Societatea care doreste sa se autorizeze ca agent de munca trebuie sa isi autorizeze la oficiul registrului comertului codul caen 7820 Activitati de contractare, pe baze temporare, a personalului.
Conform art. 3 din HG 1256/2011, in vederea obtinerii autorizatiei de functionare ca agenti de munca temporara, persoanele juridice, denumite in continuare solicitanti, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie persoane juridice constituite potrivit legii si sa aiba prevazut in actul constitutivtrebui, ca obiect principal de activitate, "Activitati de contractare, pe baze temporare, a personalului conform codului CAEN";
b) sa nu inregistreze debite la bugetul de stat sau la bugetele locale;
c) sa nu figureze in evidentele cazierului fiscal cu fapte sanctionate de reglementarile financiare, vamale si nici cu cele care privesc disciplina financiara;
d) sa nu fi fost sanctionate contraventional, in ultimele 24 de luni anterioare datei formularii cererii de autorizare, pentru incalcarea prevederilor legislatiei muncii, comerciale si fiscale; contraventiile cu privire la care exista o actiune pe rolul instantelor de judecata vor fi luate in considerare numai daca pana la data solutionarii cererii de autorizare s-a pronuntat cu privire la acestea o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila;
e) sa constituie garantia financiara de 25 de salarii de baza minime brute pe tara
Pentru a fi mai relevanti, am ales un studiu de caz prezentat pe PortalCodulMuncii si explicat de specialisti:
"Va rog sa mi expuneti pasii, de la infiintare pana la desfasurarea efectiva a activitatii, pe care o societate ar trebui sa ii urmeze pentru a desfasura activitate de leasing de personal/ agent de munca temporara cu salariati romani si straini (ue/non ue). Ce cod caen ar trebui sa aleaga, ce autorizatii ar fi necesare pt a putea functiona, care angajator trebuie sa obtina autorizatia de munca, etc."
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Portal Codul Muncii
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Raspunsul specialistilor:
Incepem prin a mentiona ca art. 4 din acelasi act normativ citat mai sus prevede astfel:
Art. 4
(1) Autorizarea solicitantilor se face de catre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, la propunerea agentiilor teritoriale pentru prestatii sociale in a caror raza teritoriala isi au sediul.
(2) In scopul obtinerii autorizatiei de functionare, solicitantii depun la agentiile teritoriale pentru prestatii sociale o cerere insotita de un dosar de autorizare care trebuie sa contina urmatoarele documente:
a) actul constitutiv sau actul aditional la actul constitutiv, dupa caz, in care sa fie mentionat obiectul de activitate, prevazut la art. 3 lit. a), in copie legalizata;
b) certificatul de inregistrare la registrul comertului, emis de oficiul registrului comertului, in care sa fie mentionat obiectul principal de activitate, prevazut la art. 3 lit. a), in copie legalizata;
c) cazierul fiscal;
d) certificate eliberate de institutiile competente, care sa ateste indeplinirea conditiei prevazute la art. 3 lit. b);
e) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comertului, care trebuie sa cuprinda mentiuni din care sa rezulte ca solicitantii nu se afla in procedura de reorganizare sau faliment, potrivit legii;
f) dovada constituirii garantiei financiare, in cuantumul prevazut la art. 5;
g) declaratie pe propria raspundere a solicitantului privind indeplinirea conditiei de la art. 3 lit. d).
(3)Filialele solicitantilor se supun separat procedurii de autorizare.
In vederea obtinerii autorizatiei de agent de munca temporara, societatea trebuie sa depuna o cerere la Agentia pentru Plati si Inspectie Sociala a Municipiului Bucuresti. Documentele si modelul cererii si al declaratiei pe proprie raspundere le gasiti aici:
https://cluj.mmanpis.ro/agent-de-munca-temporara/
In prezent, garantia este in suma de 92.500 lei (3.700 x 25).
Conform art. 10, 11 si 12 din HG 1256/2011:
Art. 10
(1) Agentul de munca temporara incheie cu salariatul temporar un contract de munca temporara, in scris, in limba romana, care trebuie sa cuprinda elementele prevazute la art. 94 alin. (2) din Legea nr. 53/2003, republicata.
(2) Pentru fiecare noua misiune de munca temporara, intre parti se incheie un nou contract de munca temporara, in care vor fi precizate toate elementele prevazute la alin. (1) care sunt modificate.
(3) Contractul de munca temporara incheiat pentru mai multe misiuni de munca temporara inceteaza la terminarea ultimei misiuni de munca temporara pentru care a fost incheiat.
