legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

[MODEL] Clauza de confidentialitate in contractul de munca si reglementari cheie

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
01 Iulie 2025
01 Iulie 2025
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
Model de act aditional la CIMact aditionalCIM
[MODEL] Clauza de confidentialitate in contractul de munca si reglementari cheie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Potrivit art. 26 din Codul muncii, clauza de confidentialitate reprezinta acordul dintre parti prin care acestea se obliga ca, atat pe durata contractului individual de munca, cat si dupa incetarea acestuia, sa nu divulge informatiile sau datele la care au avut acces in timpul executarii contractului.
 
Conditiile concrete privind respectarea confidentialitatii sunt stabilite prin regulamentele interne, contractul colectiv de munca sau contractul individual de munca. 

Va prezentam in acest articol un model de act aditional ce are inserata clauza de confidentialitate si vom trece in revista principalele reglementari legislative cu privire la alte clauze ce pot fi introduse in CIM.

Model Clauza de confidentialitate in contractul de munca

Iata mai jos un model de act aditional cu clauza de confidentialitate inserata Precizam faptul ca aceasta clauza poate fi inserata in CIM la angajare sau ulterior, printr-un act aditional.

Descarca in PDF >> Act aditional cu clauza de confidentialitate 

Angajator .........................................
Adresa .............................................
Inregistrata la Registrul Comertului din ...... sub nr. J.../...../...........
C.U.I. ...............
Telefon: ................../Fax: ...................

 
ACT ADITIONAL CU CLAUZA DE CONFIDENTIALITATE
la contractul individual de munca nr.….. / ……

 
Inregistrat la I.T.M. …………………….sub nr. ........./.................................
 
Partile clauzei de confidentialitate:
 
Angajator persoana juridica/fizica cu sediul/domiciliul in ............................................, str. .............................................., nr. ......, sector/judet .................., inregistrata la Registrul Comertului/autoritatile administratiei publice din ........................................ sub nr. J.../..../...., C.U.I. ............., telefon ........, reprezentata legal prin dna/dl ....................... in calitate de director general/administrator
 
si
 
Salariat/salariata – dl/dna ..................................... domiciliat/domiciliata in localitatea ..................................., str. ............................................... nr. ..... bl. ...... sc. ...... et. ...... ap. ...... sector/judetul ......................................................... posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate/pasaportului seria ...... nr. ...... eliberat/eliberata de ............ la data de .................. CNP ...................................................... incadrat pe postul de....................................
 
au convenit sa incheie prezentul act aditional la contractul individual de munca, dupa cum urmeaza:
 
Art. 1. Pe toata durata existentei contractului individual de munca, salariatul se obliga sa nu transmita date sau informatii confidentiale de care a luat cunostinta pe cale directa sau incidentala in timpul executarii contractului individual de munca.
 
Art. 2. Prin informatii confidentiale se intelege, in sensul prezentei clauze, orice informatii privitoare la situatia financiara a unitatii angajatoare, la proiectele de afaceri ale acesteia, la clientii actuali si potentiali, la procedeele de fabricatie folosite, la proiectele de marketing si promovare a produselor unitatii angajatoare, precum si la orice alte informatii a caror divulgare poate conduce la prejudicierea unitatii angajatoare.
 
Art. 3. Obligativitatea confidentialitatii se mentine si dupa incetarea contractului individual de munca.
 
Art. 4. Obligatia prevazuta la art. 1 inceteaza:
- prin acordul expres al angajatorului;
- prin expirarea unui termen de .............................. dupa incetarea contractului individual de munca;
- la data la care informatiile confidentiale, in sensul art. 2, au devenit publice pe alte cai.
 
Art. 5. Angajatorul se obliga sa nu divulge informatii calificate drept confidentiale de catre salariat, privitoare la aspectele vietii private ale acestuia, de care a luat cunostinta cu prilejul derularii raportului de munca sau in mod incidental.
 
Art. 6. Nerespectarea obligatiei de confidentialitate de catre oricare dintre parti atrage obligarea celui in culpa la plata de daune-interese corespunzatoare prejudiciului cauzat.
 
ANGAJATOR,                                                         SALARIAT

Ce trebuie sa stie angajatorii despre clauza de confidentialitate?

In cadrul desfasurarii activitatii profesionale, salariatii dobandesc in mod inevitabil acces la diverse informatii care pot prezenta un caracter sensibil pentru angajator, fiind considerate confidentiale din perspectiva organizatiei. Aceasta situatie apare odata cu indeplinirea obligatiilor de serviciu pe care le indeplinesc angajatii, care presupun accesul la date, procese, strategii sau alte elemente care pot avea o importanta comerciala, tehnica sau strategica pentru companie. 

In practica, se intampla adesea ca salariatii sa nu aiba o intelegere clara asupra naturii si limitelor acestor informatii confidentiale, precum si asupra responsabilitatilor specifice care le revin in gestionarea lor. Tocmai de aceea, prin clauza de confidentialitate, angajatorul poate aduce la cunostinta salariatului informatiile cu caracter confidential pe care salariatul nu trebuie sa le dezvaluie unor terte parti. 

