Recent, Inspectia Muncii a aplicat amenzi in valoare de 660.000 de lei unor companii si societati pentru modul in care serviciile externe, responsabile cu activitatile de prevenire si protectie, au incalcat obligatiile legale.
Aceste informatii au fost furnizate de Inspectia Muncii, intr-un comunicat de presa si citate de
Agerpres.
Evitati amenzi de pana la 8.000 de lei avand instructiuni proprii de SSM!
Previn accidentele de munca, salveaza vieti, va scutesc de pierderi materiale sau chiar de inchisoare, detalii AICI >>>
Campania nationala privind verificarea modului in care serviciile externe respecta obligatiile legale si a activitatilor de prevenire si protectie pe care le desfasoara in intreprinderi/unitati s-a desfasurat in perioada 29 mai - 7 iunie 2024 si s-a finalizat cu verificarea a 1.707 unitati care au apelat la servicii externe si a 1.631 de servicii externe.
Nereguli de munca constatate de catre Inspectia Muncii
Ca urmare a controalelor, inspectorii de munca au constatat 1.092 de neconformitati fata de prevederile legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca, pentru care au dispus 1.093 de masuri si au aplicat 789 de sanctiuni contraventionale, din care 117 amenzi in valoare de 660.000 lei.
Cele mai frecvente neconformitati constatate in intreprinderile/unitatile controlate care au apelat la servicii de prevenire si protectie au fost, printre altele: contractele incheiate cu serviciile externe nu contin toate activitatile de prevenire si protectie care se desfasoara de catre serviciul extern sau clauze privind solutionarea litigiilor aparute intre parti; in contractele de prestari servicii incheiate cu serviciile externe nu este mentionat modul de colaborare cu lucratorul desemnat; contracte de prestari servicii neactualizate in forma scrisa (termen de valabilitate depasit) sau fara stabilirea valabilitatii.
De asemenea, serviciul extern nu a efectuat periodic verificari la locurile de munca cu informarea, in scris, a angajatorului asupra deficientelor constatate si a masurilor propuse in vederea remedierii acestora, iar masurile necesare pentru revizuirea planului de prevenire si protectie pentru anul 2024, compus din masuri tehnice, sanitare si organizatorice care sa fie in concordanta cu riscurile specifice de la toate locurile de munca nu au fost luate.
Activitatea serviciilor externe
"Este important ca toti angajatorii sa retina si sa constientizeze faptul ca, indiferent de domeniul de activitate, punerea in aplicare a prevederilor legale in domeniul SSM reprezinta o conditie pentru imbunatatirea mediului de munca, asigurarea unor locuri de munca sigure si, implicit, reducerea incidentei accidentelor de munca si, de asemenea, faptul ca nu sunt exonerati de responsabilitatile lor in domeniul SSM daca au apelat la servicii externe. In cadrul campaniei, a fost distribuit angajatorilor un chestionar de opinie privind activitatea desfasurata de catre serviciile externe de prevenire si protectie in unitatile lor. Au fost completate 1.732 chestionare de opinie, in urma carora s-a constatat ca 1.420 angajatori, respectiv 82% din totalul respondentilor, apreciaza activitatea desfasurata de catre serviciile externe cu care au contract ca fiind foarte buna. 267 de angajatori (15,4% din totalul respondentilor) apreciaza activitatea desfasurata de catre serviciile externe cu care au contract ca fiind buna, iar 2,3% dintre respondenti apreciaza activitatea desfasurata de catre serviciile externe ca nesatisfacatoare sau satisfacatoare. De asemenea, se constata ca 789 angajatori, respectiv 51,7% din totalul respondentilor, considera ca activitatea serviciilor externe inregistreaza o imbunatatire fata de anii anteriori", a declarat in comunicatul citat, Mihai Nicolae Uca, inspector general de stat adjunct.
Au mai fost semnalate erori precum: neintocmirea de instructiuni proprii pentru toate activitatile desfasurate; evaluari de riscuri incomplete sau neactualizate, fise de instruire completate necorespunzator si instruire periodica fara demonstratii practice; lipsa semnalizarii SSM sau semnalizare necorespunzatoare, lipsa controlului medical la angajare si a masurilor de prim ajutor; nepurtarea echipamentului de protectie corespunzator riscurilor, concluzioneaza Inspectia Muncii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incadrarea deplasarii salariatului se stabileste in functie de motivul deplasariiIntrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fisa de post pentru Inginer de dezvoltare a produselor softwareIntrebare: Va rog sa-mi trimiteti un model fisa de post pentru codul COR 251207: Inginer de dezvoltare a produselor software.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<