Intrebare:
O persoana fizica autorizata (PFA), pensionar, cu limita de varsta, presteaza servicii intr-un spital (analize de laborator) si factureaza la fiecare sfarsit de luna valoarea prestatiei.
Va rog precizati daca persoana respectiva plateste dupa valoarea prestatiei efectuate CAS, somaj si sanatate? Activitatea este considerata depententa sau independenta?
Raspuns:
1) Persoane fizice care desfasoara activitati autorizate potrivit prevederilor din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 sunt obligate, potrivit prevederilor art. 48 alin. (8) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila. Veniturile realizate reprezinta venituri incluse in categoria veniturilor din activitati independente realizate potrivit art. 46 din Codul fiscal. Impozitul pe venitul net anual impozabil datorat este declarat de persoana fizica prin completarea formularului 200 - Declaratie privind venitul realizat. Persoana fizica ce desfasoara o activitate in mod independent are obligatia determinarii si declararii venitului net anual. Impozitul anual datorat se stabileste, potrivit prevederilor art. 84 alin. (1) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2010, de organul fiscal competent pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitul net anual impozabil.
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii datorate pentru veniturile realizate de persoanele fizice care desfasoara activitati independente, aceastea sunt platite de insasi persoana fizica, datorandu-se urmatoarele contributii obligatorii:
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
40 Modele de Regulament Intern
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
a) contributia la asigurarile sociale, potrivit art. 6. alin. (1) pct. IV. Lit. c) din Legea nr. 263/2010 astfel cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2010
Persoanele care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si care sunt persoane fizice autorizate sa desfasoare activitati economice sunt considerate asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii.
In temeiul art. 11 din Legea nr. 263/2010, persoanele in varsta de 18 ani care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si care sunt persoane fizice autorizate sa desfasoare activitati economice sunt obligate sa se asigure pe baza declaratiei individuale de asigurare. Declaratia individuala de asigurare se depune in termen de 30 de zile de la data incadrarii in situatia prevazuta mai sus la casa teritoriala de pensii competenta, in functie de domiciliul sau resedinta persoanei.
Venitul lunar asigurat pentru persoanele este cel stabilit prin declaratia individuala de asigurare si nu poate fi mai mic decat suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si mai mare decat valoarea corespunzatoare a de 5 ori castigul salarial mediu brut. Art. 15 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 nr. 287/2010 a stabilit caștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 este de 2.022 lei.
Baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale o constituie venitul lunar asigurat, inscris in declaratia individuala de asigurare sau in contractul de asigurare sociala, dar nu mai putin decat suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mult de 5 ori valoarea acestuia. Asiguratii datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor normale de munca, stabilita prin lege.
Pentru anul 2011 cotele de contribuție de asigurari sociale se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) 31,3% pentru condiții normale de munca;
b) 36,3% pentru condiții deosebite de munca;
c) 41,3% pentru condiții speciale de munca.
Se excepteaza de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare persoanele care beneficiaza de una dintre categoriile de pensii din sistemul public sau daca se regasesc in situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I, II, III si V din Legea nr. 263/2010, respectiv realizeaza venituri din salarii urmare unui contract individuale de munca sau act de numire.
b) contributia la asigurarile sociale de sanatate, in temeiul art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006.
Persoanele care realizeaza venituri impozabile din activitati independente care se supun impozitului pe venit au obligatia platii unei contributii banesti pentru asigurarile de sanatate. Normele de aplicare a Legii nr. 95/2006 prevad, in cazul persoanelor care desfasoara activitati independente, obligatia acestora de a vira trimestrial contributia aplicata asupra venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla.
Persoanele fizice asigurate pe baza de contract de asigurare de sanatate, altele decat cele pentru care colectarea contributiei se realizeaza de ANAF, declara obligatiile catre fond, potrivit declaratiilor-model prevazute in anexa nr. 5 la OPCNAS nr. 617/2007. Declaratia privind obligatiile la fond se depune la casele de asigurari de sanatate cu care persoana fizica asigurata a incheiat contractul de asigurare.
b) contributia pentru concedii si indemnizatii - Persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente (art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005) datoreaza si achita in nume propriu cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85%. Baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii nu poate depasi plafonul a 12 salarii minime brute pe tara (garantate in plata). Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii se aplica asupra veniturilor supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv asupra veniturilor din deciziile de impunere estimative/anuale eliberate de unitatile fiscale teritoriale.
Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, persoanele mentionate mai sus sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la casa de asigurari de sanatate la care acestia sunt luati in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate.
Asigurarea acestei categorii de persoane se constituie drept o asigurare facultativa, atat timp cat prevederile legale permit retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (model prevazut de anexa 6 la OMS si PCNAS nr. 60/32/2006).
2) In ceea ce priveste caracterul independent al activitatii, precizam ca, pentru a putea diferentia activitatea dependenta sau de natura salariala de cea independenta, trebuie sa va referiti la criteriile prevazute de punctul 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal, respectiv de Punctul 67 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 din Codul fiscal.
De asemenea, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
- beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
- in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
- platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
- platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
Textul normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 7 alin. (1) pct. 2.1 si 2.2. din Codul fiscal vine sa sintetizeze criteriile de reconsiderare fara sa aduca in mod real precizari suplimentare sau explicatii cu privire la modul de indeplinire a acestor criterii. In fapt aceste criterii sunt instrumente de reflectare reala a continutului economic al unei activitati. Este necesar ca activitatea concreta sa fie analizata urmand ca mai apoi, raspunzand punct cu punct la fiecare dintre criteriile invocate mai sus sa poata fi trasa o concluzie. Spre exemplu, trebuie analizat daca persoana fizica respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru, creandu-se prezumtii legale cu privire la dependenta.
Contractele de prestari servicii trebuie sa evite in clar incadrarea in criteriile privind reconsiderarea drept activitate dependenta (art. 7 alin. 1 pct. 2.1. din Codul fiscal) si sa si respecte criteriile care definesc preponderenta existentei unei activitati independente (pct. 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal). Intrucat reconsiderarea nu se poate efectua decat in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala, nu trebuie creata posibilitatea pentru administratia fiscala de a reconsidera activitatea pe motivul ca raportul juridic in baza caruia se desfasoara nu reflecta continutul economic al acestuia.