Incepem prin a va reaminti ca incetarea CIM ca urmare a pensionarii este reglementata prin Codul Muncii. Mentionam ca acesta include atat drepturile angajatului cat si obligatiile angajatorului.
Este important ca ambele parti sa cunoasca aceste reglementari, tocmai de aceea in cele ce urmeaza expunem in ce conditii inceteaza de drept contractul individual de munca in cazul pensionarii, care sunt obligatiile angajatorilor, dar si un model de decizie incetare CIM pentru pensionare.
In ce conditii inceteaza contractul individual de munca in cazul pensionarii
Concret, in conformitate cu prevederile art. 56 alin. (1) din Codul muncii contractul individual de munca existent inceteaza de drept:
c) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter exceptional, pentru salariata care opteaza in scris pentru continuarea executarii contractului individual de munca, in termen de 60 de zile calendaristice anterior implinirii conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la varsta de 65 de ani;
la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate partiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare;
la data comunicarii deciziei medicale asupra capacitatii de munca in cazul invaliditatii de gradul I sau II;
Obligatiile angajatorului la pensionarea salariatilor
Pentru a intelege mai bine ce are de facut angajatorul, va reamintim ca, potrivit noii legi - legea nr. 360/2023 prin art. 93, alin. 6:
Decizia casei teritoriale de pensii se comunica titularului sau reprezentantului legal, dupa caz, care a solicitat pensionarea, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau in format electronic, in termen de 10 zile de la data emiterii, ori personal, la sediul institutiei emitente.
De asemenea, in termenul prevazut la alin. (6), casa teritoriala de pensii emitenta comunica angajatorului o informare cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limita de varsta, anticipata sau de invaliditate. Informarea va cuprinde numele si prenumele persoanei, codul numeric personal, tipul deciziei de pensionare, precum si data emiterii acesteia.
Concret, angajatorul va avea obligatia de a respecta decizia salariatului de a se pensiona. Asadar, acesta nu poate ingradi sau limita dreptul salariatului de a continua activitatea in conditiile prevazute la alin. (1) lit. c) teza intai.
Desigur, la dorinta salariatului si cu acordul angajatorului, dar fara a fi obligat, cele doua parti pot alege sa continue activitatea, asa cum este prevazut la art. 4 din Codul Muncii:
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
"Pe baza unei cereri formulate cu 30 de zile inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea angajatorului, salariatul poate fi mentinut in aceeasi functie maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului individual de munca."
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 – Noua lege a pensiilor. Ghid practic, DETALII AICI >>>