Va prezentam, prin cele ce urmeaza, care sunt contributiile sociale datorate in cazul salariatilor trimisi in somaj tehnic, precum si daca exista facilitati in cazul angajatorului, aferente contributiilor sociale.
In cazul intreruperii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, contractul individual de munca se suspenda la initiativa angajatorului in baza art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.
Asadar, temeiul suspendarii contractului individual de munca pentru intreruperea temporara a activitatii il constituie dispozitiile Codului muncii (art. 52 alin. (1) lit. c) si art. 53).
Perioada si cauza de suspendare a contractului individual de munca se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor in conformitate cu prevederile HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor (ReviSal).
Indemnizatia cuvenita salariatilor pe durata suspendarii contractului individual de munca este supusa contributiilor sociale obligatorii si impozitului pe venit aferente veniturilor salariale intrucat constituie venit salarial.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Conform art. 296 indice 4 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, in cazul salariatilor, baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale include veniturile din salarii, in bani si/sau in natura obtinute in baza unui contract individual de munca din care se elimina exceptiile generale si exceptiile specifice stabilite Codul fiscal.
In cazul angajatorilor, baza lunara de calcul o constituie suma castigurilor brute realizate de salariati din care, de asemenea, se elimina exceptiile generale si exceptiile specifice.
Exceptii in ceea ce priveste indemnizatia cuvenita salariatilor pe durata suspendarii contractului individual de munca in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare regasim in cazul contributiilor la sistemul asigurarilor pentru somaj.
Astfel, potrivit art. 296 indice 16 lit. c6 se excepteaza de la plata contributiei de asigurari pentru somaj veniturile aferente perioadei in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor care au incheiat astfel de raporturi sunt suspendate potrivit legii, altele decat cele aferente perioadei de incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite ori de accidente in afara muncii si perioadei de incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale, in care plata indemnizatiei se suporta de unitate, conform legii.
Conform art. 53 alin. (1) din Codul muncii, pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 52 alin. (3).
Prin urmare, indemnizatia cuvenita salariatilor pe durata suspendarii contractului individual de munca in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii constituie un venit aferent unei perioade in care raporturile de munca sunt suspendate. Pe cale de consecinta, pentru aceasta indemnizatie nu se datoreaza contributiile de asigurari pentru somaj (angajator si salariat).
Potrivit Instructiunilor de completare a formularului "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", in Anexa nr.1.2 "Anexa asigurat", Randul 6 "Ore suspendate luna" se completeaza cu numarul de ore din programul de lucru in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate, conform legii, cu exceptia suspendarii pentru incapacitate temporara de munca suportata de angajator potrivit legii (orele din programul de lucru in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca si plata indemnizatiei se suporta de angajator potrivit legii sunt considerate ore efectiv lucrate).
Randul 7 "Din care ore somaj tehnic in luna, beneficiare de scutire" se completeaza cu numarul de ore din programul de lucru in care raporturile de munca sunt suspendate in temeiul art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru care salariatii si angajatorul acestora sunt scutiti de plata contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj in conditiile legii. Se completeaza numai in situatia in care salariatii si angajatorul sunt scutiti de plata contributiilor sociale la bugetul asigurarilor pentru somaj in temeiul prevederilor legale in vigoare; in caz contrar se completeaza cu zero.
Codul muncii a fost republicat in Monitorul Oficial, Partea I 345 din 18/05/2011 dandu-se textelor o noua numerotare.
Avand in vedere aceasta noua numerotare art. 52 alin. (1) lit. d) a devenit art. 52 alin. (1) lit. c).
Asadar, in Anexa nr.1.2 "Anexa asigurat" a Formularului 112 numarul de ore din programul de lucru in care raporturile de munca sunt suspendate in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea 53/2003, republicata, se inscriu la Randul 6 "Ore suspendate luna".
Cu privire la facilitatile de la plata contributiilor sociale de care au beneficiat angajatorii in anii 2009 si 2010, pe durata suspendarii activitatii pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare (somaj ethnic) in prezent, aceste facilitati nu se mai aplica.
Au fost doua ordonante de urgenta (OUG 28/2009 si OUG 4/2010) cu aplicabilitate pe durata determinata respectiv:
In anul 2009, in baza OUG 28/2009, pe perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul muncii, salariatii ale caror contracte au fost astfel suspendate si au beneficiat de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1), precum si angajatorii, pentru salariatii respectivi, au fost scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, pentru o perioada de cel mult 90 de zile.
Facilitatea a fost mentinuta si in anul 2010 in baza art. 1 alin. (1) din OUG 4/2010 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010 potrivit caruia, incepand cu luna februarie 2010, insa nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2010, pe perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul muncii, salariatii ale caror contracte sunt astfel suspendate si care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din, precum si angajatorii, pentru salariatii respectivi, sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile.
Pentru anii 2011, 2012 si 2013 nu a fost adoptat un act normativ care sa prevada scutirea de la plata contributiilor sociale obligatorii.