Oficial: Somaj tehnic si dupa 1 iunie, 2.500 lei pentru fiecare nou angajat si subventie 45% din salariul mediu brut. Documente si conditii

Ioana Pavel
Ioana Pavel
29 Mai 2020
29 Mai 2020
Ioana Pavel
Ioana Pavel
somaj tehnic dupa 1 iunieindemnizatia de somaj tehnic pfa drepturi de autorcontract de munca suspendat
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Finantarea de catre stat a somajului tehnic se prelungeste, in anumite conditii, si dupa data de 1 iunie a.c. In concret, Guvernul a aprobat ordonanta (OUG 92/2020 a fost publicata in Monitorul Oficial) prin care se stabileste ca subventionarea de la stat a indemnizatiilor de somaj tehnic pentru salariatii cu contractele de munca suspendate se poata face pana la 31 decembrie 2020, in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii. Despre subventionarea salariilor cu peste 40% de catre stat am scris si AICI.
 
“Art. XI – Articolul 24 din Legea nr.55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 396 din 15 mai 2020 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Aflati tot ce trebuie sa stiti ca ANGAJATOR despre SOMAJUL TEHNIC finantat de stat! Detalii aici!
 
 
Iata principalele masuri aprobate:

I. incepand cu 1 iunie 2020, angajatii care au beneficiat de indemnizatie de somaj tehnic conform OUG 30/2020 si carora le sunt mentinute raporturile de munca ulterior reluarii activitatii de catre angajatori, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata unei parti din salariu, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

Acest sprijin se acorda in valoare bruta pentru asigurarea unei parti din salariul angajatului:
  • indiferent de durata programului de lucru stabilit de acesta cu angajatorul,
  • angajatorii au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de 6 luni dupa implinirea termenului de 3 luni de mai sus
  • indiferent de durata suspendarii contractului individual de munca pe perioada starii de urgenta.

ANGAJATORII depun prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene:

-  o cerere semnata si datata de reprezentantul legal
-  o declaratie pe propria raspundere
-  lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta suma, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, dupa modelul care va fi aprobat la 5 zile dupa publicarea OUG in Monitorul Oficial.


PLATILE se vor face in termen de 15 zile de la depunerea documentelor catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale. Plata catre salariat se face de catre angajator in termen de maximum 3 zile de la primirea sumelor in cont.
 
Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si a celei asiguratorii pentru munca se realizeaza de catre angajator.

Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.

Nu beneficiaza de sumele amintite mai sus:
 
a) angajatii angajatorilor de tip institutii si autoritati publice, asa cum sunt ele definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
b) angajatii angajatorilor care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in stare de insolventa, faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
 

II. Angajatorii primesc 2.500 lei pentru fiecare persoana angajata din anumite categorii

- incepand cu 1 iunie 2020, angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, prin concediere, in perioada starii de urgenta decretata sau a starii de alerta instituite, inregistrati ca someri in evident agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, o suma de 2.500 lei.

- angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, o suma de 2.500 lei.

Acesti angajatori au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de inca 12 luni de la implinirea termenului de 12 luni.

Nu beneficiaza de sumele prevazute mai sus:
 
a) angajatorii de tip institutii si autoritati publice, asa cum sunt ele definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si  prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
b) angajatorii care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in stare de insolventa, faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
 

Consultati proiectul de OUG mai jos:

Proiect de Ordonanta de urgent pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative
 
Avand in vedere incetarea starii de urgenta instituite din 16 martie 2020 prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei si prelungita prin Decretul nr. 240/2020 privind prelungirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, precum si declararea starii de alerta prin Hotararea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare,
 
 luand in considerare necesitatea adoptarii unor masuri active de sprijin imediat pentru angajatorii a caror activitate a fost redusa sau intrerupta total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2 si de stimulare a angajatorilor care incadreaza in munca persoane a caror contracte individuale de munca au incetat in perioada starii de urgenta, precum  si a tinerilor cu varsta cuprinsa intre 16 ani si pana la implinirea varstei de 29 de ani inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca.
avand in vedere ca, in perioada starii de urgenta, au fost adoptate masuri in acord cu evolutiile inregistrate pe piata muncii astfel incat impactul negativ asupra acesteia sa fie cat mai redus, in prezent,
 
intrucat actualul context socio-economic influenteaza semnificativ piata fortei de munca si rata somajului, se impune necesitatea asigurarii unui sprijin angajatilor si angajatorilor in vederea reluarii activitatii economice si mentinerii fortei munca pe care o au la dispozitie,
luand in considerare faptul ca adoptarea acestei masuri de sprijin are in vedere consolidarea pietei muncii, concomitent cu prevenirea cresterii ratei somajului la nivel national, precum si asigurarea unei surse de venit salariatilor, contribuind astfel la reducerea efectelor sociale negative determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2.
 
tinand cont de faptul ca neadoptarea unor masuri urgente, cu caracter exceptional, ar putea contribui la cresterea somajului la nivel national, precum si la amplificarea decalajului socioeconomic dintre persoanele ale caror contracte de munca au fost afectate direct de epidemia SARSCoV-2 si restul populatiei, 
 
 aceste elemente vizeaza un interes public si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata si impune adoptarea de masuri active imediate pe calea ordonantei de urgenta 
 
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
 
 Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
 
Art. I - (1) Incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatii care au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.59/2020 si carora le sunt mentinute raporturile de munca ulterior reluarii activitatii de catre angajatori, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata unei parti din salariu, reprezentand 45% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 45% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
 
(2) Suma prevazuta alin. (1) se acorda in valoare bruta pentru asigurarea unei parti din salariul angajatului, indiferent de durata programului de lucru stabilit de acesta cu angajatorul. 
 
