OUG 53 a modificat Codul Muncii in mod substantial. Va prezentam mai jos
Codul Muncii modificat in 2017, cu exemple privind ce s-a modificat si explicatii privind modificarile aparute.
Modificarile din Codul Muncii 2017 afecteaza
munca la negru, forma contractului de munca, modificarea contractului de munca, dar si timpul de munca. In plus, au aparut o serie de contraventii si sanctiuni de care trebuie sa tineti seama.
Atentie la actele aditionale pentru contractul de munca, precum si la inregistrarea contractului de munca in Revisal.
Codul Muncii modificat in 2017 - noutati si explicatii
DEFINIREA MUNCII NEDECLARATE
Articolul 15 (1) a)
Textul de lege modificat si completat
Munca nedeclarata reprezinta:
a) primirea la munca a unei persoane fara incheierea contractului individual de munca in forma scrisa, in ziua anterioara inceperii activitatii
Explicatie
Aceasta era pana acum singura forma de munca “la negru”, sanctionata ca atare.
Articolul 15 (1) b)
Textul de lege modificat si completat
b) primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii.
Explicatie
Pana acum, neinregistrarea contractului in ReviSal era sanctionata contraventional, dar nu era considerata munca la negru, in masura in care contractul de munca se incheiase in scris.
Articolul 15 (1) c)
Textul de lege modificat si completat
c) primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat.
Explicatie
In acest sens este si Decizia inalte Curti de Casatie si Justitie nr. 20/2016, care a statuat ca in sintagma "fara incheierea unui contract individual de munca" prevazuta de art. 260 alin. (1) lit. e) din Codul muncii se include si situatia contractului individual de munca suspendat.
Articolul 15 (1) d)
Textul de lege modificat si completat
d) primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial
Explicatie
Aici se au in vedere prevederile art. 105 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, potrivit carora salariatul angajat part-time nu poate presta ore suplimentare.
Astfel, un salariat cu fractiune de norma va avea trecut in contract intervalul in care isi desfasoara activitatea, de exemplu: de la 8,00 la 12,00. Dar care este sanctiunea daca inspectorul de munca, venit in control, il gaseste lucrand la ora 16,00? In aceasta privinta, practica inspectoratelor teritoriale de munca era impartita: unele considerau ca fapta ar constitui contraventia de la art. 260 alin. (1) lit. i) din Codul muncii: “nerespectarea dispozitiilor privind munca suplimentara”, in timp ce alte inspectorate apreciau ca acesta ar un caz de munca nedeclarata. Modificarea Codului muncii este in sensul celei de a doua opinii.
FORMA CONTRACTULUI DE MUNCA
Articolul 16 (1)
Textul de lege modificat si completat
Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana, anterior inceperii activitatii de catre salariat. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului.
Explicatie
Se elimina propozitia “Forma scrisa este obligatorie pentru incheierea valabila a contractului”. Astfel, in situatia in care contractul individual de munca nu a fost incheiat in forma scrisa, se prezuma ca a fost incheiat pe durata nedeterminata, iar partile pot face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate prin orice alt mijloc de proba.
La aceasta solutie ajunsese deja (indirect) Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia nr. 37/2016, cu privire la admisibilitatea actiunii in constatare a raportului de munca si a efectelor acestuia pentru persoana care a prestat munca fara incheierea contractului individual de munca in forma scrisa, decizie publicata in Monitorul Oficial nr. 114 din 10 februarie 2017.
Noul text adauga expres faptul ca incheierea contractului intervine anterior inceperii activitatii de catre salariat, ceea ce era obligatoriu si pana acum, dar decurgea implicit din art. 16 alin. (2) si (3).
Articolul 16 (4)
Textul de lege modificat si completat
Angajatorul este obligat sa pastreze la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc.
Explicatie
Aceasta este o obligatie noua, aplicabila mai ales atunci cand munca nu se presteaza la sediul unitatii.
Inalta Curte de Casatie si Justitie a hotarat, prin Decizia nr. 56 din 15 ianuarie 2014, ca in cazul contraventiei constand in primirea la munca a persoanelor, fara incheierea unui contract de munca in conditiile art. 16 alin. (1) din Codul Muncii, locul savarsirii contraventiei este locul unde au fost depistate persoanele prestand munca in afara conditiilor impuse de lege.
MODIFICAREA CONTRACTULUI
Articolul 17 (5)
Textul de lege modificat si completat
Orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil.
Explicatie
Pana acum, aceasta prevedere viza numai modificarile intervenite prin lege (act normativ), ceea ce crea probleme in practica. Spre exemplu, si pana acum daca se modifica salariul minim prin Hotarare a Guvernului, angajatorului putea emite o decizie unilaterala de racordare a fiecarui contract individual de munca la noul nivel salarial.
Dar daca noul salariu era stabilit prin
contract colectiv de munca, era necesara incheierea de acte aditionale cu fiecare salariat in parte in vederea modificarii nivelului salarial. Acum, regimul juridic este acelasi, indiferent daca modificarea intervine prin act normativ sau contract colectiv de munca.
TIMPUL DE MUNCA
Articolul 119
Textul de lege modificat si completat
Angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit a programului de lucru, si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta, ori de cate ori se solicita acest lucru.
