Intrebare: Consilierii primarului sunt considerati consilieri ai demnitarului?
Consilierii incadrati la cabinetul primarului, resedinta de judet, pot beneficia de majorare salariala de pana la 75% conform art. 2, 3 din HG nr. 5952009, pentru aplicarea Legii nr. 4902004 privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri comunitare, respectiv a Legii nr. 3392007 privind promovarea aplicarii strategiilor de management de proiect la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale judetene si locale si a Legii nr. 4902004 privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri comunitare?
Raspuns: Potrivit prevederilor art. 25 din Legea administratiei publice locale 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, alesii locali sunt primarul, consilierii locali, presedintele consiliului judetean si consilierii judeteni. In asigurarea liberului exercitiu al mandatului lor, acestia indeplinesc o functie de autoritate publica, beneficiind de dispozitiile legii penale cu privire la persoanele care indeplinesc o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat.
Totodata, potrivit prevederilor art. 66 alin. (1) din acelasi act normativ primarii comunelor pot angaja, in limita numarului maxim de posturi aprobate, un consilier personal. Primarii oraselor, municipiilor si ai municipiilor resedinta de judet pot infiinta, in limita numarului maxim de posturi aprobate, cabinetul primarului, compartiment distinct format din:
a) maximum doua persoane, la orase si municipii;
b) maximum 4 persoane, la municipii resedinta de judet.
Personalul prevazut la alin. (1) este numit si eliberat din functie de catre primar si isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca pe durata determinata, incheiat in conditiile legii, pe durata mandatului primarului. Deasemenea, legea prevede ca atributiile personalului prevazut la art. 66 alin. (1) se stabilesc prin dispozitie a primarului.
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Legis Plus Legislatia Muncii
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Totodata, potrivit prevederilor art. 30 din Statutul alesilor locali, aprobat prin Legea 393/2004 , cu modificarile si completarile ulterioare, la incetarea mandatului de primar, de viceprimar, de presedinte sau vicepresedinte al consiliului judetean persoanele in cauza isi reiau activitatea in executarea acelorasi contracte de munca sau acte de numire. La stabilirea clasei si gradului de incadrare se vor lua in calcul si perioadele lucrate in functiile de demnitate publica alese.
In acelasi sens sunt si prevederile cuprinse in capitolul IV al anexei nr. I din Legea 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, capitol intitulat – Functii de demnitate publica, lit. C cuprinzand functii de demnitate publica alese din cadrul organelor autoritatii publice locale, in aceasta categorie fiind inclus si primarul.
Asadar, din interpretarea prevederilor legale mentionate rezulta ca functiile alesilor locali sunt functii de autoritate publica, considerate a fi functii de demnitate publica alese.
Tot astfel, Legea 490/2004 privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri comunitare, cu modificarile si completarile ulterioare, stipuleaza la art. 1 faptul ca personalul de specialitate care are si indeplineste efectiv atributii in cadrul structurilor care au ca obiect de activitate gestionarea asistentei financiare comunitare acordate Romaniei prin instrumentele de preaderare PHARE, ISPA si SAPARD, prin instrumente financiare provizorii Facilitatea de tranzitie, Facilitatea Schengen, prin Fondul de Solidaritate al Uniunii Europene, prin Fondul European pentru Garantare in Agricultura, Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala, Fondul European pentru Pescuit, prin fondurile structurale si de coeziune, Mecanismul Financiar al Spatiului Economic European si Contributia financiara elvetiana pentru coeziunea Uniunii Europene este constituit din personal contractual sau, dupa caz, functionari publici.
Conform art. 3 din Normele de aplicare a Legii 490/2004 privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri comunitare, aprobate prin HG 595/2009 , cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile acestui act normativ nu se aplica persoanelor incadrate in functii de demnitate publica (ministru, secretar de stat) sau in functii asimilate acestora, personalului incadrat la cabinetele demnitarilor, personalului din corpul consilierilor de afaceri europene.
Din interpretarea tuturor textelor legale mentionate anterior, apreciem ca o persoana care ocupa functia de consilier al primarului nu poate fi considerata personal de specialitate in intelesul art. 1 din Legea 490/2004 , fiind asimilata personalului incadrat la cabinetul demnitarilor, cu contract individual de munca pe perioada determinata si cu atributii stabilite prin dispozitie a demnitarului, in acest caz a primarului, deci nu poate beneficia de cresterea salariala prevazuta de legea mentionata anterior.