In general, informatiile confidentiale pot fi cele referitoare la:

  • detaliile privind furnizorii, agentii si distribuitorii si conditiile de afaceri ale acestora
  • detaliile despre clientii si cerintele acestora
  • preturile practicate si conditiile de afaceri cu clientii
  • planurile de marketing si previziunile de vanzare
  • informatiile financiare, rezultatele si previziunile (cu exceptia masurii in care acestea sunt incluse in situatii auditate publicate)
  • planurile de afaceri, planurile strategice, rezultatele de reglementare sau planuri
  •  orice propuneri cu privire la achizitionarea sau cedarea, totala sau partiala, a societatii sau afacerii sau la orice propunere de extindere sau contractare de activitati
  • detaliile despre salariati si functionarii superiori si despre remuneratie, precum si alte beneficii platite acestora
  • informatiile privind activitatile de cercetare, inventiile, procesele secrete, secretele comerciale, etc.   

IMPORTANT DE STIUT!
Clauza de confidentialitate nu poate fi impusa salariatilor de catre angajator, ci trebuie acceptata de catre acestia. Clauza are asadar un caracter bilateral!

Reglementari cheie despre clauzele care pot fi incluse in CIM

In plus, fata de clauza de confidentialitate, in contractul individual de munca pot fi inserate si alte tipuri de clauze, si anume:

Clauza de neconcurenta – prin care salariatul se obliga ca, dupa incetarea contractului individual de munca, sa nu desfasoare activitati in beneficiul unui concurent direct al angajatorului, pe o perioada si intr-un areal geografic determinate;

Clauza de mobilitate – prin care salariatul accepta sa isi desfasoare activitatea in alt loc decat sediul social sau punctele de lucru ale angajatorului, beneficiind, dupa caz, de compensatii specifice;

Clauza de formare profesionala – prin care angajatorul se obliga sa suporte cheltuielile de formare profesionala, iar salariatul se angajeaza sa ramana in companie o anumita perioada, in caz contrar urmand sa restituie cheltuielile aferente.

Clauza de telemunca  – prin care se stabileste ca salariatii presteaza activitate atat de la un loc de munca organizat al angajatorului, cat si de la un loc sau locuri de munca, altele decat sediul angajatorului. 

Evita amenzile date de ITM !!! Comanda ACUM >> Kit de documente obligatorii in Legislatia Muncii si Salarizare - contine 150 de modele de documente si formulare obligatorii de legislatia muncii si salarizare EDITABILE


Se poate include o clauza penala in CIM?


Nu, stipularea clauzei penale in contractul individual de munca sau intr-un act aditional al acestuia, prin care este evaluata paguba produsa angajatorului de salariat din vina si in legatura cu munca sa, este interzisa si este sanctionata cu nulitatea.

 

Se poate include clauza GDPR (de prelucrarea datelor personale) in CIM?

 

In ceea ce priveste consimtamantul salariatilor privind prelucrarea datelor cu caracter personal de catre angajator in cadrul raporturilor de munca si pentru gestionarea evidentelor legale ale muncii, specialistii in legislatia muncii spun ca acesta nu este necesar. Temeiul legal pentru prelucrarea acestor date nu este consimtamantul salariatului, prevazut la art. 6 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR), ci:

  • art. 6 alin. (1) lit. b) – prelucrarea este necesara pentru executarea unui contract, respectiv a contractului individual sau colectiv de munca;
  • art. 6 alin. (1) lit. c) – prelucrarea este necesara pentru indeplinirea unor obligatii legale ale angajatorului, cum ar fi evidenta muncii, obligatiile fiscale sau raportarile cerute de legislatia specifica.

Prin urmare, in cadrul relatiilor de munca, temeiul prelucrarii datelor este legal si contractual, nu voluntar, ceea ce inseamna ca salariatii nu pot refuza furnizarea acestor date, intrucat lipsa lor ar impiedica incheierea contractului de munca, inregistrarea acestuia in Revisal, precum si declararea contributiilor si impozitelor catre autoritatile fiscale.

Totusi, daca angajatorul intentioneaza sa utilizeze datele salariatilor in alte scopuri decat cele strict necesare derularii raporturilor de munca (de exemplu, marketing intern, sondaje sau alte activitati non-obligatorii), atunci se impune obtinerea consimtamantului informat al salariatului.

De asemenea, in situatia in care salariatii gestioneaza, in cadrul activitatii lor, date personale ale altor persoane (colegi, clienti, colaboratori), este recomandat ca in contractul individual de munca sa fie incluse clauze speciale privind protectia datelor. Acestea vor avea rolul de a intari responsabilitatea angajatului si de a asigura conformitatea cu prevederile legale aplicabile in domeniul protectiei datelor.

NOUTATI din Legislatia muncii

Caietul REGES – Instrumentul esential pentru evidenta salariatilor!


Acum aveti sprijinul complet pentru:
- Completarea corecta a Registrului General de Evidenta a Salariatilor
- Evitarea amenzilor usturatoare si a erorilor greu de corectat
- Respectarea tuturor cerintelor legale in vigoare

Caietul REGES va ajuta pas cu pas, clar si simplu!

Vedeti AICI toate detaliile si beneficiile!


 

 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT
REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
a
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]