Art. 11. - (1) Agentul de munca temporara pune la dispozitia utilizatorului un salariat temporar, in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa.
(2) Contractul de punere la dispozitie trebuie sa cuprinda elementele prevazute la art. 91 alin. (2) din Legea nr. 53/2003, republicata.
(3) Conditiile de baza de munca si de angajare referitoare la durata timpului de lucru, munca suplimentara, repausul zilnic si saptamanal, munca de noapte, concediile si sarbatorile legale si salarizarea aplicabile salariatilor temporari sunt, pe durata misiunii de munca temporara la un utilizator, cel putin acelea care s-ar aplica salariatilor in cazul in care acestia ar fi fost recrutati direct de catre utilizatorul respectiv pentru a ocupa acelasi loc de munca. Toate conditiile de baza de munca si de angajare stabilite prin legislatie, regulamentul intern, contractul colectiv de munca aplicabil, precum si prin orice alte reglementari specifice aplicabile utilizatorului sunt aplicabile in mod direct si salariatilor temporari pe durata misiunii de munca temporara.
(4) In cazul in care misiunea de munca temporara oferita de agentul de munca temporara poate pune in pericol viata si integritatea fizica si/sau psihica a salariatului temporar, acesta este indreptatit sa refuze misiunea de munca temporara.
(5) Refuzul salariatului se face in forma scrisa si nu poate constitui motiv de sanctiune sau concediere.
Procedura obligatorie ce trebuie parcursa la angajarea strainilor in Romania! Probleme frecvente si modalitati optime de rezolvare!
Aflati informatii complete parcurgand lucrarea "Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE in Romania, detalii AICI >>>
Art. 12. - Agentii de munca temporara au obligatia de a tine evidenta si de a inregistra contractele de munca temporara in Registrul general de evidenta al salariatilor, potrivit prevederilor art. 34 din Legea nr. 53/2003, republicata.
Astfel, agentul de munca temporara incheie dupa obtinerea autorizatiei:
1.contracte de munca temporara cu salariatii pe care le inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor;
2. contracte de punere la dispozitie cu utilizatorii.
In ceea ce priveste salariatii cetateni NON UE, mentionam ca acestia nu pot fi angajati ca salariati temporari de un agent de munca temporara pentru a fi plasati la terti, intrucat conform art. 4 alin. (2) lit. lit. a) din O.G. nr. 25/2014, este necesar ca pentru obtinerea unui aviz de angajare, societatea solicitanta sa faca dovada ca desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu functia pentru care se solicita incadrarea in munca a strainului.
Spre exemplu, daca se doreste aviz de angajare pentru cod COR 932906 muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor angajatorul trebuie sa desfasoare activitati corespunzatoare cod CAEN cum ar fi 2562 operatiuni de mecanica generala, altfel Inspectoratul General pentru Imigrari nu acorda aviz de angajare.
Din practica, cunosc faptul ca Inspectoratul General pentru Imigrari respinge acordarea avizului de angajare agentilor de munca temporara.
In ceea ce priveste salariatii cetateni UE, acestia pot fi angajati in Romania intocmai ca si cetatenii romani inclusiv de un agent de munca temporara.
Conform art. 3 alin. (1) din OUG 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene, cetatenii Uniunii Europene si membrii acestora de familie care isi exercita dreptul de rezidenta pe teritoriul Romaniei beneficiaza de egalitate de tratament cu cetatenii romani in domeniul de aplicare a tratatelor Uniunii Europene, sub rezerva prevederilor acestor tratate si a dispozitiilor adoptate in aplicarea lor. Astfel, cetatenii statelor membre UE au acelasi drepturi ca si cetatenii romani.
De aceea, cetatenii statelor membre UE pot fi angajati in aceleasi conditii in care pot fi angajati si cetatenii romani.
In Revisal, salariatul cetatean al altui stat membru UE se inregistreaza cu datele din pasaport.
Art. 11 alin. (1) din OUG 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene stabileste ca cetatenii Uniunii Europene care intra pe teritoriul Romaniei beneficiaza de drept de rezidenta pentru o perioada de pana la 3 luni de la data intrarii in tara, fara indeplinirea vreunei conditii suplimentare.
Cel tarziu la expirarea celor 3 luni salariatul trebuie sa detina certificatul de inregistrare emis de Inspectoratul General pentru Imigrari. Prin acest certificat i se atribuie salariatului CNP romanesc.
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.