Organizarea activitatii de sanatate si securitate in munca se poate face in functie de activitatea desfasurata si numarul de salariati, astfel:
1. prin asumarea raspunderii administratorului;
2. prin desemnarea unuia sau mai multi lucratori desemnati dintre salariatii companiei;
3. prin infiintarea unui serviciu intern, format dintre salariatii firmei cu contracte individuale de munca cu norma intreaga;
4. prin apelarea la serviciile unui Serviciu Extern de protectia muncii;
Vom compara si analiza avantajele si dezavantajele pentru desemnarea unuia sau mai multi lucratori desemnati dintre salariatii companiei si contractarea unui Serviciu Extern de sanatate si securitate in munca.
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
A. Desemnarea unuia sau mai multi lucratori desemnati dintre salariatii companiei
Ca principale avantaje putem enumera:
- Salariatii proprii cunosc mult mai in detaliu activitatea si modul de organizarea a firmei, fiind foarte familiarizati cu produsele si serviciile companiei la care sunt salariati;
- Timpul de raspuns la eventualele situatii sau probleme aparute este mult mai scurt deoarece ei sunt prezenti in permanenta la locul de munca;
- In schimb sunt si o serie de dezavantaje:
- Persoanele care se ocupa de activitatea de protectia muncii nu au voie sa desfasoare alte tipuri de activitati in firma, organizarea SSM fiind singura atributie din fisa postului;
- Pentru a putea organiza activitatea de SSM dintr-o firma, salariatul desemnat trebuie sa aiba contract individual de munca cu norma intreaga (8 ore). Deci cheltuiala minima cu persoan desemnata este de 1538 lei (1250 lei salariul minim tarifar si 288 lei obligatiile anagajatorului). Deci o cheltuiala de peste 1500 lei lunar doar pentru organizarea activitatii de protectia muncii si eventual situatii de urgenta;
- Angajatorul are obligatia sa plateasca cursurile de formare pentru respectivii salariati, riscand ca dupa o perioada salariatul sa-i plece si sa fie nevoie sa suporte o noua cheltuiala cu pregatirea profesionala;
- Experienta unui salariat nu poate fi foarte mare in domeniul SSM, problemele intalnite in domeniu limitandu-se doar la cele intalnite in firma la care lucreaza sau a lucrat;
- Avand o relatie de subordonare cu angajatorul sau, salariatii care au ca atributii prin fisa postului organizarea activitatii de sanatate si securitate in munca sunt de multe ori subiectivi, trecand cu vedere unele probleme intalnite care ar putea cauza situatii grave;
B. Contractare unui Serviciu Extern de protectie si prevenire
- Ca principale avantaje putem enumera:
- Salariatii Serviciului Extern au un grad de calificare ridicat si o experienta mare garantata de Certificatul de Abilitare obtinuta de la Inspectoratul Teritorial de Munca;
- Tarifele pentru prestarea de servicii SSM percepute de Serviciile Extene de prevenire si protectie sunt de cateva sute de lei pe luna, mult mai putin decat cheltuiala cu un salariat pesoana desemnata;
- Experienta mare in activitatile de control desfasurate de catre inspectorii ITM;
- Aprecierea si informarea total obiectiva, salariatii Serviciului Extern nefiind dependenti de administratorii firmelor pentru care presteaza servicii SSM;
- In afara de costurile cu tariful lunar, firmele care organizeaza activitatea de SSM prin intermediul unui Serviciu Extern nu mai au cheltuieli suplimentare, cu materialele informative si pregatirea salariatilor Serviciului Extern ocupandu-se angajatorul acestora,
- Ca si dezavantaje putem enumera:
- Timpul de raspuns este mai mare datorita prezentei sporandice in incinta companiei pentru care preseaza servicii de SSM;
Ca si concluzie reiese clar dezavantajul pentru firmele mici cu putini salariati (sub 50) sa desemneze o persoana dintre salariatii sai pentru organizarea activitatilor de prevenire si protectie daca facem referire strict la partea financiara.
Insa, chiar si firmele mari cu mai multi salariati prefera contractarea unui Serviciu Extern datorita cunoasterii mai profunde de catre acestea a legislatiei in domeniu, consultantei permanente din partea acestora si rapiditatea in intocmirea documentelor.