Ce trebuie sa trecem la normele de munca? Acestea constituie anexa la contractul colectiv de munca? Cum trebuie sa procedam?
Raspuns:
In mare, normarea muncii reprezinta o operaţiune de corelare a aşteptarilor angajatorului privind cantitatea şi calitatea muncii ce trebuie depusa de angajator in raport cu posibilitaţile fizice, psihice şi profesionale ale personalului incadrat.
In ceea ce priveşte o modalitatea de definire legala, care sa faca şi obiectul unei reglementari in contractul colectiv de munca, apreciem ca este recomandabil sa utilizaţi prevederile art. 126 din Codul muncii.
Astfel norma de munca exprima cantitatea de munca necesara pentru efectuarea operaţiunilor sau lucrarilor de catre o persoana cu calificare corespunzatoare, care lucreaza cu intensitate normala, in condiţiile unor procese tehnologice şi de munca determinate.
Normarea muncii se aplica tuturor categoriilor de salariaţi.
In funcţie de caracteristicile procesului de producţie se pot stabili
- norme de timp (spre exemplu pentru birouri)
- norme de producţie (pentru personalul productiv)
- norme de personal.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Medicina muncii un aliat al angajatorului
In stabilirea normei de munca veţi ţine cont de urmatorii parametrii:
- timpul productive (negociat contractul in limitele premise de lege);
- timpul pentru intreruperi impuse de desfaşurarea procesului tehnologic ( in funcţie de caracteristicile operaţiunilor desfaşurate, a mijloacelor tehnice utilizate, a corelarii diverselor operaţiunii);
- timpul pentru pauze legale in cadrul programului de munca (pauza de masa, pauze recomandate la numite intervale de activitate pentru asigurarea refacerii fizice/psihice-intelectuale, atât sub aspect calitativ cât şi al sanataţii şi securitaţii in munca).
In ceea ce priveşte modalitatea de reglementare a normelor de munca, urmeaza sa ţineţi cont de numarul de salariaţi ai unitaţii dvs. in masura in care aveţi incadraţi cel puţin 21 de salariaţi aveţi obligaţia iniţierii negocierii CCM la nivel de unitate. in masura in care negocierile se finalizeaza cu incheierea acestui document, al va conţine Anexa privind normele de munca.
In reglementarea normelor proprii de munca, corespuzator specificului activitaţilor din unitate veţi ţine cont şi de prevederile CCM la nivel superior (CCM la nivel de ramura, respective CCM la nivel naţional), neputând sa reglementaţi drepturi la nivel inferior celor stipulate la acele nivele. Cu alte cuvinte cele doua tipuri de contracte sunt doar punctul de plecare pentru reglementarile la nivel de unitate.