Va informam ca, potrivit art. 51 alin. (2) din Codul muncii, contractul individual de munca poate fi suspendat in situatia absentelor nemotivate ale salariatului, in conditiile stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil, contractul individual de munca, precum si prin regulamentul intern.
Astfel, in cazul absentelor nemotivate temeiul suspendarii CIM este art. 51 alin. (2) din Codul muncii si nu art. 31 alin (3).
Absentele nemotivate se transmit in Revisal in a treia zi de absenta nemotivata.
Intrucat suspendarea pentru absente nemotivate nu este un caz de suspendare intemeiat pe un certificat medical, suspendarea se inregistreaza in Revisal.
Va prezentam un studiu de caz relevant pe PortalCodulMuncii, conform specialistilor in legislatia muncii:
"Un angajat a lipsit nemotivat de la locul de munca in perioada 21-23 octombrie. Pentru aceasta in data de 23 octombrie am suspendat contractul cu art 31 alin (3) in Revisal privind absentele nemotivate pentru perioada 21-23 octombrie si am facut incetarea suspendarii cu 24 octombrie, zi in care salariatul a si venit la lucru. Pentru aceasta operatiune am intocmit 2 decizii: - Prima: decizia de suspendare nr. 1 din data de 23 octombrie privind suspendarea contractului in perioada 21-23 octombrie - A doua: deciza de inceatre a suspendarii nr 2 din data de 23 octombrie privind incetarea suspendarii contractului cu data de 24 octombrie.
Am procedat asa pentru ca la o alta firma, in urma unui control ITM ne-au spus sa procedam asa pentru salariatii cu absente nemotivate. Nu dorim nici sa facem cercetare disciplinara, nici sa luam vreo masura, ni se intampla frecvent cazurile de genul din cauza domeniului de activitatate. Noi transmitem decizia de suspendare si de incetare a suspendarii salariatului in momentul cand acesta se prezinta la lucru, adica pe data de 24 octombrie. Este corect sa apara data comunicarii ca fiind 24 octombrie pe decizie? Sau cum altfel am putea proceda in astfel de cazuri? Ni se intampla si sa avem zile cand lipsesc 4 zile angajatii, si atunci tot la 3 zile transmitem suspendare in Revisal, dar comunicarea si semnarea deciziei de catre salariat efectiv o facem dupa ce acestia se intorc la lucru."
Raspunsul specialistilor:
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Va reamintim ca, potrivit art. 4 alin. (1) lit. e) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, datele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. o) se transmit cel tarziu in ziua anterioara datei suspendarii/datei incetarii suspendarii, cu exceptia situatiei absentelor nemotivate cand transmiterea in registru se face in termen de 3 zile lucratoare de la data suspendarii.
Asadar pentru absente nemotivate suspendarea se transmite in Revisal in termen de 3 zile lucratoare de la data suspendarii. Si in situatia in care salariatul absenteaza o singura zi, absenta se transmite in Revisal in termen de 3 zile lucratoare de la ziua in care a absentat si tot in aceeasi zi se transmite si incetarea suspendarii.
Ulterior salariatul va fi cercetat disciplinar in vederea stabilirii caracterului absentei.
Pentru a putea aplica sanctiuni disciplinare insa, trebuie sa existe in Regulamentul intern regulile concrete privind disciplina muncii, inclusiv enumerarea abaterilor disciplinare si procedura de cercetare disciplinara si de aplicare a sanctiunilor.
La art. 247 – 252, Codul muncii are o serie de prevederi, obligatoriu de aplicat in ceea ce priveste raspunderea disciplinara a salariatilor (aceste prevederi pot fi detaliate in procedura disciplinara ce trebuie sa se regaseasca in regulamentul intern).
Potrivit art. 248 din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul in cazul in care salariatul savarseste o abatere disciplinara sunt:
- avertismentul scris;
- retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile;
- reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
- reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%;
- desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
In cazul in care, prin statute profesionale aprobate prin lege speciala, se stabileste un alt regim sanctionator, va fi aplicat acesta.
Modalitatea legala de a-i penaliza pe salariatii care lipsesc nemotivat mai multe zile dintr-o luna de la locul de munca trebuie insa sa se realizeze asa cum angajatorul a reglementat procedura de sanctionare a salariatilor pentru absente nemotivate in propriul Regulament Intern.
Prin urmare, sanctionarea salariatului si aplicarea unei masuri sanctionatorii corespunzatoare revin in integralitate angajatorului, acesta trebuind insa sa urmeze intreaga procedura disciplinara, inclusiv cercetarea disciplinara prealabila.
In consecinta, contractul individual de munca poate fi suspendat in situatia absentelor nemotivate ale salariatului, in conditiile stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil, contractul individual de munca, precum si prin regulamentul intern (art. 51 alin. (2) din Codul muncii), in vederea stabilirii caracterului absentei de la locul de munca.
STOP! BLACK BRIDAY a inceput!Cumpara lucrarea Concedierea perfect legala cu o REDUCERE de -55% si TRANSPORT GRATUIT, detalii AICI >>>
De asemenea, lucrarile "Popririle din salariu. Obligatii ale angajatorilor" sau "Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare", cu o REDUCERE - 60% in oferta BLACK FRIDAY >>>
Decizia de suspendare se intocmeste in a 3-a zi de absenta nemotivata. Astfel, daca salariatul a absentat in perioada 21-23 octombrie 2024, in data de 23 octombrie se intocmeste decizia de suspendare a CIM, se transmite la ITM atat suspendarea cat si incetarea suspendaii tot la data de 23 octombrie asa incat daca salariatul revine la locul de munca la data de 24 octombrie, contractul sau de munca sa fie activ. Se intocmeste o singura decizie in care este prevazuta durata absentei, in cazul nostru 21-23 octombrie.
Comunicarea deciziei salariatului are loc la data la care acesta se prezinta la locul de munca nefiind reglementat nimic in acest sens.
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi oferite de catre experti in legislatia muncii si resurse umane.