Prin cele ce urmeaza, analizam vazul unei societati care are mai multi angajati folositi ocazional si ca soferi pentru transportul marfurilor catre clienti. Vom vedea daca se poate trece aceasta atributie in fisa postului sau daca va fi nevoie de alte documete.
Solutia consultantului:
Conform Ordinului comun 1832/2011 MMFPS si 856/2011 INS privind aprobarea Clasificarii ocupatiilor din Romania - nivel de ocupatie (sase caractere), cu modificarile si completarile ulterioare, ocupatia de sofer de autoturisme si caminonete avand codul COR 832201 face parte din:
- grupa de baza 8322 Soferi de autoturisme si camionete. Conform definitie COR soferii de autoturisme si camionete conduc autoturisme si camionete pentru a transporta pasageri, corespondenta sau marfuri.
- grupa minora 832 Conducatori autovehicule. Conform COR, conducatorii de autovehicule conduc motociclete, triciclete cu motor, autoturisme sau microbuze/camionete pentru transportul pasagerilor, materialelor sau marfurilor.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
- subgrupa majora 83 Conducatori de vehicule si operatori la instalatii si utilaje mobile. Conducatorii de vehicule si operatorii la instalatiile si utilajele mobile conduc trenurile si autovehiculele sau actioneaza si supravegheaza masinile si echipamentele industriale si agricole ori executa sarcini specifice la bordul navelor si al altor ambarcatiuni de apa.
- grupa majora 8 Operatori la instalatii si masini; asamblori de masini si echipamente. Conform definitiei, operatorii la instalatii si masini, asamblorii de masini si echipamente actioneaza si supravegheaza masini si echipamente industriale si agricole la fata locului sau dirijeaza de la distanta prin telecomanda, conduc trenuri, autovehicule, utilaje si echipamente mobile sau asambleaza produse din parti componente, conform specificatiilor si procedurilor precizate.
Activitatea desfasurata in principal necesita experienta si cunoasterea masinilor si echipamentelor industriale si agricole, precum si abilitatea de a face fata vitezei de functionare a masinilor si de a se adapta la inovatiile tehnologice.
Totodata, mentionam ca pentru angajarea pe anumite functii sunt necesare a fi indeplinite o serie de conditii speciale.
Astfel, conform art. 20 alin. (1) din OUG 195 din 12 decembrie 2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru a conduce pe drumurile publice autovehicule, tramvaie, tractoare folosite exclusiv la exploatarile agricole si forestiere sau masini autopropulsate, conducatorii acestora trebuie sa posede permis de conducere corespunzator.
Alin. (2) din acelasi act normativ prevede ca permisele de conducere se elibereaza pentru urmatoarele categorii de vehicule: AM, A1, A2, A, B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb sau Tv.
Descrierea categoriilor de vehicule prevazute la alin. (2), pentru care se elibereaza permise de conducere, este prevazuta in anexa nr. 1 la OUG 195 din 12 decembrie 2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform alin. (4) al art. 20 din ordonanta de urgenta, varsta minima pentru obtinerea permisului de conducere este de:
a) 16 ani impliniti, pentru categoriile de vehicule AM, A1 si B1;
b) 18 ani impliniti, pentru categoriile de vehicule A2, B, BE, C1, C1E si Tr;
c) 20 de ani impliniti, daca persoana are o experienta de cel putin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2, sau 24 de ani impliniti, pentru motocicletele din categoria A;
d) 21 de ani pentru categoriile de vehicule C, CE, D1 si D1E, precum si pentru triciclurile cu motor din categoria A;
e) 24 de ani pentru categoriile de vehicule D, DE, Tb si Tv.
In plus, art. 23 alin. (1) din acelasi act normativ stabileste ca dreptul de a conduce un autovehicul sau tramvai pe drumurile publice il are numai persoana care poseda permis de conducere valabil, corespunzator categoriei ori subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv, sau dovada inlocuitoare a acestuia cu drept de circulatie.
In consecinta apreciem ca pentru angajarea in functia de sofer persoana candidata trebuie sa detina un permis valabil de conducere corespunzator categoriei/subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv sau dovada inlocuitoare a permisului de conducere cu drept de circulatie.
Potrivit art. 254 alin. (1) din Codul muncii, republicat, salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor.
Pentru a fi antrenata raspunderea patrimoniala a salariatului , este necesar a fi indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii: calitatea de salariat la angajatorul pagubit a celui ce a produs paguba; fapta ilicita si personala a salariatului; prejudiciul cauzat patrimoniului angajatorului; raportul de cauzalitate intre prejudiciu si fapta ilicita; vinovatia salariatului.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca salariatii nu raspund de pagubele provocate de forta majora sau de alte cauze neprevazute care nu puteau fi inlaturate si nici de pagubele care se incadreaza in riscul normal al serviciului.
Asadar, salariatul va fi exonerat de raspundere patrimoniala in cazul incidentei riscului normal al serviciului.
Intr- o speta a Curtii de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 33/2010 (Alexandru Ticlea, Tratat de jurisprudenta in materia dreptului muncii, Ed. Universul Juridic, 2011, p. 803) instanta retine ca datorita specificului muncii lor, conducatorii auto isi asuma obligatii de diligenta (de a ajunge la destinatie in siguranta, fara a fi implicate in evenimente rutiere) si nu de rezultat, astfel ca un accident rutier produs fara intentie nu este de natura a atrage prin el insusi raspunderea conducatorului auto. Pentru evitarea acestor prejudicii, angajatorul are la dispozitie institutia asigurarii autoturismelor.
