"In contextul in care majorarea salariilor este facuta fara realizarea evaluarii performantelor si a masurarii criterilor mentionate in CIM si in regulamentul intern, care sunt riscurile societatii? Contractul colectiv de munca este expirat de cativa ani. Conform cerintelor legislative, sunt angajati care si-au exprimat nemultumirea."
Raspunsul specialistului:
Pentru sectorul privat, Codul muncii nu reglementeaza modul de stabilire a salariilor sau de acordare a unor majorari salariale, modalitatea prin care se face acest lucru ramanand a se stabili la nivelul fiecarui angajator prin regulamentul intern si/sau prin contractul colectiv de munca.
Lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare – care abordeaza de o maniera completa intreaga problematica a contractului colectiv de munca.
Va invitam sa comandati lucrarea “Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare”, DETALII AICI >>>
De asemenea, modalitatea, periodicitatea si termenele de evaluare a activitatii profesionale a salariatilor din sectorul privat este stabilita de angajator. Nu exista o reglementare a modului in care angajatorii din sectorul privat realizeaza evaluarea salariatilor, ci doar niste prevederi generale prin care se stabileste, in sarcina acestora, realizarea evaluarii.
Astfel, Legea nr.53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare prevede ca:
• angajatorul trebuie sa prevada in contractul individual de munca al salariatului ”criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului” - art. 17 alin. (3) lit. e);
• angajatorul stabileste obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora - art. 40 alin. (1) lit. f);
• procedura de evaluare a activitatii profesionale a salariatului trebuie sa fie stabilita prin Regulamentul intern - art. 242 lit. i).
Din cate observam, Codul muncii nu face, din punct de vedere legal, o legatura directa intre evaluarea activitatii profesionale si acordarea de majorari salariale, insa, cu titlu general, in situatia in care angajatorul nu respecta prevederile propriului regulament intern si, la nivelul societatii, nu exista nici
contract colectiv de munca valabil, iar angajatii sunt nemultumiti de conduita angajatorului, in opinia noastra, exista riscul ca salariatii sa sesizeze ITM daca ei considera ca le-au fost incalcate anumite drepturi si mai exista riscul sa se declanseze conflicte individuale de munca sau chiar conflict colectiv de munca.
Conflictul individual de munca este reglementat prin Codul muncii art. 231-232 si art. 266 si urmatoarele si, intr-un asemenea caz, se poate apela la procedura concilierii conflictului sau angajatul se poate adresa instantei de judecata pentru solutionarea conflictului. In situatia unui conflict de munca angajatorul este cel care trebuie sa demonstreze ca nu a incalcat drepturile salariatului si in acest context devine foarte importanta dovedirea faptului ca au fost respectate prevederile reglementarilor interne ale angajatorului.
Referitor la contractul colectiv de munca, din cele mentionate intelegem ca ati avut in trecut si, daca aveti cel putin 10 salariati, indepliniti conditiile prevazute de Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru initierea obligatorie a negocierilor colective.
In cazul in care nu initiati negocierea colectiva conform prevederilor art. 97 alin. (1) din Legea nr. 367/2022, mentionam ca riscul este ca la un control al ITM sa se aplice prevederile art. 175 lit. d) conform carora este contraventie neindeplinirea de catre angajatori a obligatiei prevazute la art. 97 alin. (1) – initierea negocierii. Amenda ce poate fi aplicata de inspectorii de munca este intre 15.000 – 20.000 lei.
Precizam ca unul dintre motivele posibile ale declansarii unui conflict colectiv de munca, mentionat mai sus ca risc, este tocmai neinitierea negocierii colective – art. 1 pct. 25 lit. a) din Legea nr. 367/2022.
Un raspuns oferit in iulie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Angajare minori. Repausul saptamanalIntrebare: Angajatii minori pot presta munca in week-end? (bineinteles cu respectarea repausului de 2 zile consecutive si spor de week-end acordat) exista vreo restrictie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cumul CIM. Baza de calcul CAS. Contract de mandatIntrebare: Salariat la Asociatia de proprietari cu contract individual de munca part time de 4 ore/zi, cu suma bruta 2100 lei si are alt contract de mandat la alta asociatie de proprietari cu suma bruta de 2000 lei. Pentru calcularea contributiilor se poate cumula sumele de la cele 2 contracte sau este obligatoriu doar la cele CIM fara sa fie luat in calcul cel de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<