In situatia in care salariatii nu respecta disciplina muncii si regulile de desfasurare a activitatii, obligatiile din contractul de munca, atributiile din fisa postului, angajatorul are la dispozitie procedura disciplinara pentru a analiza comportamentul salariatilor si pentru a aplica, daca este cazul, sanctiuni disciplinare.
Ce prevede Codul Muncii vizavi de sanctiunile disciplinare?
Raspunderea disciplinara a salariatilor este reglementata la art. 247 – 252 din Codul muncii, iar activitatea in domeniul raspunderii disciplinare a salariatilor este reglementata de fiecare angajator prin Regulamentul intern in concordanta cu prevederile art. 247-252 din Codul muncii.
Pentru a intelege mai bine cum se aplica sanctiunile disciplinare si cum pot fi stabilite, am ales drept punct de plecare un studiu de caz prezentat pe PortalCodulMuncii:
"Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia.
In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior sanctionat disciplinar, dar pentru care termenul de 12 luni de la aplicarea sanctiunii a fost depasit, pot aceste plangeri nesolutionate prin cercetare disciplinara sa fie luate in considerare ca un criteriu pentru individualizarea sanctiunii? Poate sanctiunea disciplinara aplicata cu mai mult de 12 luni in urma sa constituie un reper in stabilirea noii sanctiuni?"
Raspunsul specialistilor:
La art. 248 alin. (3) din Codul muncii se prevede: ”(3) Sanctiunea disciplinara se radiaza de drept in termen de 12 luni de la aplicare, daca salariatului nu i se aplica o noua sanctiune disciplinara in acest termen. Radierea sanctiunilor disciplinare se constata prin decizie a angajatorului emisa in forma scrisa.”
Prin urmare, daca un salariat a fost sanctionat disciplinar si s-a implinit termenul de 12 luni, perioada in care nu a fost sanctionat din nou, atunci sanctiunea se radiaza de drept si ea practic nu mai exista.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
250 Modele Fise de Post
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
In opinia noastra, intr-un asemenea caz, acea sanctiune radiata nu mai poate fi luata in considerare la aplicarea unei alte sanctiuni.
Aceasta cu atat mai mult cu cat, din cele mentionate, intelegem ca desi au mai existat plangeri ale colegilor fata de comportamentul salariatului in cauza, angajatorul a ales sa nu le cerceteze disciplinar. Daca acestea ar fi fost cercetate si, eventual salariatul ar fi fost sanctionat, atunci nici sanctiunea initiala nu s-ar fi radiat si ar fi putut sa fie luata in considerare la stabilirea unei noi sanctiuni.
Similar, apreciem ca nici plangerile care nu au fost cercetate disciplinar nu pot fi luate in considerare, deoarece, prin nesolutionarea lor, angajatorul practic si-a asumat deja faptul ca acestea nu au fost suficient de importante la momentul la care s-au intamplat pentru a fi cercetate disciplinar.
Cele mai sensibile 92 de probleme care apar in cazul unei concedieri!
Orice manager HR trebuie sa le cunoasca si sa stie cum sa le rezolve! Atentie, o simpla eroare de procedura anuleaza masura concedierii - Protejati-va folosind informatiile din lucrarea Concedierea perfect legala, detalii AICI >>>
Un raspuns oferit in decembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.