Prin alin. (3) si (4) care au completat Codul muncii, legiuitorul reglementeaza legal o procedura amiabila de recuperare a prejudiciului produs de salariat.
Astfel, art. 254 alin. (3) din cod prevede ca in situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr- o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr- un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii.
Avand in vedere ca salariatii dvs. sunt angajati pe functii de stivuitoristi, gestionari, facturisti provocarea sau implicarea intr- un accident ii exonereaza de raspundere deoarece conducerea autoturismului nu intra in atributiile acestor calificari. Chiar si in situatia in care ati face mentiune in fisa postului, delegarea acestor atributii o veti face tot pe raspunderea dvs.
Cu privire la atributiile conducatorului auto acestea sunt:
- Executa toate dispozitiile date de revizorul tehnic (referentul de specialitate), pentru realizarea unui grad sporit de siguranta a circulatiei, conform legislatiei in vigoare: Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1892/ 2006, Codul rutier si Legea nr. 105/2000 pentru aprobarea OG nr. 44/1997
privind transporturile rutiere.
- Conduce numai autovehiculele pe care le are in primire pe baza de semnatura si pentru care are permis valabil de conducere, pentru categoria din care acestea fac parte.
- Completeaza zilnic foaia de parcurs la plecarea si sosirea din cursa.
- Inainte de plecarea in cursa verifica daca autovehiculul corespunde cerintelor tehnice, daca are toate documentele asupra sa si daca are aprobarea persoanelor competente pentru efectuarea cursei.
- Orice redirijare pe traseu, din dispozitia utilizatorului sau politiei rutiere, se consemneaza in foaia de parcurs, sub semnatura utilizatorului.
- Ia in primire autovehiculul repartizat pe baza de proces- verbal consemnat in carnetul de bord, in care mentioneaza dotarea precum si starea tehnica a autovehiculului.
- Pastreaza actele masinii si documentele de transport in conditii corespunzatoare si le prezinta, la cerere, organelor de control ale politiei rutiere.
- Asigura, cu cel putin o luna inainte de expirare, reinnoirea contractului de asigurare obligatorie prin efectul legii (de raspundere civila) si facultative (CASCO), pentru masina pe care o are in primire.
- Respecta pe cat posibil viteza economica de consum a autovehiculului pentru incadrarea consumului de carburant in limitele de consum raportat la 100 km echivalenti.
- Face propuneri in vederea eficientizarii activitatii de transport si le prezinta superiorului ierarhic.
- Asigura efectuarea la termen a reviziei tehnice a autovehiculului.
- Efectueaza reparatiile tehnice minore si acorda asistenta mecanicului pe durata reparatiilor majore.
- Executa orice alte dispozitii date de superiorul ierarhic direct sau de supraordonatii acestuia in realizarea strategiilor pe termen scurt ale companiei in limitele respectarii temeiului legal.
[In functie de marimea, specificul si organigrama firmei sarcinile / atributiile / activitatile pot diferi.]
Responsabilitatile postului sunt:
- Raspunde de corectitudinea si promptitudinea cu care furnizeaza informatiile din domeniul sau de activitate.
- Sesizeaza superiorului ierarhic orice nereguli ivite in exploatarea autovehiculului si ori de cate ori apar probleme ce depasesc competenta personala de rezolvare.
Raspunde de mentinerea in buna stare de functionare a autovehiculului pe care- l are in primire.
- Raspunde de informarea imediata a persoanelor responsabile privind orice defectiune in functionare a echipamentului cu care isi desfasoara activitatea.
- Raspunde de inventarul autovehiculului si semneaza pentru aceasta pe fata foii de parcurs, impreuna cu revizorul tehnic (referentul de specialitate) la primirea foii de parcurs.
- Raspunde de integritatea persoanelor / marfurilor transportate, pe intreaga durata a transportului.
- Foloseste autovehiculul doar in interesul firmei.
- Raspunde de utilizarea autovehiculului doar in cursele indicate de persoana stabilita sa confirme foaia de parcurs cu kilometrii rulati si timpul cat a stat la dispozitie.
- Prin semnarea foii de parcurs raspunde de certificarea starii tehnice a mijlocului auto care pleaca in cursa.
- Raspunde de gararea autovehiculului doar in locurile stabilite de catre superiorii ierarhici.
- Raspunde de asigurarea tuturor masurilor de prevenire a sustragerilor sau degradarilor autovehiculului.
- Raspunde de respectarea tuturor reglementarilor in vigoare privind circulatia pe drumurile publice si evita implicarea autovehiculului in evenimente de circulatie rutiera, ori de alta natura.
- Raspunde de completarea zilnica a foii de parcurs si de corectitudinea datelor inscrise.
- Respecta normele de Securitate si Sanatate a Muncii si de PSI.
- Participa la instructajele privind Securitatea si Sanatatea muncii, PSI si acordarea de prim ajutor.
- Respecta Regulamentul Intern si Regulamentul de Organizare si Functionare din firma.
- Respecta procedurile de lucru generale specifice firmei (de exemplu programul de lucru).
In situatia in care salariatii indeplinesc conditiile mentionate mai sus, va sugeram sa le intocmiti un al doilea CIM, cu timp partial, maximum 3 ore pe zi, pentru functia de conducator auto pentru distributie.