cum modificam in REVISAL?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Drepturi salariat cu handicap accentuatIntrebare: A doua intrebare privind salariul si timpul de munca, voiam sa stim daca fiind persoana cu certificat de handicap accentuat are drepturi aditionale, stim ca primeste 3 zile de co suplimnetar fiind persoana cu handicap. Cand a fost angajat cu timp de lucru de 8 ore a avut un salariu, dar cand am primit decizia medicala de 4 ore am ajustat salariul proportional cu cele 4 ore. In legea noua a pensiilor din 2024, ne puteti ajuta daca au aparut modificari privind persoanele cu decizie medicale.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<