In contractul colectiv de munca de la nivel de societate comerciala nu trebuie sa includeti:
- acele drepturi si obligatii, stipulate de Codul muncii, care pot fi detaliate si reglementate si prin regulamentul intern.
In timp ce contractul colectiv de munca se incheie prin negociere si se poate modifica numai prin acordul partilor, regulamentul intern se intocmeste de angajator, prin consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Acolo unde este posibil, este recomandabil sa utilizati regulamentul intern ca instrument de adaptare a prevederilor legislative si a celor stabilite in contractul colectiv de la nivel superior;
- acele drepturi si obligatii, stipulate in Codul muncii, care pot fi detaliate si reglementate si prin contractul individual de munca.
In timp ce negocierea colectiva este un proces mai complex, negocierea individuala este mult mai usoara.
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Noua lege a pensiilor Ghid practic
250 Modele Fise de Post
In timp, contractele colective de munca ar trebui incheiate succesiv, mai intai sa fie incheiat contractul colectiv la nivel national, contractul colectiv de munca de la nivel de ramura si dupa aceea contractul colectiv de munca la nivel de unitate.
Daca nu se respecta aceasta ordine, contractul colectiv de munca de la nivel de unitate trebuie adaptat la contractele colective de la nivel superior, odata cu modificarea acestora.
Aceeasi adaptare trebuie realizata si in cazul modificarii legislatiei; in caz contrar se aplica direct noile prevederi legislative, indiferent de continutul clauzelor incluse in contractul colectiv.
Rolul contractului colectiv de munca in reglementarea relatiilor de munca nu elimina celelalte modalitati de reglementare, respectiv prin contract individual de munca si prin regulament intern.
In anumite cazuri, reprezentantii salariatilor si angajatorul convin ca regulamentul intern sa fie considerat anexa la contractul colectiv de munca.
Recomandam sa se evite acest aranjament, deoarece va poate crea dificultati in amendarea unor clauze ale regulamentului.
Acordurile incheiate intre dvs., ca patron, si reprezentantii salariatilor in vederea solutionarii conflictelor de munca sunt considerate parte integranta din contractul colectiv de munca.