Consecinte ale platii cu intarziere a impozitului pe salarii

plata impozitintarzierepenalitatiamenziangajatorsalariatisalarii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Impozitul pe salarii are o pondere deosebita in structura bugetului, plasandu-se pe locul al doilea imediat dupa incasarile din taxa pe valoarea adaugata. Procedura de colectare prin intermediul retinerii la sursa, dar si sanctiunile aplicate in cazul nerespectarii acesteia ilustreaza de asemenea importanta acestui impozit, dar si a contributiilor sociale.

Subliniind faptul ca, spre deosebire de alte impozite supuse retinerii la sursa, in cazul impozitului pe salarii si contributiilor aferente obligatia de plata a impozitului este creata si fara plata efectiva catre beneficiari a veniturilor, vom analiza consecintele intarzierii platii acestor obligatii fiscale.

Reanalizarea in ansamblu a acestor consecinte au ca motiv modificarea Codului de procedura fiscala realizata prin Ordonanta Guvernului nr. 47/2007 care a vizat si sporirea cuantumului amenzilor aplicabile cu privire la sumele supuse retinerii la sursa. Aceste masuri au in vedere si importanta acestor obligatii fiscale din perspectiva salariatilor si a obligatiilor corelative ale statului fata de acestia.

Asadar intarzierea fie si cu o zi a platii impozitului pe salarii si a contributiilor sociale atrage obligatia de plata a majorarilor de intarziere in cota de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.

De la 1 iulie majorarile de intarziere au fost inlocuite cu dobanzi de 0,05% si penalitati de 5% sau 15% in functie de peroada intarzierii. De la 1 octombrie 2010 nivelul dobanzilor a fost diminuat la 0,04% pentru fiecare zi de intarziere.

Concomitent, organele fiscale vor urmari si savarsirea faptelor prevazute de art. 219 alin. (1) din Codul de procedura fiscala. Astfel, potrivit art. 219 alin. (1) lit. o) si p), neretinerea sau retinerea si nevarsarea in totalitate potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa constituie contraventie, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni.

Amenzile sunt stabilite de art. 219 alin. (2) din Codul de procedura fiscala si sunt diferentiate in functie de calitatea persoanei obligate sa efectueze retinerea la sursa, dar si de cuantumul sumei de plata. Astfel faptele vor fi sanctionate:
-    cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele juridice, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt de pana la 50.000 lei inclusiv;
-    cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt cuprinse intre 50.000 lei si 100.000 lei inclusiv;
-    cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei, pentru persoanele juridice, , daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt mai mari de 100.000 lei.

Desigur ca, in temeiul dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 referitoare la raspunderea contraventionala, in anumite circumstante este posibila aplicarea unui avertisment.

Sanctiunile sunt cu mult mai aspre in cazul in care sumele sunt retinute, dar nu sunt si virate la bugetul consolidat. Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale nr. 241/2005 reglementeaza si infractiunea in legatura cu sumele supuse retinerii la sursa. Art. 6 din cuprinsul legii stabileste pedeapsa cu inchisoare de la un an la 3 ani sau cu amenda pentru retinerea si nevarsarea, cu intentie, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa.

Nu in ultimul rand, ca si in cazul existentei si altor obligatii restante, organele fiscale vor initia procedurile de executare silita asupra angajatorului care nu isi indeplineste obligatiile de plata la termen. De asemenea, potrivit modificarilor aduse prin Ordonanta Guvernului nr. 47/2007, cazurile de nerespectare a legislatiei financiar-fiscale pot fi facute publice prin mass-media prin derogare de la regulile generale privind secretul fiscal.

Asadar, data fiind importanta acestora, Administratia fiscala beneficiaza de un intreg arsenal destinat colectarii cu maxima operativitate a impozitului pe salarii si a contributiilor aferente.


de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
plata impozitintarzierepenalitatiamenziangajatorsalariatisalarii

Data aparitiei: 25 Octombrie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Consecinte ale platii cu intarziere a impozitului pe salarii Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Detasare salariat. Statul in care se platesc contributiile socialeIntrebare: In cazul in care avem un salariat detasat in UE de 5 ani de zile cu reinnoire detasare la 6 luni, unde trebuie sa ii fie declarate taxele, in Romania sau in tara unde isi desfasoara activitatea, tinand cont de Articolul 12 Reguli speciale in care se mentioneaza: (1) Persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Certificat medical cod 08. CASS ianuarie - aprilieIntrebare: OUG 34/2024 care intra in vigoare incepand cu data de 12 aprilie prevede eliminarea CASS CM 08 Intrebarea mea este: Daca am o salariata care a beneficiat de CM 08 din data 27.12 2023 (CM initial dec 2023) pana la data de 30.04.2024 (perioada de acordare inceteaza dupa data de 12.04.2024), conform Oug 32 trebuie sa ii fac recalculul indemnizatiei nete (sa nu mai retin CASS) pentru perioada ian-martie? Pentru luna aprilie nu retin CASS.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]