Explicatie
Pana acum, textul avea in vedere obligatia de a tine evidenta orelor de munca, fara insa a preciza ca este vorba despre orele de munca prestate zilnic. Modificarea urmareste sa faca posibila monitorizarea cat mai clara a timpului zilnic de munca, indeosebi al salariatilor cu fractiune de norma (care nu pot presta ore suplimentare).
CONTRAVENTII SI SANCTIUNI
Articolul 260 (1) lit. e)
Textul de lege modificat si completat
e) primirea la munca a unei persoane fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1) lit. a), cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata.
Explicatie
Codul muncii prevedea un sistem dual: sanctiune contraventionala pentru mai putin de 5 persoane care lucreaza fara forme legale si sanctiune penala pentru 5 sau mai multe persoane care lucreaza la negru.
Noua reglementare elimina sanctiunea penala si o inaspreste pe cea contraventionala.
In expunerea de motive se arata: “Din analiza modului de solutionare a acestor dosare penale, in cvasitotalitatea cazurilor, organul de cercetare penala si instanta de judecata au pronuntat solutii de neincepere a urmaririi penale sau de achitare, dupa caz, in considerarea lipsei de pericol social al faptei. Astfel, impactul stabilirii ca si infractiune a faptei de a primi la munca mai mult de 5 persoane fara contract individual de munca nu a fost cel asteptat, fapt care a generat o privare de efecte a reglementarii”.
De altfel, si Curtea Constitutionala fusese sesizata in mod repetat cu privire la aceasta problema, dar s-a pronuntat in sensul ca inechitatea reglementarii criticate nu intra in sfera sa de competenta, aceasta neputand modifica minimul amenzii contraventionale, asa cum a fost stabilit de legiuitor.
Articolul 260 (1) e1
Textul de lege modificat si completat
e1) primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata.
Explicatie
Fapta era sanctionata contraventional cu amenda de la 10.000- 20.000 prin art. 9 (1) din Hotararea Guvernului nr. 500/2011, modificata prin Hotararea Guvernului nr. 877/2016, text care se abroga.
Articolul 260 (1) e2
Textul de lege modificat si completat
e2) primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata.
Explicatie
Sanctiunea corelativa muncii nedeclarate, in intelesul noului art. 151 c) din Codul muncii.
Articolul 260 (1) e3
Textul de lege modificat si completat
e3) primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial, cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana identificata.
Explicatie
Sanctiunea corelativa muncii nedeclarate, in intelesul noului art. 151 d) din Codul muncii.
Articolul 260 (1) q)
Textul de lege modificat si completat
Incalcarea prevederilor art. 16 alin. (4), cu amenda de 10.000 lei.
Explicatie
Sanctiunea faptei angajatorului care nu pastreaza o copie a contractului de munca pentru salariatii care isi desfasoara activitatea in acel loc.
Articolul 260 (1)
Textul de lege modificat si completat
Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din amenda prevazuta la alin. (1) lit. e)-e3) , inspectorul de munca facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
Explicatie
In expunerea de motive se arata: “Rigiditatea actualei reglementari, care nu permite aplicarea sistemului ablatiunii in sensul stabilirii dreptului contravenientului de a achita jumatate din minimul amenzii stabilite de actul normativ in 48 de ore de la primirea procesului-verbal a generat reducerea incasarilor la bugetul de stat a sumelor provenind din amenzile contraventionale aplicate pentru munca nedeclarata, intrucat contravenientul nu era stimulat sa plateasca benevol amenda contraventionala, ci dimpotriva, determina cresterea numarului de contestatii in instanta cu efect negativ asupra incarcarii rolului instantelor de judecata si mai ales de diminuare a incasarilor la bugetul de stat.”
Articolul 260 (4), (5)
Textul de lege modificat si completat
(4) in cazul constatarii savarsirii uneia dintre faptele prevazute la alin. (1) lit. e) - e2) inspectorul de munca dispune, ca sanctiune complementara, sistarea activitatii locului de munca organizat, supus controlului, conform procedurii de sistare elaborata de Inspectia Muncii si aprobata prin ordin al ministrului muncii si justitiei sociale, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, dupa consultarea prealabila a confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national.
(5) Angajatorul poate relua activitatea numai dupa achitarea amenzii contraventionale aplicate si dupa ce demonstreaza ca a remediat deficientele care au condus la sistarea activitatii: prin incheierea contractului individual de munca, transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor sau, dupa caz, incetarea suspendarii contractului individual de munca si constituirea si plata contributiilor sociale si a impozitului pe venit aferente veniturilor salariale care se cuvin lucratorului pe perioada in care a prestat activitate nedeclarata.
Explicatie
Sanctiune noua. Va deveni aplicabila la data adoptarii ordinului.
Articolul 264 (4)
Textul de lege modificat si completat
Se abroga
Explicatie
Prevedea sanctionarea penala a primirii la munca a mai mult de 5 persoane, fara forme legale (“Constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda primirea la munca a mai mult de 5 persoane, indiferent de cetatenia acestora, fara incheierea unui contract individual de munca”).
Articolul 265 (2)
Textul de lege modificat si completat
Primirea la munca a unei persoane aflate in situatie de sedere ilegala in Romania, cunoscand ca aceasta este victima a traficului de persoane constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
Explicatie
Caracterul penal al acestei fapte se mentine.