Controlul Inspectiei Muncii presupune prezenta la locurile de munca organizate de angajator a unei echipe de control, identificate cu legitimatie si insigna. Odata identificat, accesul inspectorului de munca in sediul oricarui angajator sau locurile de munca organizate acestia, persoane fizice sau juridice, trebuie sa fie liber, permanent si fara instiintare prealabila.
Altfel fiind spus, atunci cand primiti viza unor inspectori de munca nu veti putea, din punct de vedere legal, sa amanati, tergiversati sau sa impiedicati controlul sau accesul in incinta organizata de dvs. Nu scapati din vedere faptul ca impiedicarea inspectorilor de munca sa efectueze, total sau partial, controlul ori sa cerceteze evenimentele potrivit prevederilor legale, prin orice actiune sau inactiune a conducatorului unitatii, a reprezentantului legal, a unui angajat, prepus ori a altei persoane aflate in locatiile supuse controlului, inclusiv refuzul persoanei gasite la locul de munca de a completa fisa de identificare sau de a da informatii despre evenimentul cercetat, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 5.000 lei si 10.000 lei.
Prezenta inspectorilor de munca poate fi ocazionata de diversele tipuri de controale desfasurate de aceasta institutie, in functe de care aria de interes a acestora poate fi mai larga sau mai restransa. Tipurile de controale pe care inspectorii ITM le desfasoara sunt dupa cum urmeaza:
- Controlul de fond
- Controlul tematic
- Controlul de campanie
Controlul de fond se efectueaza de regula in cadrul unitatile mai mari, controlul putand fi efectuat in toate subunitatile angajatorului, din localitate sau din afara localitatii, si in acelasi timp poate viza intrega paleta a relatiilor cu salariatii, atat sub aspectul relatiilor de munca, cat si al sanatatii si securitatii in munca, avand o durata intinsa in timp rezultand o tendinta de analiza exhaustiva a activitatii angajatorului din perspectiva relatiei juridice cu angajatii.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
40 Modele de Regulament Intern
Efectuarea unui control de fond insa poate constitui un semnal de alarma, intrucat acest tip de control consuma resurse importante de timp si logistica ale institutiei abilitate si este putin probabil a fi dispus daca in piata nu exista semnale pregnante ale unor defectiuni importante in functionarea relatiei dvs. cu angajatii.
Controlul tematic are in vedere cateva domenii limitate de interes, de regula conexe, fara a exclude insa extinderea spre alte aspecte deficitare aparute pe durata verificarilor. Spre exemplu, o problema importanta in domeniul sanatatii in munca o reprezinta respectarea legislatiei referitoare la timpul de munca si acordarea timpului de odihna corespunzator. Din aceasta perspectiva, controlul tematic, s-ar putea axa pe aspecte precum:
- reglementarea in contractele individuale de munca a clauzelor privind durata muncii si organizarea timpului de munca;
- evidenta orelor lucrate de salariati prin fisele si condicile de prezenta;
- aspecte legate de salarizare (remunerarea muncii suplimentare, a muncii de noapte, sau asigurarea unor forme de compensare in natura).
Controlul de campanie este poate cel mai cunoscut si cel mai popularizat prin intermediul presei, avand un caracter operativ si vizand, aspecte punctuale, de maxima importanta. Cele mai frecvente obiective ale controalelor de campanie sunt, spre exemplu, munca fara forme legale sau pentru verificarea masurilor pentru protectia salariatilor in cazul temperaturilor extreme.