Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Acordare pauza de masa. Ce reguli urmam ca angajator?

timp de muncapauza de masaregulament interncodul muncii
Potrivit art. 134 alin. (1), in cazurile in care durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 6 ore, salariații au dreptul la pauza de masa si la alte pauze, in condițiile stabilite prin contractul colectiv aplicabil sau prin regulamentul intern. Alin. (3) al aceluiasi articol prevede ca pauzele, cu excepția dispozițiilor contrare din contractul colectiv de munca aplicabil si din regulamentul intern, nu se vor include in durata zilnica normala a timpului de munca.
 
Asadar, Codul muncii nu prevede durata pauzei de masa - in fiecare companie aceasta putand fi stabilita prin norme negociate (contractul colectiv de munca) sau prin actul unilateral al angajatorului (regulament intern). In practica, pauza de masa are in general durata de 15, 30 sau chiar de 60 de minute. Pauza de masa este deci inclusa in timpul petrecut de salariat la locul de munca, dar nu si in calculul timpului de munca. Spre exemplu, un salariat poate avea programul de lucru de la 9.00 la 17.30, cu 30 de minute pauza de masa, ceea ce reprezinta 8 ore de munca.
 
Probleme apar insa in practica in cazul programului de lucru special, cum este programul de 12 ore de munca. Potrivit art. 115 alin. (2) din Codul muncii, durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.  Ca urmare, daca salariatul lucreaza 11 ore, cu o ora pauza de masa, ar decurge ca nu este necesar sa i se acorde o perioada de repaus de 24 de ore, deoarece timpul efectiv de munca a fost doar de 11 ore, nu de 12 ore. Mai mult, angajatorul ar putea deroga de la prevederile legii, in avantajul salariatului, stabilind ca pauza de masa de o ora este platita.
 
Semnalam insa ca nu aceasta este interpretarea conferita de catre inspectorii de munca veniți in control. Acestia apreciaza ca daca salariatul s-a aflat in firma pentru 12 ore, el va avea dreptul la 24 de ore libere, chiar daca din cele 12 ore el s-a aflat in pauza de masa timp de o ora. Din moment ce angajatorul a platit 12 ore, s-a considerat ca timpul de lucru este de 12 ore.
 
Si instantele s-au confruntat uneori cu probleme in ceea ce priveste pauzele de masa. Plecand de la faptul ca pauzele tehnologice, in care salariatul se afla la locul de munca, la dispoziția angajatorului, constituie timp de munca, instanțele au stabilit uneori ca pauzele de masa conferite de catre angajator pe parcursul pauzelor tehnologice ar trebui tratate drept timp de munca si salarizate corespunzator. S-a aratat astfel ca "pauzele tehnologice nu pot fi asimilate cu o forma a timpului de odihna - pauza de masa - acestea fiind impuse exclusiv de procesul tehnologic specific angajatorului".
 
Ca urmare, cu privire la pauzele de masa trebuie sa avem in vedere cateva reguli:
-    Acordarea pauzei de masa in cazul tuturor categoriilor de personal. In cazul tinerilor sub 18 ani, durata acestora nu va putea fi mai mica de 30 de minute;
-    Prevederea clara a duratei pauzei de masa. Daca nu exista contract colectiv de munca, aceasta trebuie stabilita prin regulamentul intern;
-    Acordarea pauzei de masa exact in condițiile stabilite prin contractul colectiv sau prin regulamentul intern. Desi prevederea unei pauze de masa mai indelungate poate fi un avantaj pentru salariat, totusi nu se recomanda derogarea de la durata prevazuta in contractul colectiv sau in regulamentul intern, prin stabilirea unei pauze de masa mai indelungate pentru salariați;
-    Stabilirea pauzei de masa prin raportare la programul de lucru (de exemplu, la mijlocul acestuia) si nu prin raportare la eventualele pauze tehnologice. Astfel, se vor evita formulari de tipul "salariatul se va afla in pauza de masa pe perioada intreruperilor impuse de desfasurarea procesului tehnologic";  
-    Stabilirea pauzei de masa in asa fel incat sa se respecte dreptul salariatului la 12 ore de repaus intre doua zile consecutive de munca (art. 135 alin. (1) din Codul muncii).
 
Raspuns oferit de Portal Codul Muncii
 
 

de LegislatiaMuncii.ro


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
timp de muncapauza de masaregulament interncodul muncii

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 03 Ianuarie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Acordare pauza de masa. Ce reguli urmam ca angajator? Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Recalculare Pensie Ore Si Sporuri Trecute In Cartea De MuncaIntrebare: Buna ziua,Am ieit la pensie in anul 2014-01-nov,la limita de varsta .Conform legii de atunci nu au fost luate in calcul orele suplimentare si sporurile care sunt trecute in cartea de munca cu caracter permanent .si anume .Am lucrat sofer profesionist salariat civil in MAN 1975-1987 spor 12.5 %1987-2014 sofer profesionist Procuratura spor tercut in cartea de munca 25%ore suplimentare caracter permanent apoi 50%spor suprasolicitar ,15%spor toxicitate ,20%fidelitate ,salar de merit un an da unul nu
 

Raspuns: Sporurile permanente evidentiate in carnetul de munca se iau in calcul pensiei.Daca la calculul pens... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“CONTRACTELE Part Time - modificari majore in 2020. Model de Contract + Calcul contributii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Aflati totul despre modificarile din contractele part-time
in 2020!

Descarcati gratuit Raportul Special
"CONTRACTELE Part Time - modificari majore in 2020. Model de Contract + Calcul contributii"
CONTRACTELE Part Time - modificari majore in 2020. Model de Contract + Calcul contributii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 

 
 
 



 
Aflati totul despre modificarile din contractele part-time in 2020!
Descarcati gratuit Raportul Special

"CONTRACTELE Part Time - modificari majore in 2020. Model de Contract + Calcul contributii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]