(3) Angajatorii prevazuti la alin.(1) au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de 6 luni dupa implinirea termenului de 3 luni prevazut la alin. (1).
 
(4) Prevederile alin. (1) se aplica indiferent de durata suspendarii contractului individual de munca pe perioada starii de urgenta.
 
(5) Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate dintre care cel putin unul se afla sub incidenta restrictiilor stabilite prin acte ale autoritatilor competente, opteaza fie pentru aplicarea prevederilor alin (1) fie pentru aplicarea art. XI din prezenta ordonanta.
 
Art. II - (1) Sumele prevazute la art. I alin. (1) se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj.
 
(2) In vederea acordarii sumelor prevazute la art. I alin. (1), angajatorii depun, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta suma, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
 
(3) Documentele prevazute la alin. (2) se depun in luna curenta pentru plata sumei din luna anterioara.
 
 (4) Angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute la alin. (2).
(5) Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a sumelor prevazute la art. I alin. (1) se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor potrivit procedurii prevazute la alin.(2), catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale.
 
 (6) Plata sumei prevazute la art. I alin. (1) se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor, in conditiile alin. (4).
 
Art. III - (1) Suma prevazuta la art. I alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
 (2) In cazul sumei prevazute la art. I alin. (1), calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si a celei asiguratorii pentru munca se realizeaza de catre angajator.
 
(3) Pentru calculul impozitului pe venit prevazut la alin. (2) se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
 (4) Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale prevazute conform alin. (2) este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
 
Art. IV – (1) Prin exceptie de la prevederile art. 85 alin.(1) din Legea nr. 76/2006 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 iunie 2020, angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, prin concediere, in perioada starii de urgenta decretata sau a starii de alerta instituite, inregistrati ca someri in evident agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, o suma de 2.500 lei.
 
(2) Angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, o suma de 2.500 lei.
 
(3) Angajatorii prevazuti la alin.(1) si (2) au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de inca 12 luni de la implinirea termenului de 12 luni.
 
(4) Sumele prevazute la alin. (1) si (2) se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat de salariat si nu se cumuleaza cu subventiile care se acorda angajatorilor care au incheiat cu agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti contracte sau conventii in baza art. 80, art. 85 si 934 din Legea nr. 76/2006 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Art. V - Angajatorii care inceteaza raporturile de munca ale salariatilor anterior perioadei prevazuta la art. IV alin. (1) si (2) sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana pentru care a incetat raportul de munca anterior termenului mentionat, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca, daca incetarea acestora a avut loc in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 lit. d) si e), art. 61 lit. d) si art. 65 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Art. VI - (1) Nu beneficiaza de sumele prevazute la art. I alin. (1):
 
a) angajatii angajatorilor de tip institutii si autoritati publice, asa cum sunt ele definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
b) angajatii angajatorilor care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in stare de insolventa, faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
(2) Sumele prevazute la art. I alin. (1) nu se cumuleaza cu subventiile care se acorda in cazul angajatilor pentru care angajatorii au incheiat cu agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti contracte sau conventii in baza art. 80, art. 85 si 934 din Legea nr. 76/2006 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Art. VII – Nu beneficiaza de sumele prevazute la art. IV alin. (1) si (2):
 
a) angajatorii de tip institutii si autoritati publice, asa cum sunt ele definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si  prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) angajatorii care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in stare de insolventa, faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
 
Art. VIII - (1) Sumele prevazute la art. IV alin. (1) si (2) se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, la cererea angajatorilor, depusa, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora acestia isi au sediul social.
 
(2) Procedura de acordare a sumelor prevazute la alin.(1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonanta de urgenta, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. IX - Cheltuielile efectuate din bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit art. I alin. (1) si art. IV
 
alin.(1) si (2) se acopera din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate aplicabile.
 
Art. X – (1) De masura prevazuta la art. I alin. (1) beneficiaza si angajatii care nu au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.59/2020, ai caror angajatori au cifra de afaceri redusa cu cel putin 30% comparativ cu luna similara a anului anterior, pentru cel mult 50% din numarul de angajati.
 
(2) In cazul angajatorilor prevazuti la alin.(1) care nu au desfasurat activitate in luna similara a anului anterior, se va lua in considerare media cifrei de afaceri din ultimele 3 luni anterioare.
 
Art. XI – Articolul 24 din Legea nr.55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si  combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I nr. 396 din 15 mai 2020 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
”Art. 24 - Prevederile art. XI si XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.59/2020, inclusiv cele ale actelor normative de aplicare a acestora, se aplica in continuare, fara intrerupere, de la data de 1 iunie 2020, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile stabilite prin acte ale autoritatilor competente, pana la ridicarea acestora, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020.”
 
Art. XII – ART. XIX din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.59/2020, se abroga.
 
Art. XIII - Legea nr. 215/1997 privind Casa Sociala a Constructorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 372 din 22 decembrie 1997, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
 
1. La articolul 3, litera c) a alineatului (1), se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
”b) asigurarea protectiei salariatilor din activitatea de constructii si de producere a materialelor de constructii in perioada intreruperii activitatii datorita starii de urgenta decretate si a starii de alerta instituita la nivel national;"
 
2. Alineatul (3) al articolului 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
”(3) Perioada de acordare a indemnizatiei de protectie sociala se extinde de drept cu durata aplicarii masurilor dispuse pe perioada starii de urgenta decretate si a starii de alerta instituita la nivel national."
 
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
 
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]